Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hjälp att bedöma klocka

Diskussion i 'Diskussion' startad av kannan, 22 februari 2016.

1. kannan
    Trådstartare

kannan Bonde

Från:
    Halmstad
    Hej,
    Jag är just nu i dialog med en säljare av denna Datejust 16220 från -91
    Jag undrar om ni kan ge mig några råd med hjälp av dessa bilder.
    Klockan är inhandlad på PLR Watches i London där den har servats. (Detta har bekräftats av båda parter)

Så till bilderna. Är det något ni experter kan råda eller hjälpa mig med i min bedömning?

1.jpg 2.jpg image2.jpeg image3.jpeg

2. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
    Länken är ju som de flesta (alla?) gamla jubilee länkar rejält med stretch i. Men det går ju att "bota" med en tur till michael young i hongkong. Finns flera nöjda kunder här på ks. Bara att söka :)

Ako och Jimpa gillar detta.
  3. kannan
    Trådstartare

kannan Bonde

Från:
    Halmstad
    OK:)
    Men av bilderna att döma (lite svårt att se tänker jag dock) inget jag bör akta mig för eller vara tveksam till?

4. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
    Jag utgår från att ni är överens om att den är äkta. De kan jag inte bedöma på bilderna. Likaså om den är för hårt polerad eller inte eller andra detaljer som servicetavlor etc. Men nu är det en DJ 91 och inte en vintage sub så det är kanske inte lika kritiskt. Förmodligen kommer du få fler svar om det går att få bättre bilder.

5. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
  6. kannan
    Trådstartare

kannan Bonde

Från:
    Halmstad
    Ja självklart menar säljaren att den är äkta. Ja själv har svårt att bedöma det då jag är helt ny på detta. Jag kommer åka och titta på den imorgon. Kan ni ge mig några tips då? Jag har bett om fler skarpare bilder och lägger upp dem här så fort jag får dem.
    Bör jag ta den till en AD i malmö (där klockan finns) som kan verifiera? Om ja, var bör jag då gå?

7. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
    Det kostar pengar att verifiera äktheten. I Malmö är det väl Bergströms som är AD. Ring och fråga dem vad det kostar. Förutom äktheten är det ju bra om den inte är stöldanmäld till Rolex för då kommer du inte få den servad.

8. kannan
    Trådstartare

kannan Bonde

Från:
    Halmstad
    Ok. Nu vill jag inte hänga ut någon men har läst lite sisådär kommentarer kring dem och deras äkthetsintyg här? En annan fråga, gällande om den skulle vara stulen (vilket känns väldigt väldigt "icke troligt") kan jag själv komma detta på något vis?

9. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
    Tveksamheten kring bergströms intyg gällde väl framförallt vintage sportrollar från 60-70 talet. Det här är ju en relativt ny DJ som nog är betydligt lättare att bedöma. Rolex stöldregister kan bara rolex se. Nu kom den väl från england så svenska polisens stöldregister är ju inte till stor hjälp.

10. kannan
    Trådstartare

kannan Bonde

Från:
    Halmstad
    Ok, så du skulle rekommendera att jag tar den till Bergströms för att få ett intyg? kostar 1800, ringde och kollade med dem innan idag. Gällande stöldregister, kan man få hjälp av en AD med att kontrollera detta med Rolex?

11. Zed

Zed Swissera Forumsponsor

Från:
    Göteborg
    Svenska Polisen kan söka i vissa internationella register. Vet dock inte i hur stor omfattning.

12. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Köp säljaren! Finns det tillbehör osv?

13. kannan
    Trådstartare

kannan Bonde

Från:
    Halmstad
    Ja självklart ska jag det!
    Box, 2 extra länkbitar samt kvitton från London mm

theargonaut gillar detta.
  14. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Visade han stretchen på länken och tog bilden på eget initiativ, så vet han definitivt en del om klockor, skulle jag gissa :) Någon på forumet kanske?

15. kannan
    Trådstartare

kannan Bonde

Från:
    Halmstad
    Har bett om en hel del bilder så fler kommer. Träffas imorgon för ev affär.
    Har valt att inte nämna hans namn, det får han själv göra tänker jag. Känns mest rättvist efter att jag använt bilderna han skickat mig

16. kannan
    Trådstartare

kannan Bonde

Från:
    Halmstad
    Här kommer ett par bilder till

image1.jpeg image2.jpeg image3.jpeg

17. aptorsken

aptorsken Borgare

Från:
    Uppsala
    På andra bilden ser glaset sjukt ocentrerat ut. Om du tittar på datumet i bubblan så är det väldigt snett. Kan ju dock vara vinkeln, men ocentrerade glas är inte helt ovanligt. Detta i sig är ingen dyr åtgärd hos urmakare, men det är något att ta i beaktning vid ev. prutning.

18. kannan
    Trådstartare

kannan Bonde

Från:
    Halmstad
    Tycker det ser ut som vinkeln men tack för tipset. Inget annat som känns uppenbart?

19. AndyAnd

AndyAnd Stadsbo

Från:
    Väst
    Jag känner säljaren väl och kan gå i god för honom. Glaset är inte snett, det är vinkeln som spelar ett spratt.

20. kannan
    Trådstartare

kannan Bonde

Från:
    Halmstad
    Tack AndyAnd. Har dock beslutat mig för att leta vidare! Klockan i fråga lär dock gå snabbt!
    Tråden kan med andra ord stängas. Tack för alla som hjälpte till

AndyAnd gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield