Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hjälp att bedöma ett fickur!

Diskussion i 'Vintage' startad av Golbica, 25 september 2015.

1. Golbica
    Trådstartare

Golbica Bonde

Hittade ett fickur i en låda som hade tillhört min farfar, enligt min far köpte min farfar det under andra världskriget.

Skicket är sådär men den tickar fortfarande, sitter ett mekaniskt verk i den och vad jag kan avläsa så så står det: International watch Co Schaffhausen

Någon som vet hur vanlig eller ovanlig denna klocka är? Eller när denna modell tillverkades?

image.jpg

image.jpg

/ Golbica

Senast ändrad: 25 september 2015
    eriksson850, P-A, Martin Lovasz och 1 annan gillar detta.
  2. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Väldigt fin modell. Gillar att index är lätta, luftiga och enkla.

3. Warwian

Warwian Stadsbo

Från:
    Göteborg/Borås
    För att besvara dina frågor behövs bild på urverket och dess serienummer.

4. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    Ser helt klart ut att komma från 30/40-talet.

5. Andrée Varg

Andrée Varg Stadsbo

Bara rent generellt om tillverkaren så är ju International Watch Company (IWC) ett väldigt fint märke och fickuret likaså! Hur ovanlig den är vågar jag inte uttala mig om, men garanterat ett kvalitetsur! :)

6. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    Ja insidan är säkert också IWC men det är alltid bäst att ta en titt först. :)

7. Andrée Varg

Andrée Varg Stadsbo

Förhoppningsvis, ja :D

8. Golbica
    Trådstartare

Golbica Bonde

Lyckades komma åt urverket och hittade 2 st nummer.

Nummer 1: 1038577
    Nummer 2: 986087

Nummer 2 stod inne i urverket tillsammans med c67 samt en iwc stämpel.

Bild på urverket:
    image.jpg

Kan ni hjälpa mig datera och svara om den är vanlig/ovanlig? Tack för er hjälp!

eriksson850 och Martin Lovasz gillar detta.
  9. Warwian

Warwian Stadsbo

Från:
    Göteborg/Borås
    Hej!
    Kaliber 67 tillverkades mellan 1933 och 1958 i 23400 exemplar. Enligt min referenslitteratur bör ditt urverk tillverkats år 1938 och boetten någonstans mellan 1937-1944. Således är det mycket som talar för att de lämnade fabriken tillsammans. Se bilden nedan:
    Listan till vänster är för boettnummer, alltså ditt första nummer, och listan till höger är för verknummer, alltså ditt andra nummer. Jag strök under det som var relevant.
    Lép står för övrigt för Lépine och betyder att urverket är i Lépine-utförande med sekundvisaren vid sexan och kronan vid tolvan (annars har en del fickur kronan vid trean).
    c. 67-18 lig. H 5 betyder att urverket är ett kaliber (calibre) 67 på 18 linjer (alltså 41 mm i diameter) och 5 mm i höjd (5,5 mm för att vara exakt).
    Värt att poängtera är att min referenslitteratur vad gäller datering skiljer sig något från den tillgänglig på nätet, jag har dock anledning att tro att min är mer exakt. Det skiljer dock bara ett år eller så på vissa ställen. För bäst datering får du väl höra av dig till IWC.
    Kaliber 67 är väl i någon mening ganska vanlig, men det är ett väldigt bra urverk (likt det mesta som IWC producerade).

eriksson850, Icaras, Fixoflex och 2 andra gillar detta.
  10. Golbica
    Trådstartare

Golbica Bonde

Fantastiskt, tack för bra info!

Warwian gillar detta.