Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hjälp att dra igång en Chopard

Diskussion i 'Diskussion' startad av Bluefade, 29 januari 2015.

1. Bluefade
    Trådstartare

Bluefade Bonde

Hej alla! Har lånat en Chopard 8331 för veckan och har fastnat vid ett högst oväntat problem. Har nämligen ingen aning om hur man drar i gång den. Klockan brukar sitta i winder och ägaren vet själv inte hur den ska dras upp.

Jag har försökt söka på nätet efter en manual men utan framgång. Har också försökt att pilla själv, men hittar inte något läge för kronan som känns uppdragande. Är lite smårädd för att ta sönder något.

Hoppas någon vänlig själ där ute vet hur :)

Bifogade filer:

2. JayJay

JayJay Biskop

Har inget svar och vill heller inte håna men det är liiiite roligt att ägaren själv inte vet.
    Det är inte så enkelt att du inte behöver dra ut kronan alls när du drar upp?

3. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Sätt den på armen och skaka igång den. Fungerar inte det är den trasig. Ball dinka.

BluesmanV8 gillar detta.
  4. Bluefade
    Trådstartare

Bluefade Bonde

Det är skrattretande om något! Har aldrig varit med om en klocka där man inte känner läget man kan dra upp den med. Har försök lite nätt på kronans alla lägen utan lycka. Får väl helt enkelt ta och köra med den och sätta tiden när den väl är ger med sig^^

5. David

David Bödeln

Inte alla klockor går att dra upp manuellt. Exempelvis Seiko SKX007/009.

Bluefade gillar detta.
  6. Bluefade
    Trådstartare

Bluefade Bonde

Ah okej, det förklarar en del. Så kan det ju även vara i detta fallet.

7. Ken

Ken Bonde

Från:
    Stockholm
    Vet ej,men snygg var den.

8. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Vrid medurs i innersta läget. Är den lite oservad kan du behöva skaka till den ordentligt. Men som redan sagts borde den gå igång bara du sätter den på handleden.

theargonaut gillar detta.
  9. Bluefade
    Trådstartare

Bluefade Bonde

Tycker själv att den är rätt fräck. Hade tänkt sätta på originalgummit imorgon om det blir tid förutsatt att den går igång dvs.. ^^

Bifogade filer:

par gillar detta.
  10. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Du borde känna om den dras upp i innersta läget. Någon form av ljud eller motstånd brukar ju finnas. Har svårt att tänka mig att den inte borde gå att dra upp för hand om den inte har något större fel. Är väl någon form av ETA-urverk väldigt likt 7750 i den där?

Bluefade gillar detta.
  11. Bluefade
    Trådstartare

Bluefade Bonde

Jag vet att många andra Mille Miglia har 7750 så det borde vara samma eller liknande i denna. Klockan ska precis ha varit på service och tickade innan den kom hit för några dagar sedan. Det klickar lite lätt en gång per varv om man går medurs med kronan på innersta men inte går den igång för det. Brukar ju inte behövas mer än 20 varv innan den börjar ticka.

theargonaut gillar detta.
  12. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Är nog inte uppdraget det är fel på då det låter som att den är helt uppdragen, den behöver bara skakas igång rejält tror jag. Använd Newtons första lag genom att hålla den platt med tavlan uppåt och vrid hela uret snabbt mot- och medurs

Aquaracer2, nissehult, Bluefade och 1 annan gillar detta.
  13. nissehult

nissehult Friends of KS

Först när jag lästa trådtiteln så drog jag mig till minnes videon på han som trodde hans nya "automatiska" Panerai var sönder... :)

ZQT och Bluefade gillar detta.
  14. Bluefade
    Trådstartare

Bluefade Bonde

Tänkte på samma när jag satt och kliade mig på huvudet :)

Mårtenssons ur Brookfield