• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp att kolla en UG

m_s

Patek
2-Faktor
Som alltid när man är lite mindre bevandrad inom ett klockmärke så vänder jag mig till expertisen på forumet.

Detta en Universal Geneve Compax på 37,5mm från 1959.

Ser tavlan korrekt och bra ut samt vad skulle ett vettig referenspris kunna vara?

kxIphPa.jpg


Tack på förhand för hjälpen.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Utan att egentligen veta skulle jag säga ommålad. Hittat någon referensbild?
 

m_s

Patek
2-Faktor
Nej tyvärr inte, har efterfrågat och ska se vad jag får för svar.

För min lärdom, vad får dig att dra slutsatsen ommålad? Skick? Fonter som inte ser schyst ut?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nej tyvärr inte, har efterfrågat och ska se vad jag får för svar.

För min lärdom, vad får dig att dra slutsatsen ommålad? Skick? Fonter som inte ser schyst ut?

Enfärgat tryck, lite grovt, ojämnt, tavlan är för vit, generiska bokstäver, visare för långa. Om man studerar index närmare kan man säkert se att de är lite för runda och att de har för mycket färg på sig.
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Jag tycker att texten ser ojämn ut, vid rejäl inzoomning i photoshop så ser man att S:en i swiss skiljer sig, A i made ser också lite konstigt ut. Vidare så ligger UNIVER på samma linje medans VERSAL är lite flytande. Jag vill poängtera att jag säger det här utan någon tidigare kunskap, jag kikade bara lite extra på typografin och tänkte om någon vill kritisera mitt tankesätt :) Vill väldigt gärna lära mig vad man ska kolla på generellt!
 

m_s

Patek
2-Faktor
Enfärgat tryck, lite grovt, ojämnt, tavlan är för vit, generiska bokstäver, visare för långa. Om man studerar index närmare kan man säkert se att de är lite för runda och att de har för mycket färg på sig.


Tack för info Aurum, ditt sinne för detaljer slår mitt och nu har jag fått lite referenser att titta efter framöver.

Generell fråga - Hur vanligt/ovanligt är det med ommålade tavlor och är det så att en ommålad tavla anses vara bajs och helgerån i alla lägen?
 

Boris Balkan

Fark you!
Generell fråga - Hur vanligt/ovanligt är det med ommålade tavlor och är det så att en ommålad tavla anses vara bajs och helgerån i alla lägen?

Det är knappast ovanligt. Om det är bajs kan bara du svara på. Men om det är ommålat så borde det reflekteras i priset. Men det kräver ärlig varudeklaration...
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
2014-03-09 00.23.15.png


Svajigt= ommålat. Syns mest i mitten av bilden på sekundindex men kollar man noggrant ser man det överallt.

Tyvärr verkar det vanligt med ommålade tavlor :( För mig funkar ej ommålat.
 
  • Like
Reactions: m_s

Brogren

Cartier
Det tydligaste tecknet på ommålning måste vara tachymetern. "65" ser inte alls bra målat ut och triangeln under är rätt sne. "1000" är ännu värre. Även dessa trianglar är ojämna och inte så vackra. Alla fyra ser ut att vara i olika storlek.
 
  • Like
Reactions: m_s

KMS

Rolex
Ommålat funkar inte för mig heller, rengjord däremot är en annan femma. Men ommålad hade jag gått runt och stört mig på.
 
Topp