• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp behövs

Dikert

Breitling
Vet någon något om denna "Tiger"? Det enda jag vet är att jag fick den i Vaasa för ca 25 år sedan, hur länge min farfar haft den innan, eller vart den kommer ifrån är okänt.
Lite info, bifogar bilder också.
Tiger, incabloc
Swiss made, shockprotected, water resistant, stainless steel back, 3507 (?), 17 jewels.
Tack på förhand!
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    163.5 KB · Visningar: 141
  • image.jpg
    image.jpg
    173.8 KB · Visningar: 130
  • image.jpg
    image.jpg
    76.4 KB · Visningar: 120
  • image.jpg
    image.jpg
    77.2 KB · Visningar: 115

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tiger är ett så kallat svenskt "private label", dvs en klocka tillverkad i Schweiz för ett svenskt företags räkning. Ibland kan det vara samma företag som tillverkat och satt ihop hela klockan och skickat till sverige, ibland är delarna inköpta separat och monterade i sverige. Åke Larsson verkar vara namnet bakom Tiger.

IMG_20150915_120742_557.JPG


Här är en bild på min tiger :)

hFNXY8f.jpg
 

Bilagor

  • IMG_20150915_121239_646.JPG
    IMG_20150915_121239_646.JPG
    155.6 KB · Visningar: 66

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Oj vad fin din var! Är dessa klockor värda några pengar alls?
Tack, tycker dem är lite roliga med tanke på namnet och loggan. :)
Tyvärr i stort sett inte värda mer än någon hundralapp. Dock rätt roliga att bära, och om verket är i vettigt skick har de inga problem att hålla bra tid.
 

Dikert

Breitling
Okej, ja håller med. Brukade bära min men den har blivit lite trög nu! Jag vrider upp den, sen går den bara några sekunder och stannar. Det kanske är skit i den? Eller behöver den "spännas" eller dylikt inuti (jag har verkligen ingen koll). Jag har ett förstoringsglas och en pytte-skruvmejsel, men man kanske inte ska meka själv? :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tycker inte du ska röra något, skicka tillbaka det så får urmakaren kika på det... :)
Eller så skaffar du dig en ny hobby och lär dig serva den själv. :)
Sorry, trodde jag var i en annan tråd och att det handlade om en annan klocka. :)

Ja, håller med martin det är en väldigt kul hobby. Verket tror jag är ett fhf97, så tillgången på delar och reservdelsverk är stor. Bara att köpa lite verktyg och sätta igång. :)

Om du inte vill serva den, kan du ju alltid leta reda på ett fungerande verk och byta rakt av.

Edit: tror klockan är tillverkad i mitten av 70-talet.
 
Senast ändrad:
Topp