• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp att identifiera en gammal Speedmaster

Manks

Omega
DO90 = Dot over 90, de äldre varianterna har en punkt ovanför 90 medan de senare har punkten sidan om 0:an. Du kan läsa mer om det här:
http://forums.watchuseek.com/f20/omega-speedmaster-speedmaster-professional-bezel-guide-668494.html

Skulle gissa på typ 35-40k, men låter någon med bättre koll att svara på det.
Aha okej, där ser man - tack för info. Tror dock inte det är en DO90, se här på en inzoomad version av bilden:
7y2a3y7a.jpg


Dock, enligt tråden som du länkade till så ska endast de senare versionerna (tolkar det som 2000-talet och framåt) ha en accent över e't vilket denna har:
myharequ.jpg


Hur tolkar man det? Jag vet att klockan är äldre än 80-talet när farsan kom över den.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Och tyckte den var rätt Nice. Hur viktigt är armbandet? Om det ändå inte är original?

Viktigt som f-n! Men speedyn är en av de mycket få klockor som klär i nästan allt!

Personliga favoriter är väl länk och mörkbrun horween. Men strap behöver inte vara OEM (länk dock).

Lite lurigt på just Speedmaster är att det är långt mellan boett o bandstifthål vilket talar för tjockare band för att inte få en glipa... ...men straightlug är så nätt att den måste ha tunnare band för att inte bandet ska vara större än luggarna vilket är asfult imho...

Horween-nato = problem solved...

 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Tack för länken! 7912 verkar ligga på ca 5000kr, lite väl saftigt kanske. Såg den här bilden i det forumet:

10-8-12-_39ck2998-day1-jpg.47026


Och tyckte den var rätt Nice. Hur viktigt är armbandet? Om det ändå inte är original?

5K är den värd att lägga på en länk anser jag. Om det är det som är original.
 

Icaras

Rolex
Aha okej, där ser man - tack för info. Tror dock inte det är en DO90, se här på en inzoomad version av bilden:
7y2a3y7a.jpg


Dock, enligt tråden som du länkade till så ska endast de senare versionerna (tolkar det som 2000-talet och framåt) ha en accent över e't vilket denna har:
myharequ.jpg


Hur tolkar man det? Jag vet att klockan är äldre än 80-talet när farsan kom över den.
Nja nu kanske någon annan får svara på detta men om jag förstår det rätt så har du en 105.003 med en utbytt bezel någon gång. Tvivlar dock på att den skulle vara så ny? Har nog aldrig sett en med accent och punkten sidan om 90. NiklasArvid har du någon aning? :)
 

Manks

Omega
Viktigt som f-n! Men speedyn är en av de mycket få klockor som klär i nästan allt!

Personliga favoriter är väl länk och mörkbrun horween. Men strap behöver inte vara OEM (länk dock).

Lite lurigt på just Speedmaster är att det är långt mellan boett o bandstifthål vilket talar för tjockare band för att inte få en glipa... ...men straightlug är så nätt att den måste ha tunnare band för att inte bandet ska vara större än luggarna vilket är asfult imho...

Horween-nato = problem solved...

Har du något tips vart man hittar horween natos? [emoji2]
 

Manks

Omega
Nja nu kanske någon annan får svara på detta men om jag förstår det rätt så har du en 105.003 med en utbytt bezel någon gång. Tvivlar dock på att den skulle vara så ny? Har nog aldrig sett en med accent och punkten sidan om 90. NiklasArvid har du någon aning? :)
Så kan det ju vara... Får kolla med farsan hur det ligger till!

Stort tack för all hjälp hörni, mkt kunskap och kärlek på det här forumet [emoji106]
 

inox

Cartier
Hej! Trevlig Speedmaster!
Sammanfattningsvis har din far en straight lug (105.003 eller äldre) med silver rehaut (ringen mellan glaset och tavlan, silver tom 105.002, svart fom 105.003), tritiumtavla (kom på 105.003, fanns bara utan "professional" under "speedmaster" på 105.003), utbytt bezel (tror man redan på 60-talet hade en utbytes-bezel som såg ut som er, bla med mindre bokstäver i "TACHYMETRE" som på er än på de senare) och visare. Vissa delar verkar onekligen vara utbytta genom åren.
För att få veta vad ni har måste man nog öppna den, i boettlocket finns ref. (om inte det är bytt, inte så vanligt vid service eller efter skador dock.
 

fc2

Rolex
Jag är av den åsikten att band spelar mindre roll och jag tycker folk borde skoja till banden mer än de gör. Jag är tex inne på att skaffa blåa och gröna läderband, och även ljusbeiga.

Sedan är Speedmaster tacksamma att ha för de passar i det mesta faktiskt.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Nja nu kanske någon annan får svara på detta men om jag förstår det rätt så har du en 105.003 med en utbytt bezel någon gång. Tvivlar dock på att den skulle vara så ny? Har nog aldrig sett en med accent och punkten sidan om 90. NiklasArvid har du någon aning? :)


pausmusik....

orust100528-30_01.jpg


tillbaka i kungliga huvudsaken och mitt bibliotek efter en kort men härlig visit på den vackrare kusten... (missförstå mig rätt nu, jag menar att norra västkusten är den vackraste kustremsan i vårt avlånga land, men samtidigt höll jag på att brista i tårar av hemlängtan redan under introt till allsång på skansen...)

176898_1_800.jpeg



läser Rossier och Marqiué, (2014), Moonwatch Only, den bästa referensen för olika speedmastergenerationer

Tachyn ifråga, med punkt under 70




notera punkten vid 190 på klockan i fråga:



De enda tachyversioner som har punkt under 70 är 1995-2004 och 2004-framåt

Tachy 1995-2004, punkt rakt över 1 i 190



Tachy 2004-, punkt snett över 1 i 190



jag lutar nog åt att det är den senare varianten, dvs den fina Speedyn med underbar Tropical-tavla har en utbytestachy senare än 2004, men no biggie, det är inte svårt att hitta en periodkorrekt!

tudelu! ;)
 

Icaras

Rolex
pausmusik....

orust100528-30_01.jpg


tillbaka i kungliga huvudsaken och mitt bibliotek efter en kort men härlig visit på den vackrare kusten... (missförstå mig rätt nu, jag menar att norra västkusten är den vackraste kustremsan i vårt avlånga land, men samtidigt höll jag på att brista i tårar av hemlängtan redan under introt till allsång på skansen...)

176898_1_800.jpeg



läser Rossier och Marqiué, (2014), Moonwatch Only, den bästa referensen för olika speedmastergenerationer

Tachyn ifråga, med punkt under 70




notera punkten vid 190 på klockan i fråga:



De enda tachyversioner som har punkt under 70 är 1995-2004 och 2004-framåt

Tachy 1995-2004, punkt rakt över 1 i 190



Tachy 2004-, punkt snett över 1 i 190



jag lutar nog åt att det är den senare varianten, dvs den fina Speedyn med underbar Tropical-tavla har en utbytestachy senare än 2004, men no biggie, det är inte svårt att hitta en periodkorrekt!

tudelu! ;)
Bra sammanfattat! Hade inte uppmärksammat detta! :)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
pausmusik....

orust100528-30_01.jpg


tillbaka i kungliga huvudsaken och mitt bibliotek efter en kort men härlig visit på den vackrare kusten... (missförstå mig rätt nu, jag menar att norra västkusten är den vackraste kustremsan i vårt avlånga land, men samtidigt höll jag på att brista i tårar av hemlängtan redan under introt till allsång på skansen...)

176898_1_800.jpeg



läser Rossier och Marqiué, (2014), Moonwatch Only, den bästa referensen för olika speedmastergenerationer

Tachyn ifråga, med punkt under 70




notera punkten vid 190 på klockan i fråga:



De enda tachyversioner som har punkt under 70 är 1995-2004 och 2004-framåt

Tachy 1995-2004, punkt rakt över 1 i 190



Tachy 2004-, punkt snett över 1 i 190



jag lutar nog åt att det är den senare varianten, dvs den fina Speedyn med underbar Tropical-tavla har en utbytestachy senare än 2004, men no biggie, det är inte svårt att hitta en periodkorrekt!

tudelu! ;)

Jag vet inte varför men far-ända-in-i-baljan vad jag älskar sånt här nörderi. Punkter hit och punkter dit -'pffft du har ju ett punktsnettöverettani190insert, ha!' - love it.

Tack för boktipset!

Grym klocka för övrigt!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Härlig klocka! Det är väl 20mm luggar på den där? Jag har ett 20mm lädernato till din farsa, om han vill ha ett sådant. Frågan är dock om han kommer gilla nato ifall han haft den på vanligt läder så länge.

Bild:
9B8F9F29-E100-4E4E-9A25-804BD3D204D0_zps1nwgcgno.jpg
 

Patrik J

Rolex
pausmusik....


tillbaka i kungliga huvudsaken och mitt bibliotek efter en kort men härlig visit på den vackrare kusten... (missförstå mig rätt nu, jag menar att norra västkusten är den vackraste kustremsan i vårt avlånga land, men samtidigt höll jag på att brista i tårar av hemlängtan redan under introt till allsång på skansen...)




läser Rossier och Marqiué, (2014), Moonwatch Only, den bästa referensen för olika speedmastergenerationer

Tachyn ifråga, med punkt under 70




notera punkten vid 190 på klockan i fråga:



De enda tachyversioner som har punkt under 70 är 1995-2004 och 2004-framåt

Tachy 1995-2004, punkt rakt över 1 i 190



Tachy 2004-, punkt snett över 1 i 190



jag lutar nog åt att det är den senare varianten, dvs den fina Speedyn med underbar Tropical-tavla har en utbytestachy senare än 2004, men no biggie, det är inte svårt att hitta en periodkorrekt!

tudelu! ;)


Härlig nördnivå och spännande klocka.

Vad tror du om ref? 105.002 med "T Swiss Made T"-tavla eller någon slags 105.003-transitional?

Röstar för att TS öppnar klockan inom en snar framtid. :hungry:
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Härlig nördnivå och spännande klocka.

Vad tror du om ref? 105.002 med "T Swiss Made T"-tavla eller någon slags 105.003-transitional?

Röstar för att TS öppnar klockan inom en snar framtid. :hungry:

105.003 är ju så mycket vanligare än .002 och glaset lär väl vara bytt under klockans livstid, så jag gissar 105.003 med silver rehaut, men allt är ju möjligt, röstar också för en titt i baklocket :)
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Btw, är boken bra? Har velat på om jag ska beställa den.

Den är ju en bra uppslagsbok på olika reffar, visare, tavlor, bakboetter, serienummer o så, perfekt för att svara på såna frågor som TS hade, plus en del missförstånd i speedyhistorien rätas ut (de har samarbetat med omega i arbetet) Greg är extremt speedykunnig (!) trevlig o hjälpsam, han postar också på omegaforums.net.

Ett stabilt uppslagsverk men ingen skönlitteratur, bara korta "stories" ... :) + riktigt bra referensbilder!

Men har man ambition att köpa pre-pro speedy så är det nog lätt intjänade pengar, gissar att boken har ett ok andrahandsvärde dessutom. ;-)

Motsvarar väl ett par tre schyssta straps i utgift...
 

Patrik J

Rolex
Den är ju en bra uppslagsbok på olika reffar, visare, tavlor, bakboetter, serienummer o så, perfekt för att svara på såna frågor som TS hade, plus en del missförstånd i speedyhistorien rätas ut (de har samarbetat med omega i arbetet) Greg är extremt speedykunnig (!) trevlig o hjälpsam, han postar också på omegaforums.net.

Ett stabilt uppslagsverk men ingen skönlitteratur, bara korta "stories" ... :) + riktigt bra referensbilder!

Men har man ambition att köpa pre-pro speedy så är det nog lätt intjänade pengar, gissar att boken har ett ok andrahandsvärde dessutom. ;-)

Motsvarar väl ett par tre schyssta straps i utgift...



Låter bra. Beställer en på stört. :D
 

Icaras

Rolex
Den är ju en bra uppslagsbok på olika reffar, visare, tavlor, bakboetter, serienummer o så, perfekt för att svara på såna frågor som TS hade, plus en del missförstånd i speedyhistorien rätas ut (de har samarbetat med omega i arbetet) Greg är extremt speedykunnig (!) trevlig o hjälpsam, han postar också på omegaforums.net.

Ett stabilt uppslagsverk men ingen skönlitteratur, bara korta "stories" ... :) + riktigt bra referensbilder!

Men har man ambition att köpa pre-pro speedy så är det nog lätt intjänade pengar, gissar att boken har ett ok andrahandsvärde dessutom. ;-)

Motsvarar väl ett par tre schyssta straps i utgift...
Haha! Var faktiskt inne och läste om "A Time Capsule", "The Master of Omega" och sedan när du skrev i inlägget ovan att "Moonwatch Only" släpptes 2014 var jag bara tvungen att kolla upp den med! :)

Undrar lite om det står mycket även om speedys efter månfärden? Fick du vänta länge på ett ex, verkar kunna bli en dyrgrip när den går out of print? Hur som helst kul att du nämnde den :)
 

Patrik J

Rolex
Haha! Var faktiskt inne och läste om "A Time Capsule", "The Master of Omega" och sedan när du skrev i inlägget ovan att "Moonwatch Only" släpptes 2014 var jag bara tvungen att kolla upp den med! :)

Undrar lite om det står mycket även om speedys efter månfärden? Fick du vänta länge på ett ex, verkar kunna bli en dyrgrip när den går out of print? Hur som helst kul att du nämnde den :)


Kör hårt, så blir vi en liten orkester som har koll på varenda liten prick som någonstans har suttit på en Speedmaster någonsin. ;)
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Haha! Var faktiskt inne och läste om "A Time Capsule", "The Master of Omega" och sedan när du skrev i inlägget ovan att "Moonwatch Only" släpptes 2014 var jag bara tvungen att kolla upp den med! :)

Undrar lite om det står mycket även om speedys efter månfärden? Fick du vänta länge på ett ex, verkar kunna bli en dyrgrip när den går out of print? Hur som helst kul att du nämnde den :)

Jo, den innehåller en genomgång av hela kungalängden från 2915 till idag...

Jag beställde mitt ex för ett år sen o betalade... sen blev det uppskjutet o uppskjutet igen (...pun not intended) så det var låång, men värd, väntan till leverans i juni i år... Jag köpte direkt av förlaget. :)
 

jakob.dala

Oo=v=oO
2-Faktor
Jo, den innehåller en genomgång av hela kungalängden från 2915 till idag...

Jag beställde mitt ex för ett år sen o betalade... sen blev det uppskjutet o uppskjutet igen (...pun not intended) så det var låång, men värd, väntan till leverans i juni i år... Jag köpte direkt av förlaget. :)
Jag måste också ha :)
 
Topp