Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hjälp att kolla en UG

Diskussion i 'Vintage' startad av micke_s, 8 mars 2014.

1. micke_s
    Trådstartare

micke_s Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Som alltid när man är lite mindre bevandrad inom ett klockmärke så vänder jag mig till expertisen på forumet.

Detta en Universal Geneve Compax på 37,5mm från 1959.

Ser tavlan korrekt och bra ut samt vad skulle ett vettig referenspris kunna vara?

Tack på förhand för hjälpen.

2. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Utan att egentligen veta skulle jag säga ommålad. Hittat någon referensbild?

3. micke_s
    Trådstartare

micke_s Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Nej tyvärr inte, har efterfrågat och ska se vad jag får för svar.

För min lärdom, vad får dig att dra slutsatsen ommålad? Skick? Fonter som inte ser schyst ut?

4. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Enfärgat tryck, lite grovt, ojämnt, tavlan är för vit, generiska bokstäver, visare för långa. Om man studerar index närmare kan man säkert se att de är lite för runda och att de har för mycket färg på sig.

Falcone, virrooo och Boris Balkan gillar detta.
  5. virrooo

virrooo Biskop

Jag tycker att texten ser ojämn ut, vid rejäl inzoomning i photoshop så ser man att S:en i swiss skiljer sig, A i made ser också lite konstigt ut. Vidare så ligger UNIVER på samma linje medans VERSAL är lite flytande. Jag vill poängtera att jag säger det här utan någon tidigare kunskap, jag kikade bara lite extra på typografin och tänkte om någon vill kritisera mitt tankesätt :) Vill väldigt gärna lära mig vad man ska kolla på generellt!

6. micke_s
    Trådstartare

micke_s Friends of KS

Från:
    Stockholm

Tack för info Aurum, ditt sinne för detaljer slår mitt och nu har jag fått lite referenser att titta efter framöver.

Generell fråga - Hur vanligt/ovanligt är det med ommålade tavlor och är det så att en ommålad tavla anses vara bajs och helgerån i alla lägen?

7. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

Det är knappast ovanligt. Om det är bajs kan bara du svara på. Men om det är ommålat så borde det reflekteras i priset. Men det kräver ärlig varudeklaration...

8. micke_s
    Trådstartare

micke_s Friends of KS

Från:
    Stockholm

Agreed - bara kul att veta hur man ser på det lite mer generellt.

9. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    2014-03-09 00.23.15.png

Svajigt= ommålat. Syns mest i mitten av bilden på sekundindex men kollar man noggrant ser man det överallt.

Tyvärr verkar det vanligt med ommålade tavlor :( För mig funkar ej ommålat.

micke_s gillar detta.
  10. Brogren

Brogren Friends of KS

Det tydligaste tecknet på ommålning måste vara tachymetern. "65" ser inte alls bra målat ut och triangeln under är rätt sne. "1000" är ännu värre. Även dessa trianglar är ojämna och inte så vackra. Alla fyra ser ut att vara i olika storlek.

micke_s gillar detta.
  11. KMS

KMS Friends of KS

Från:
    GBG
    Ommålat funkar inte för mig heller, rengjord däremot är en annan femma. Men ommålad hade jag gått runt och stört mig på.

12. micke_s
    Trådstartare

micke_s Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Hoppar denna, stort tack som vanligt för all er kritiska hjälp!