Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hjälp! (Chopard fickur)

Diskussion i 'Vintage' startad av Jerker, 2 februari 2014.

1. Jerker
    Trådstartare

Jerker Torpare

Hej!

Jag är ny här på forumet och vet inte om jag hamnat rätt, men jag hoppas på lite hjälp från experterna här.

Jag har ett L.U.C. Chopard fickur som jag skulle vilja ha all information som finns att tillgå. Jag känner till företagets historia men jag skulle vilja veta mer om just detta exemplar. Urverk etc etc...
    Bifogar några bilder här nedan.
    Det enda jag vet är att det är en Chopard i 18k guld och tillverkad före 1928.
    Någon som vet något? All info är av värde!
    IMG_6736.JPG

IMG_6732.JPG

IMG_6734_närbild.jpg

Tack på förhand.

Jacob, Warwian, eriksson850 och 1 annan gillar detta.
  2. Warwian

Warwian Stadsbo

Från:
    Göteborg/Borås
    Urverket är sannolikt ett Chopard 19''' (19''' (lignes) = 42,2 mm i diameter) som jag misstänker är baserat på ett råverk från FHF (Fabrique d'Horlogerie de Fontainemelon). Urverksdatabasen Ranfft gör dock ingen koppling mellan verken, men det finns en del uppenbara likheter, exempelvis placeringen av bryggorna för steghjulet, sekundhjulet och transporthjulet. Här är länkar till de båda verken på Ranfft:
    http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Chopard_19H6_4
    http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&FHF_19H6_5

I vilket fall är det ett högkvalitativt urverk som ser ut att vara utrustat med 16 juveler och en hel del finesser. Bland annat skruvad fattning på centrumstenen (chaton), dessa fattningar minskade risken för skador vid montering av rubinerna, kompensationsbalanshjul (bimetalliskt, delat balanshjul) med skruv, Breguet-spiral, synlig ankargång och en mycket trevlig ruckarm för finruckning.

eriksson850, Jerker och Jacob gillar detta.
  3. Jerker
    Trådstartare

Jerker Torpare

Tackar ödmjukast! Det var väldigt intressant.
    Vågar du eller någon annan här sig på en datering? Som sagt, jag vet pga en gravering att det är från innan 1928.