Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hjälp att sätta värde på okänd klassisk Eterna!

Diskussion i 'Vintage' startad av Timo, 12 januari 2013.

1. Timo
    Trådstartare

Timo Torpare

Hej på er!

Skapade en användare på detta forum för att få hjälp att sätta ett ungefärligt värde och datum på en klocka jag nämligen ärvt. Jag har varit inne på Stjärnurmakarna och fått bekräftat att den är äkta, dock är det inte en guldklocka. Mer än så kunde de inte säga och hänvisade mig till pantbank eller dylikt för att få äkthetsintyg och prislapp!

Vänder mig istället hit först för att se om det går att luska ut lite information, och om någon har en aning vad det kan röra sig om när det gäller årtal och värde!

Den fungerar felfritt och är helt repfri, om det är till någon fördel..

Bifogade filer:

2. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Är det en mekanisk klocka eller går den på batteri?

3. Kettil

Kettil Biskop

Hej
    Du kan pröva kolla runt på avslutade auktioner eller shopen hos Kaplans.se. Jag har sett liknande Eterna där.
    Lycka till

4. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Svårt att säga. Äldre kostymklockor har inte så högt värde. Tittar man på liknande klockor på chrono 24 så har många ett pris på över 10000 kr. Tror dock inte att det är så lättsålt för de pengarna. Eterna är ett doldismärke. Jag har inte så bra koll, det ska erkännas, men Realistiskt ligger nog marknadspriset på 3000 kr +- 1000 kr. En riktig guldklocka hade legat något högre.

5. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    +1, @Timo, hade själv en fin Eterna eterna-matic (ca 34 mm ex krona, bandbredd 18 mm), cal 1243 UC från ca 1950-54, som jag sålde för ca 2000 med Eternamärkt band och Eternaspänne...

6. Timo
    Trådstartare

Timo Torpare

Mekanisk.

7. Timo
    Trådstartare

Timo Torpare

Bandet var helt förstört på klockan i stort sett, förslitningar utan dess like. Jag köpte ett nytt, och de inne på klockaffären slängde det gamla..... Spännet, som var av GULD åkte i deras papperskorg med den graverade fisken på. Kunde det ha varit bra eller en total jävla katastrof jag utsatt mig för? Jag minns dock vagt att det var mycket förslitet.

Detta dök upp i skallen för mig 3 veckor efter jag bytt band på den (gällande guldspännet, men också graveringen.)

Ha i åtanke att jag inte kan det minsta lilla om klockor, kategorin är helt okänt för mig. Kom också ihåg att bandet var i extremt dåligt skick.

8. Timo
    Trådstartare

Timo Torpare

Bandet var helt förstört på klockan i stort sett, förslitningar utan dess like. Jag köpte ett nytt, och de inne på klockaffären slängde det gamla..... Spännet, som var av GULD åkte i deras papperskorg med den graverade fisken på. Kunde det ha varit bra eller en total jävla katastrof jag utsatt mig för? Jag minns dock vagt att det var mycket förslitet.

Detta dök upp i skallen för mig 3 veckor efter jag bytt band på den (gällande guldspännet, men också graveringen.)

Ha i åtanke att jag inte kan det minsta lilla om klockor, kategorin är helt okänt för mig. Kom också ihåg att bandet var i extremt dåligt skick.

9. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    @Timo, en fisk har väl bl.a. EDIT: IWC och Zodiac kört med, kanske blandar ihop det nu, men Eterna kanske också ibland använde fisksymbolen på den tiden? Säkert någon här som kan upplysa oss om det...

EDIT: IWC

10. Timo
    Trådstartare

Timo Torpare

Sitter här som en fundersam idiot ett tag och inser att jag måste lära mig hur det funkar härinne, innan jag diskuterar... Haha! Det kommer, råkade bli en dubbel printning av texten och förvirring kan uppstå för er.

My bad, sorry boys :)

11. Timo
    Trådstartare

Timo Torpare

Vet ju inte åldern på klockan :(
    Men, så kan det vara. En polare hjälpte mig häromkvällen att leta lite info om just fisken och han hittade i alla fall information om att vissa Eternor som har graveringen kan vara fake, dock inte alla.

Fick ju som tur är bekräftat att den är mekanisk och äkta.

12. Jokkmokkswe

Jokkmokkswe Lappskojsaren

Från:
    Sthlm
    Hur vet du att spännet var av guld? Om du inleder att Stjärnurmakarna sagt det ej är en guld klocka.
    Eftersom du ärvt den så är det väl ingen katastrof, lämna in den på kaplans, valfri pantbank eller Tradera/Blocket så får du nog en slant för den, Eterna är väl ett hyfsat märke, men gäller väl att hitta en köpare som är villig och hosta upp lite deg. Dock mig personligen, känns väl denna sort av ur väldigt intetsägande (läs svårsålt)

13. pederr

pederr Stadsbo

Från:
    Norrland
    Kolla om kronan är original och har kullagersymbolen. Jag lät fixa upp en Eterna-matic jag ärvt och de tog bra betalt för en ny krona. Om det inte är originalkrona på din torde det påverka värdet negativt en del, speciellt som Eterna är ett uddamärke som inte ligger särskilt högt i kurs från början (i a f i Sverige).