• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp! Dagens i-landsproblem

Essen

Omega
Hej!
Just nu känner jag beslutsångest... Jag behöver inspiration till min nästa klocka. Men först lite bakgrundsinfo...
Jag har hittils bara haft en klocka sedan tonåren... En Aqualand c-520... Jag gillar verkligen den klockan och den sitter i princip konstant på armen, och har således utstått mycket! Den har aldrig strulat och håller fint än idag (nyligen uppdaterad med nytt ammo-läder och putsat glas).

Nästa år fyller jag jämt och tänkte att jag då skulle önska/köpa mig "en riktig" klocka:). Jag tänker att runt 10k är jag beredd att lägga, och jag har mest försökt hitta någon klocka i den prisklassen som jag fastnar för... Det finns ju så oändligt många olika modeller;)
Jag gillar dykare och tooliga klockor i designen mest, men känner oxå att jag gärna vill ha ut något mer av klockan än att "bara" visa tiden...

När jag letar ser mina krav ut som följer:
Ingen batteridrift, alltså automat, men även gärna soldrift...
Stort plus med atom/gps styrning av tiden...
Vattentät, iaf så mycket att jag kan bada med den och inte behöver vara rädd att bli blöt (jobbar på havet)
Datum, och gärna dag
Gärna Alarm
Nedräkningstimer ett plus
Gillar även arabiska siffror, men inget måste...
Snygg! Såklart otroligt objektivt:)

Så i min jakt har jag fastnat för Casios Twisted Metall G-shock, MTG S1000bd- 1aer, svart alltså...
Men nu när jag läser och ser bilder på den blir jag mer och mer tveksam, för att den kan vara för stor...
Annars gillar jag designen, och funktionerna...
image.jpeg


Jag har även vittat två andra klockor som jag väldigt gärna vill ha, men de leker i en annan prisklass och dessa tänker jag att jag kan köpa ändå (iaf en av dom).
De är: Citizen Promaster BM-6400-18e, faller för den rena designen och lumen på alla siffrorna...
image.jpeg

Och Seiko Sarg-005, otroligt snygg, mekanisk och jag (är en av de få som) tycker kompassen tillför det lilla extra...
image.jpeg


Jag är ganska kräsen när det gäller kvaliet, speciellt om jag bestämt mig för att göra en sådan här investering som det är för mig. Då är jag känslig för "rassel" och dålig passform... Jag uppskattar verkligen ett gediget hantverk och förstår att uppskatta kvalitet (men har tyvärr inte så stor plånbok)

Jag tänker att jag kommer använda klockan mycket, även på jobbet.. Så det bra om den är lite robust... Om/när jag köper ovan klockor (Bm6400 & sarg005) så kommer de vara dressade nog för mig och min livsstil...
Alla tips mottages tacksamt och ödmjukast, gärna med en lite motivering/förklaring...

Obs lånade bilder...
 
Senast ändrad:

nissehult

Patek
2-Faktor
Med din kravspecifikation så måste du nog sikta in dig på en elektronisk klocka (batteri eller sol). Jag gillar Eco-drive och BM6400 är rätt snygg och bra storlek, men varken Citizen eller Seiko verkar motsvara dina svårare krav (GPS, alarm, nedräkning).

Jag har inga direkta förslag på klockor matchande din kravspec, men jag har två förslag på hur du kan agera:
1) Stretch budgeten lite och satsa på en G-Shock för att få alla finesser du vill ha, samt antingen BM6400 (lite smidig) eller SARG005 (lite roligare). Jag har själv en SARB017 och tycker kompass-funktionen sätter piff på tavlan.
2) Behåll din Aqualand och lägg pengara på dyrare mekanisk klocka som en födelsedagspresent till dig själv. Börja sedan spara ihop till en G-Shock så att du kan ge dig den i julklapp nästa år eller så. ;)
 

Essen

Omega
Tack för bra synpunkter!
Jag gör några förtydliganden...
Jag kommer alltid ha kvar min Aqualand, dels affektionsvärde, men jag gillar även klockan som sådan...
Sen tänker jag att kommer köpa sarg/bm6400 eller båda...
Så det kanske är mest ett allternativ till Mtg'n jag söker med kravspecen.... Är osäker på att jag kommer bli bekväm med en såå stor klocka...
:)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du får ju såklart börja med att bestämma dig för om du vill ha alla finesser eller ett mekaniskt urverk.

MTG är ju satans cool MEN jag tror inte man hade pallat med den som enda klocka, den är ju ruggigt stor. Ett alternativ är ju att satsa på en billigare G-Shock och någon mekanisk klocka, då får du ju båda världarna.

En G-Steel borde su kunna hitta för 2-2,5
image.jpeg


Kan med fördel kompletteras med en SARB, SARG, SARX för 3,5-5.

Vill du enbart ha en klocka så hade jag siktat på en Breitling Aerospace. Den äldre 40mm versionen lär gå att hitta för runt 10.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack för bra synpunkter!
Jag gör några förtydliganden...
Jag kommer alltid ha kvar min Aqualand, dels affektionsvärde, men jag gillar även klockan som sådan...
Sen tänker jag att kommer köpa sarg/bm6400 eller båda...
Så det kanske är mest ett allternativ till Mtg'n jag söker med kravspecen.... Är osäker på att jag kommer bli bekväm med en såå stor klocka...
:)
Man köper inte en MTG för att den ska vara bekväm, man köper den för att den är bad ass! :D
 

Essen

Omega
Tack fö er input! Det hjälper att höra vad andra tycker ibland:)
Just nu spanar jag på mer lite mer upper end soldrivna radiokontrollerade klockor... Seiko, Citizen... Känns gött! Tips på bra sådanan?
 

Dojo80

Breitling
Tack fö er input! Det hjälper att höra vad andra tycker ibland:)
Just nu spanar jag på mer lite mer upper end soldrivna radiokontrollerade klockor... Seiko, Citizen... Känns gött! Tips på bra sådanan?
Radiokontrollerade klockor fungerar bara på ett fåtal platser så det skulle jag inte satsa på. Annars är jag helt inne på ditt spår med att den drivs av solljus eller rörelse. Seiko Astron har dessutom GPS och visar alltid exakt tid. Tyvärr är den lite över din gräns på 10K, men om du stryker GPS-kravet så finns det många fina Citizen eco-drive, seiko solar (tycker Sportura-serien är snygg).
Eller en Kinetic, som är en korsning mellan kvartsklocka och mekanisk.

Bifogar en Astron :)
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    67.2 KB · Visningar: 41

Essen

Omega
Ja Seiko Astron är riktigt fina klockor! Men radiokontrollerade klockor får in signalen där jag bor, och reser man iväg så får man väl vänta med att ställa klockan tills man får signal hemma igen... Så just nu lutar det åt det hållet...
Har hittat några fina tex:
Citizen ATTESA BY0044-77E
Citizen AT8020-54L (ev lite svåravläst tavla, svårt att se på bilderna men verkar som att visarna smälter in lite väl bra)
Casio Edifice EQW-A1200DC-1A, och även en del oceanus...
Klurigt...
 
Topp