• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp, del 2! Hitta en vattentät vintagedressare, UTAN att välja Rolex/Tudor...

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Detta är en direkt fortsättning på denna tråd...
https://klocksnack.se/threads/tips-önskas-letar-efter-något-dj-liknande.15138/

Där jag alltså efterfrågade tips från er vintagekännare, vad det fanns för alternativ till något i stil med vintage Rolex DJ eller Tudors motsvarighet. Fick en hel del bra tips, men... Jag är praktiskt lagd, och vill gärna ha något som klarar ett bad på sommaren. Hittar inget bra alternativ, och behöver alltså mer hjälp från er. Blir inte klok på det här, och är beredd att ge upp och kasta in handduken :( Ja, jag är smått desperat, och ligger sömnlös om nätterna ;)

Frågan är nu alltså... Måste jag ansluta mig till den mörka sidan (läs; Rolex/Tudor), för att hitta en automatisk vintagedressare, helst med datum, på ca 34-36 mm, som klarar säg 10 atm/10 bar/100m? Är det bara dessa märken som hade skruvade kronor på detta segment ("sportdress")? D.v.s. Finns det några andra märken som man hyfsat lätt göra badvänliga? Tacksam för alla tips jag kan få, annars är det väl bara för mig att krypa till korset...
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
...fanns väl gott om vattentäta grejor, men då oftast med dykring... det är nog svårare att hitta nåt att lita på som är "dressigare" men utan R/T på tavlan...Oystercaset är ju en jäkla bra uppfinning…


Och om det är “vanligt folks” uppfattning att alla Rolex kostar 100.000 som du oroar dig för så flyger ju Tudor under radarn så det räcker, det är bara WIS som bryr sig...

…och en 34mm 7966 fr 60-talet kostar ju inte mer än några tusen, en s.k. "no-brainer" med din kravspec. Imho…:D
 

Axiom

Panerai
2-Faktor
Bulova super seville, är en rätt klar... Ja vad man nu vill kalla det. Tror de ska vara vattentäta, har skruvade kronor i alla fall. Vet inte hur kvalitén är men ändra bulova var ju rätt väl ansedda tror jag. Någon som vet mer får gärna fylla på!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Kul frågeställning! Något jag skulle vilja veta är, hur vattentät en gammal vintagedressare blir som får nytt glas med armeringsring och nya infettade packningar vid boettlock och krona... Någon som gjort detta och lyckats få den badvänlig?
 

Gentle_Giant

Cartier
Hade inte John R någon snygg caribbean med skrivit krona??

Stämmer, en Montrésor! Köptes av John R, men numera såld. Hade ursprungligen en skruvad krona och skulle då vara vattentät ned till 300m. Kronan hade dock bytts ut i något skede och man hade då filat ned gängorna för att kronan skulle passa. En fin liten klocka på 36mm med en monocoque boett.

IMG_1482.jpg
 

John R

Panerai
Stämmer, en Montrésor! Köptes av John R, men numera såld. Hade ursprungligen en skruvad krona och skulle då vara vattentät ned till 300m. Kronan hade dock bytts ut i något skede och man hade då filat ned gängorna för att kronan skulle passa. En fin liten klocka på 36mm med en monocoque boett.

IMG_1482.jpg
Den är förjävla fin!
Var lite sugen på att köpa tillbax den när du hade ute den! ;-)

Men man måste gå vidare!

/John R
 
Topp