Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hjälp bedömning av 16750

Diskussion i 'Vintage' startad av Kotten, 13 januari 2015.

1. Kotten
    Trådstartare

Kotten Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Hittat denna på blocket som verkar vara en årsklocka om det stämmer. Inte så haj på GMT ännu så tänkte se om någon här kan hjälpa till med en bedömning. Tycker kronskydden ser lite klena ut och undrar vad som har hänt under boettlocket är det vanligt att stålet naggas där?
    image.jpg image.jpg image.jpg

2. Fredrik (Swe)

Fredrik (Swe) Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Det har inte naggats, det är korrision/rostangrepp. Ingen klocka jag skulle rekommendera.

yonsson, _jonte, Stomatologen och 1 annan gillar detta.
  3. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Stay away! :)

Fabian, krämbulle, Kotten och 1 annan gillar detta.
  4. Kotten
    Trådstartare

Kotten Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Snabba puckar, misstänkte korrision! Annonsen har ju legat ett tag nu...tackar!

5. mega

mega Borgare

När man kollar kan man se att korrosionen stannat "på rätt sida" av packningen. Verket borde inte
    vara angripet.
    Man ser även tecken på korrosion där ändlänkarna sitter på luggarnas undersida.

Om man spekulerar hejvilt så undrar jag om inte den där suttit på dygnet runt på en "svettigare än vanligt" handled ?

Med tanke på ovan skulle nog jag kunna tänka mig ett köp om priset är det rätta och förutsatt att inte verket är angripet, man borde inte se (och därmed inte störas) av korrosionen när väl allt sitter på plats.

Vad tror ni om ovanstående teori, är jag ute och cyklar ?

6. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Om boetten vore bra i övrigt skulle jag kunna tänka mig köpa en klocka med korrosion, men den kommer troligen inte vara tät, men det är ju ok på en vintagedinka. Snygg klocka men ganska så mjukt polerad.

7. fredrikb

fredrikb Stadsbo

Jag är ovan vid detta, men är den inte hiskeligt illa polerad?

8. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg

Jo.

Får vara väldigt billigt med den skitboetten.

mega gillar detta.
  9. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn

Exakt min tanke.
    Rund som en boll ju. Så ska det väl ej vara? Ska väl finnas kanter på en sån där? Finns ju inte en enda kant...

10. Turbotom

Turbotom Bonde

Är inte både Boett och länk i rostfritt stål? Förlåt för en oinvigd, men är detta något som man kan se då och då?
    Jag börjar inbilla mig att det har blivit något fel med legeringen av stålet på detta ur?

11. acce1999

acce1999 Friends of KS

"Rostfritt" ska läsas som "korrosionståligt". Inte som "garanterat fritt från rost". Gäller allt "rostfritt" stål. Men ordet är väl allt för inarbetat för att ändras.

Klockan som sådan är duktigt polerad, och den korrosion man kan se i spåret där packningen sitter kan helt klart påverka tätheten, men det har ju redan konstaterats.

_jonte gillar detta.
  12. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn

Lägg en kniv i diskhon och spola vatten, låt den ligga där en vecka så ska du se att det har blivit korrosion.
    Nu är det dock 18-8 stål vilket inte riktigt är i klockor, men det är samma princip ändå.

13. _jonte

_jonte Friends of KS

Klockor gjorde fram till tidigt eller mitten av 70-talet har nog inte heller bättre stål än så, motsvarande 304 dvs. Nog därför gamla dykare ofta är så angripna. På 70-talet kom ju motsvarande 316, staybrite osv, vilket minskade korrosionsrisken betydligt

Det engelska namnet stainless är ju bättre valt än rostfritt måste jag säga...

14. alfgren

alfgren Biskop

Man lär ju inte få skav på handen av bandhornen direkt...

Aquaracer2 och Grafton gillar detta.