Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hjälp behövs

Diskussion i 'Vintage' startad av Dikert, 15 september 2015.

1. Dikert
    Trådstartare

Dikert Torpare

Vet någon något om denna "Tiger"? Det enda jag vet är att jag fick den i Vaasa för ca 25 år sedan, hur länge min farfar haft den innan, eller vart den kommer ifrån är okänt.
    Lite info, bifogar bilder också.
    Tiger, incabloc
    Swiss made, shockprotected, water resistant, stainless steel back, 3507 (?), 17 jewels.
    Tack på förhand!

Bifogade filer:

Chuck gillar detta.
  2. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Tiger är ett så kallat svenskt "private label", dvs en klocka tillverkad i Schweiz för ett svenskt företags räkning. Ibland kan det vara samma företag som tillverkat och satt ihop hela klockan och skickat till sverige, ibland är delarna inköpta separat och monterade i sverige. Åke Larsson verkar vara namnet bakom Tiger.

IMG_20150915_120742_557.JPG

Här är en bild på min tiger :)

Bifogade filer:

Arvis, Anders W, rogart-63 och 1 annan gillar detta.
  3. Dikert
    Trådstartare

Dikert Torpare

Oj vad fin din var! Är dessa klockor värda några pengar alls?

eriksson850 gillar detta.
  4. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Tack, tycker dem är lite roliga med tanke på namnet och loggan. :)
    Tyvärr i stort sett inte värda mer än någon hundralapp. Dock rätt roliga att bära, och om verket är i vettigt skick har de inga problem att hålla bra tid.

5. Dikert
    Trådstartare

Dikert Torpare

Okej, ja håller med. Brukade bära min men den har blivit lite trög nu! Jag vrider upp den, sen går den bara några sekunder och stannar. Det kanske är skit i den? Eller behöver den "spännas" eller dylikt inuti (jag har verkligen ingen koll). Jag har ett förstoringsglas och en pytte-skruvmejsel, men man kanske inte ska meka själv? :)

6. Dikert
    Trådstartare

Dikert Torpare

Verket ser dock helt "nytt" ut, ser verkligen orört ut och alla delar ser helt nya ut :)

7. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Tycker inte du ska röra något, skicka tillbaka det så får urmakaren kika på det... :)

8. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    Eller så skaffar du dig en ny hobby och lär dig serva den själv. :)

9. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Sorry, trodde jag var i en annan tråd och att det handlade om en annan klocka. :)

Ja, håller med martin det är en väldigt kul hobby. Verket tror jag är ett fhf97, så tillgången på delar och reservdelsverk är stor. Bara att köpa lite verktyg och sätta igång. :)

Om du inte vill serva den, kan du ju alltid leta reda på ett fungerande verk och byta rakt av.

Edit: tror klockan är tillverkad i mitten av 70-talet.

Senast ändrad: 15 september 2015
  10. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Delar har jag nog liggande :). Om det skulle behövas nåt?

eriksson850 gillar detta.
  11. Chuck

Chuck Friends of KS

Coolt! Speciellt med manuellt verk :D