Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hjälp, del 2! Hitta en vattentät vintagedressare, UTAN att välja Rolex/Tudor...

Diskussion i 'Vintage' startad av theargonaut, 9 december 2013.

1. theargonaut
    Trådstartare

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Detta är en direkt fortsättning på denna tråd...
    http://klocksnack.se/threads/tips-önskas-letar-efter-något-dj-liknande.15138/

Där jag alltså efterfrågade tips från er vintagekännare, vad det fanns för alternativ till något i stil med vintage Rolex DJ eller Tudors motsvarighet. Fick en hel del bra tips, men... Jag är praktiskt lagd, och vill gärna ha något som klarar ett bad på sommaren. Hittar inget bra alternativ, och behöver alltså mer hjälp från er. Blir inte klok på det här, och är beredd att ge upp och kasta in handduken :( Ja, jag är smått desperat, och ligger sömnlös om nätterna ;)

Frågan är nu alltså... Måste jag ansluta mig till den mörka sidan (läs; Rolex/Tudor), för att hitta en automatisk vintagedressare, helst med datum, på ca 34-36 mm, som klarar säg 10 atm/10 bar/100m? Är det bara dessa märken som hade skruvade kronor på detta segment ("sportdress")? D.v.s. Finns det några andra märken som man hyfsat lätt göra badvänliga? Tacksam för alla tips jag kan få, annars är det väl bara för mig att krypa till korset...

2. fc2

fc2 Borgare

Omega CK2913 eller 165.024? Inte tillräckligt dressiga?

3. k0ltrasten

k0ltrasten Soy un culebra!

Låter som det är lättare att bara krypa till korset ;-)

jabla gillar detta.
  4. theargonaut
    Trådstartare

Från:
    Sthlm
    Tack för input! CK2913 är ju riktigt snygg och cool, men dock inte så dressig, som jag önskar. SM300 är också cool, men för alldeles för "dykig" för ändamålet :(

5. theargonaut
    Trådstartare

Från:
    Sthlm
    Ok. Tystnaden i denna tråd säger väl det mesta... Någon, motbevisa mig gärna :)

k0ltrasten gillar detta.
  6. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

...fanns väl gott om vattentäta grejor, men då oftast med dykring... det är nog svårare att hitta nåt att lita på som är "dressigare" men utan R/T på tavlan...Oystercaset är ju en jäkla bra uppfinning…

Och om det är “vanligt folks” uppfattning att alla Rolex kostar 100.000 som du oroar dig för så flyger ju Tudor under radarn så det räcker, det är bara WIS som bryr sig...

…och en 34mm 7966 fr 60-talet kostar ju inte mer än några tusen, en s.k. "no-brainer" med din kravspec. Imho…:D

Jonaz, theargonaut och ErikGBG gillar detta.
  7. Bauuer

Bauuer Borgare

Bulova super seville, är en rätt klar... Ja vad man nu vill kalla det. Tror de ska vara vattentäta, har skruvade kronor i alla fall. Vet inte hur kvalitén är men ändra bulova var ju rätt väl ansedda tror jag. Någon som vet mer får gärna fylla på!

8. Fabian

Fabian Manboy

Från:
    Stockholm
    Hade inte John R någon snygg caribbean med skrivit krona??

NiklasArvid gillar detta.
  9. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Kul frågeställning! Något jag skulle vilja veta är, hur vattentät en gammal vintagedressare blir som får nytt glas med armeringsring och nya infettade packningar vid boettlock och krona... Någon som gjort detta och lyckats få den badvänlig?

10. Gentle_Giant

Gentle_Giant Friends of KS

Stämmer, en Montrésor! Köptes av John R, men numera såld. Hade ursprungligen en skruvad krona och skulle då vara vattentät ned till 300m. Kronan hade dock bytts ut i något skede och man hade då filat ned gängorna för att kronan skulle passa. En fin liten klocka på 36mm med en monocoque boett.

John R, eriksson850, NiklasArvid och 2 andra gillar detta.
  11. _jonte

_jonte Friends of KS

Har fått för mig att en urmakare kan sätta dit gängad kronhals och krona på de flesta klockor, jo så att... ;)

Gentle_Giant, eriksson850 och NiklasArvid gillar detta.
  12. John R

John R Präst

Den är förjävla fin!
    Var lite sugen på att köpa tillbax den när du hade ute den! ;-)

Men man måste gå vidare!

/John R