• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp att identifiera en gammal Speedmaster

Manks

Omega
Hej,

Min käre far äger en Speedmaster modell äldre som vi egentligen inte vet så mycket om. Så vad bättre att göra än att konsultera KlockSveriges elit? [emoji2] Bifogar bilder, det är Speedyn till höger som undras över.

yderu9u9.jpg


ymysudu4.jpg


a7ydy7y8.jpg
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Mest troligt en 105.003, med utbytta visare men, men, men... ...en tavla som får det att vattnas i munnen på nästan alla vintagenördar. S.k "tropical" som åldrats åt det bruna hållet, mycket ovanligt att de är så fina på den referensen, och såklart mycket eftertraktade... Stoort grattis!
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Precis den ref jag vill ha om jag blir med Speedy igen.
Den tavlan är helt fantastisk!
Sälj den aldrig..
Edit: dvs om inte till mig..i framtiden:)
 

Manks

Omega
Tack för svar! Vad säger ni om smutsen på indexen, ska man försöka skrapa bort eller låta vara kvar?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack för svar! Vad säger ni om smutsen på indexen, ska man försöka skrapa bort eller låta vara kvar?
Det är ju inte löst smuts utan åldrad lysmassa. Förmodligen fuktskadad någon gång, också därför visarna är bytta. Personligen hade jag nog velat snygga till det men du skall vara mycket, mycket försiktig med vem som skall få röra den tavlan. Det lättaste och bästa tipset är väl att du bör låta bli tavlan så inget förstörs.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Den tropicaltavlan är sjukt läcker. Kommer kosta plenty i framtiden tror jag, trots utbytta visare. Låt den vara som den är.
 

ErikGBG

Audemars
Är.det verkligen premium för tropical på gammelspeedy? Tycker man ser fler tropiska än svarta tavlor till salu...
 

poormans

Rolex
väldigt snygg "tropical/pre-pro" som idag inbringar plenty of dineros

jag skulle inte göra något med den annat än att njuta av den

här har du några andra speedy tropicals en speedy pro 816'a och en speedy pro mkII 861'a

enjoy

16660jun2012 013.JPG
speedytropicalmk2 003.JPG
 

Manks

Omega
Snygga dinkor! ☺ Kan man hitta armband/länk till den på ex bukten eller så - det är nämligen inte originalarmband som sitter på nu...
 

meo_swe

Audemars
Den där är inte värd några pengar... Ge den till mig istället! ;-)

Skämt åsido. Håll hårt i den där, och på sin höjd ska du putsa glaset enl. mig. En orörd klocka är fan sexigare än Jessica Biel och Scarlett Johansen kyssandes...
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Är.det verkligen premium för tropical på gammelspeedy? Tycker man ser fler tropiska än svarta tavlor till salu...

Jo, skaplig premium, säkert 10' på denna jämfört med en svart i samma skick. Men det varierar mycket beroende på hur fin tavlan är... Många ambitiösa säljare kallar sina matta fula fläckiga fuktskadade tavlor med lite brun ton för "tropical", dessa har mindre premium såklart (men ändå viss charm imho)... :)
 

poormans

Rolex
Jo, skaplig premium, säkert 10' på denna jämfört med en svart i samma skick. Men det varierar mycket beroende på hur fin tavlan är... Många ambitiösa säljare kallar sina matta fula fläckiga fuktskadade tavlor med lite brun ton för "tropical", dessa har mindre premium såklart (men ändå viss charm imho)... :)


sett en massa skräp sånt senaste tiden, bla röd subbar med svarta, fläckiga tavlor där de sålts som tropicals
inte OK, riktiga tropicals är riktigt bra premium, skräp ingen premium alls

cheers
christian
 

Icaras

Rolex
Kolla in denna sidan:
http://www.speedmaster101.com/105-003/

Står även på den senare 145.022 (se bild)
"Some of the dials in this refence can go a lovely chocolate. In this reference, a brown dial can make a huge difference in value. I have seen brown dial 861′s sell for over $10,000 – but they MUST be attractive – you will know it when you see a valuable one. Essentially if you have to wonder if it is valuable or not, it is not."

<-- Tropical / Vanlig -->
1-Choc-black-comparision.jpeg
 

fc2

Rolex
Mest troligt en 105.003, med utbytta visare men, men, men... ...en tavla som får det att vattnas i munnen på nästan alla vintagenördar. S.k "tropical" som åldrats åt det bruna hållet, mycket ovanligt att de är så fina på den referensen, och såklart mycket eftertraktade... Stoort grattis!

Och där har du ditt svar. Svårt att se om det är en DON bezel.
 

Icaras

Rolex
Återkommer inom kort. Vad innebär en DO90? Inte för att jag tror farsan kommer sälja men tror ni den är värd 10kUSD?
DO90 = Dot over 90, de äldre varianterna har en punkt ovanför 90 medan de senare har punkten sidan om 0:an. Men med tanke på att din har Du kan läsa mer om det här:
http://forums.watchuseek.com/f20/omega-speedmaster-speedmaster-professional-bezel-guide-668494.html

Skulle gissa på typ 35-40k, men låter någon med bättre koll att svara på det.

Edit:
just the old bezel.jpg
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Kolla in denna sidan:
http://www.speedmaster101.com/105-003/

Står även på den senare 145.022 (se bild)
"Some of the dials in this refence can go a lovely chocolate. In this reference, a brown dial can make a huge difference in value. I have seen brown dial 861′s sell for over $10,000 – but they MUST be attractive – you will know it when you see a valuable one. Essentially if you have to wonder if it is valuable or not, it is not."

<-- Tropical / Vanlig -->
1-Choc-black-comparision.jpeg

10k för en brun 861? Nja.
 
Topp