• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp! Det tickar inte igång!? Cal. AR1034

Fadershan

Patek
Hej fixarvänner!

Sitter med mitt första automatiska verk och jag har kommit till punkten där jag återmonterar och sätter balansen på plats för att se att det tickar igång.. det gör det inte :( Har satt av o på balansen 15-20ggr nu o fattar inte vad det är för knas. Det funkar fram till balansen.. dvs att pallet forken (ursäkta svengelskan) med en liten nudd flyttar sig sida till sida vilket tyder på tryck hela vägen från fjädern fram. Några tankar, ideér om vad jag kan ha missat? Jag kan påpeka att uret gick några sekunder när det kom till mig och sedan stannade tills man skakade om det igen och så höll det på så lite har det gått innan iaf. @rogart-63 @alexndr @Martin Lovasz @noeLLY TACK snälla!
IMG_20170602_184015.jpg
 

rogart-63

Patek
Hej fixarvänner!

Sitter med mitt första automatiska verk och jag har kommit till punkten där jag återmonterar och sätter balansen på plats för att se att det tickar igång.. det gör det inte :( Har satt av o på balansen 15-20ggr nu o fattar inte vad det är för knas. Det funkar fram till balansen.. dvs att pallet forken (ursäkta svengelskan) med en liten nudd flyttar sig sida till sida vilket tyder på tryck hela vägen från fjädern fram. Några tankar, ideér om vad jag kan ha missat? Jag kan påpeka att uret gick några sekunder när det kom till mig och sedan stannade tills man skakade om det igen och så höll det på så lite har det gått innan iaf. @rogart-63 @alexndr @Martin Lovasz @noeLLY TACK snälla!
IMG_20170602_184015.jpg
Har du inga juveler i balansbryggan? Finns det någon i bottenplattan? Annars kan det vara orsaken till at det inte tickar igång?
Annars ta loss fjäderhuset och bryggan och se om du kan peta på hjulen och se om allt snurrar fint.
 

Fadershan

Patek
Har du inga juveler i balansbryggan? Finns det någon i bottenplattan? Annars kan det vara orsaken till at det inte tickar igång?
Annars ta loss fjäderhuset och bryggan och se om du kan peta på hjulen och se om allt snurrar fint.
Hej och tack Rogart! Fick för mig att det gick utan end stones men ska såklart prova det på en gång! Ja innan har jag tagit bort allt och testat så det snurrar fram.. dock blire svårt just nu då jag inte kan släppa trycket på fjädern då jag inte monterat ställmekanismen än :)
 

noeLLY

Cartier
Det måste finnas motstenar på balansen annars blir friktionen för stor och du får inte balansen att svänga. Viktigt att liverstenen hamnar på rätt sida om haken också. Pekar öppningen(gaffelklykan) åt vänster skall liverstenen också vara åt vänster så den ges fritt inträde in i gaffeln, annars låser det sig.
 

rogart-63

Patek
Åtminstone juvel i botten plattan annars kanske balansen låser sig själv . Funkar utan ibland på visa verk . Men jag brukar nästan alltid montera nedre juveln innan jag monterar balansen .
Du kan släppa spänningen om du håller emot med en skruvmejsel på fjädertrumman skruv . Sen släppa lite i taget .
 

Fadershan

Patek
Det måste finnas motstenar på balansen annars blir friktionen för stor och du får inte balansen att svänga. Viktigt att liverstenen hamnar på rätt sida om haken också. Pekar öppningen(gaffelklykan) åt vänster skall liverstenen också vara åt vänster så den ges fritt inträde in i gaffeln, annars låser det sig.
Tack Noelly och Rogart! Är ganska säker på att balansen sitter rätt nu med liverstenen då escape wheel roterar ifall jag forcerar balanshjulet lite.. då borde väl liverstenen vara i gaffelklykan så att säga? Båda motstenarna är återmonterade men fortfarande inge liv :(
 

Fadershan

Patek
Vänder jag verket uppochner kan det med lite hjälp börja gå men väldigt försiktigt.. tycker balanshjulet ser skevt ut men vet varken in eller ut längre :)
 

Martin Lovasz

Audemars
Själva iden med antishock systemet är att balanshjulet kan röra sig och har du inte ändstenshållaren med ändsten rör den sig för mycket och låser regelhaken. Regulatorn är även lite för mycket år höger så dra den lite åt vänster.
 

Fadershan

Patek
Själva iden med antishock systemet är att balanshjulet kan röra sig och har du inte ändstenshållaren med ändsten rör den sig för mycket och låser regelhaken. Regulatorn är även lite för mycket år höger så dra den lite åt vänster.
Tack Martin! Jag har ett brejkdown på detta nu. Har gått fint fram tills nu och man vill ju så gärna göra klart när man äntligen får tid över :) jag har monterat alla endstenar, korrigerat regulatorn och kontrollerat hela vägen upp till fjäderhus.. måste ju vara ngt knas med balansen.. Hade gett mkt för en extra precis nu bara för att felsöka! ;)
 

Martin Lovasz

Audemars
Jag rekommenderar att när du tvättar balansen att du sätter tillbaks balansen i verket och lämnar stenarna kvar i på båda sidor för man kan skada tapparna när man kör den i tvätten, därtill så är juveler och hållare ofta olika storlekar och är lättare att hålla reda på. Ta sedan ut dem och gör rent dem för hand innan du oljar dem.

Ta ut balansen och lägg den upp och ned och se om spiralen ser bra ut med jämt mellanrum mellan spiralerna och att spiralen går genom regulatorns pinnar och inte har hoppat ur.
 

Fadershan

Patek
Jag rekommenderar att när du tvättar balansen att du sätter tillbaks balansen i verket och lämnar stenarna kvar i på båda sidor för man kan skada tapparna när man kör den i tvätten, därtill så är juveler och hållare ofta olika storlekar och är lättare att hålla reda på. Ta sedan ut dem och gör rent dem för hand innan du oljar dem.

Ta ut balansen och lägg den upp och ned och se om spiralen ser bra ut med jämt mellanrum mellan spiralerna och att spiralen går genom regulatorns pinnar och inte har hoppat ur.
Bra tips. Brukar ta bort hela balansen och tvätta den separat för hand i nafta medans de andra grejerna (intte palletfork) går i ultraljudet. Kär även juvelerna i nafta manuellt innan oljning.
Ser ni någon vajsing med balansen? Känns inte som den snurrar så fritt som den borde.

IMG_20170602_202944.jpg
IMG_20170602_202906.jpg
 

Fadershan

Patek
Bra tips. Brukar ta bort hela balansen och tvätta den separat för hand i nafta medans de andra grejerna (intte palletfork) går i ultraljudet. Kär även juvelerna i nafta manuellt innan oljning.
Ser ni någon vajsing med balansen? Känns inte som den snurrar så fritt som den borde.

IMG_20170602_202944.jpg
IMG_20170602_202906.jpg
Aj aj aj visst saknas "tappen" på den undre?
 

Fadershan

Patek
Tack för all hjälp alla, ni är ovärdeliga när man sitter i skiten! Beställer en ny balans och tar nya tag när den dyker upp! Är inte speciellt bra på att vänta men får nog anse mig slagen ikväll! :D
 

Martin Lovasz

Audemars
Alla gick över till balanser utan vikter under 60-talet så det kan vara korrekt, jag är inte så kunnig när det gäller Enicar kalibrar dock.
 

Fadershan

Patek
Under tiden jag inväntar den nya balansen så fick jag en timme över ikväll så monterade ner ett enklare verk jag pulat med förut men nu ett annat exemplar av ett kf 320 verk. Denna gång testar jag att montera ner utan att ta en bild efter varje moment för att se ifall jag får ihop det utan fusk :) Gick väldigt mkt snabbare att montera ner det nu när man kände igen sig. Jag ska nu oxå testa tipset från @Martin Lovasz att lämna balans + stenar i under tvätten!

Trevlig kväll!
IMG_20170603_222631.jpg
 
Topp