• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp att bedöma klocka

kannan

Omega
Hej,
Jag är just nu i dialog med en säljare av denna Datejust 16220 från -91
Jag undrar om ni kan ge mig några råd med hjälp av dessa bilder.
Klockan är inhandlad på PLR Watches i London där den har servats. (Detta har bekräftats av båda parter)

Så till bilderna. Är det något ni experter kan råda eller hjälpa mig med i min bedömning?

1.jpg
2.jpg
image2.jpeg
image3.jpeg
 

JohnDoe

Rolex
Länken är ju som de flesta (alla?) gamla jubilee länkar rejält med stretch i. Men det går ju att "bota" med en tur till michael young i hongkong. Finns flera nöjda kunder här på ks. Bara att söka :)
 

kannan

Omega
Länken är ju som de flesta (alla?) gamla jubilee länkar rejält med stretch i. Men det går ju att "bota" med en tur till michael young i hongkong. Finns flera nöjda kunder här på ks. Bara att söka :)
OK:)
Men av bilderna att döma (lite svårt att se tänker jag dock) inget jag bör akta mig för eller vara tveksam till?
 

JohnDoe

Rolex
Jag utgår från att ni är överens om att den är äkta. De kan jag inte bedöma på bilderna. Likaså om den är för hårt polerad eller inte eller andra detaljer som servicetavlor etc. Men nu är det en DJ 91 och inte en vintage sub så det är kanske inte lika kritiskt. Förmodligen kommer du få fler svar om det går att få bättre bilder.
 

kannan

Omega
Jag utgår från att ni är överens om att den är äkta. De kan jag inte bedöma på bilderna. Likaså om den är för hårt polerad eller inte eller andra detaljer som servicetavlor etc. Men nu är det en DJ 91 och inte en vintage sub så det är kanske inte lika kritiskt. Förmodligen kommer du få fler svar om det går att få bättre bilder.
Ja självklart menar säljaren att den är äkta. Ja själv har svårt att bedöma det då jag är helt ny på detta. Jag kommer åka och titta på den imorgon. Kan ni ge mig några tips då? Jag har bett om fler skarpare bilder och lägger upp dem här så fort jag får dem.
Bör jag ta den till en AD i malmö (där klockan finns) som kan verifiera? Om ja, var bör jag då gå?
 

JohnDoe

Rolex
Det kostar pengar att verifiera äktheten. I Malmö är det väl Bergströms som är AD. Ring och fråga dem vad det kostar. Förutom äktheten är det ju bra om den inte är stöldanmäld till Rolex för då kommer du inte få den servad.
 

kannan

Omega
Det kostar pengar att verifiera äktheten. I Malmö är det väl Bergströms som är AD. Ring och fråga dem vad det kostar. Förutom äktheten är det ju bra om den inte är stöldanmäld till Rolex för då kommer du inte få den servad.
Ok. Nu vill jag inte hänga ut någon men har läst lite sisådär kommentarer kring dem och deras äkthetsintyg här? En annan fråga, gällande om den skulle vara stulen (vilket känns väldigt väldigt "icke troligt") kan jag själv komma detta på något vis?
 

JohnDoe

Rolex
Tveksamheten kring bergströms intyg gällde väl framförallt vintage sportrollar från 60-70 talet. Det här är ju en relativt ny DJ som nog är betydligt lättare att bedöma. Rolex stöldregister kan bara rolex se. Nu kom den väl från england så svenska polisens stöldregister är ju inte till stor hjälp.
 

kannan

Omega
Ok, så du skulle rekommendera att jag tar den till Bergströms för att få ett intyg? kostar 1800, ringde och kollade med dem innan idag. Gällande stöldregister, kan man få hjälp av en AD med att kontrollera detta med Rolex?
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Tveksamheten kring bergströms intyg gällde väl framförallt vintage sportrollar från 60-70 talet. Det här är ju en relativt ny DJ som nog är betydligt lättare att bedöma. Rolex stöldregister kan bara rolex se. Nu kom den väl från england så svenska polisens stöldregister är ju inte till stor hjälp.

Svenska Polisen kan söka i vissa internationella register. Vet dock inte i hur stor omfattning.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hej,
Jag är just nu i dialog med en säljare av denna Datejust 16220 från -91
Jag undrar om ni kan ge mig några råd med hjälp av dessa bilder.
Klockan är inhandlad på PLR Watches i London där den har servats. (Detta har bekräftats av båda parter)

Så till bilderna. Är det något ni experter kan råda eller hjälpa mig med i min bedömning?

1.jpg
2.jpg
image2.jpeg
image3.jpeg
Köp säljaren! Finns det tillbehör osv?
 

kannan

Omega
Visade han stretchen på länken och tog bilden på eget initiativ, så vet han definitivt en del om klockor, skulle jag gissa :) Någon på forumet kanske?
Har bett om en hel del bilder så fler kommer. Träffas imorgon för ev affär.
Har valt att inte nämna hans namn, det får han själv göra tänker jag. Känns mest rättvist efter att jag använt bilderna han skickat mig
 

DrKlocka

Audemars
På andra bilden ser glaset sjukt ocentrerat ut. Om du tittar på datumet i bubblan så är det väldigt snett. Kan ju dock vara vinkeln, men ocentrerade glas är inte helt ovanligt. Detta i sig är ingen dyr åtgärd hos urmakare, men det är något att ta i beaktning vid ev. prutning.
 

kannan

Omega
På andra bilden ser glaset sjukt ocentrerat ut. Om du tittar på datumet i bubblan så är det väldigt snett. Kan ju dock vara vinkeln, men ocentrerade glas är inte helt ovanligt. Detta i sig är ingen dyr åtgärd hos urmakare, men det är något att ta i beaktning vid ev. prutning.
Tycker det ser ut som vinkeln men tack för tipset. Inget annat som känns uppenbart?
 

AndyAnd

Cartier
Jag känner säljaren väl och kan gå i god för honom. Glaset är inte snett, det är vinkeln som spelar ett spratt.
 
Topp