Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hjälp eftersökes!

Diskussion i 'Diskussion' startad av Roxen, 30 augusti 2014.

1. Roxen
    Trådstartare

Roxen Stadsbo

Från:
    Danderyd
    Aquaracer2 gillar detta.
  2. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    Helt ärligt?'
    Jag skulle hellre köpa en vanlig. Jag ser ingen tjusning i att ha "Tiffany & Co" mitt i min älskling till klocka.
    Och pengarna är ju vintage DD pengar. Varför inte köpa stora pojken istället?

Boris Balkan och yonsson gillar detta.
  3. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    Tiffany & Co är varken centrerat eller rakt heller.
    Såg en annan Tiffany & Co DD på Rolexforums där det var samma sak, fast ännu värre. Var helgalet snett och jävligt. Såg riktigt billigt ut.

4. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Är långt från expert, men jag tycker den ser ganska fin ut. Riktigt fin tavla, det enda som ser ut att kunna anmärkas på vid bilderna är väl att vissa lumepluppar saknas. Ser ut som att boetten är ganska ordentligt polerad, endlinksen sticker upp lite ovanför, men man får ha i åtanke att den har nästan 50 år på nacken. Tycker poleringsjobbet ser bra utfört ut ändå. Finns ingen bild rakt från sidan, men på de bilder man ser ser den jämn och fin ut.
    Jäkligt kungligt med tiffany-dial. Skulle dock vänta på svar från någon av de mer kunniga vintage-nördarna som huserar här. Kanske har den gode Aurum något att säga om objektet i fråga?

5. Karatekid

Karatekid Biskop

Från:
    Lund
    För de pengarna får du ju en daydate i schysst utförande?! Förstår inte charmen i tiffany tavla på en dj, kanske en sak om det var en daytona men dj...nope:blackeye:

6. ZQT

ZQT The Banker

Lumepluppar saknas på alla ställen förutom 1, 6 och 9. Ser bara en stämpel på baksidan av boetten, men det kanske är så på datejust i guld. Är dålig på polering men den saknar lite kött vid kronan.

Hade en tiffany tavla i handen för någon vecka sen och då såg trycket definitivt mer professionellt och smalare ut. Dessutom är väl inte texten helt centrerad heller. Tycker "&" och "Co" är lite sneda, nästan italian medan de tiffany's är rakt. Men framför allt fel font och tjocklek om jag jämför med de andra jag sett.

Dessutom borde en 1,4 miljoner serie vara 1960-1961 och inte 1966 men vad vet jag...

Edit: (står double tiffany's dial i beskrivningen, innebär det att trycket är förbättrat?)

yonsson gillar detta.
  7. Yo-han

Yo-han Troll probationary

På min 1601 ser inte "registered design" ut som att ett talanglöst dagisbarn har karvat in det med en pryl men den är iofs lite nyare så detta kanske är standard på äldre/guld?

yonsson gillar detta.
  8. Roxen
    Trådstartare

Roxen Stadsbo

Från:
    Danderyd
    Jag är helt ärlig, korrekt. Saken är inte om jag har råd med DD, eller hellre vill ha sistnämnda, snarare att jag tycker det är en läcker klocka med coola attribut. DJ i helguld är trots allt en ganska ovanlig syn...

poormans och Apansson gillar detta.
  9. ZQT

ZQT The Banker

Tänkte också på det och reagerade på det men frågan är om det inte är gjort för hand på lite äldre modeller, den är ändå från tidigt 60-tal. Har jämfört med min DD från 1966 och dessa två objekt nedan (som ligger hyfsat nära i tid) och de ser mycket mer "ordentligt" gjorda.

http://www.hqmilton.com/watches/1964-rolex-yg-day-date-1803-wide-boy-dial1
    http://www.hqmilton.com/watches/1964-rolex-yg-day-date-1803-wide-boy-dial

10. Gavve

Gavve Greven

mja, röstar också för en DD. Se till att den är tät så den tål pooler och kräftspad bara :D

11. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    Förstår dig.
    Men om jag vore dig så skulle jag skippa Tiffany logo. Upp till var och en men det ser inte bra ut enligt mig.
    En helt vanlig "Plain Jane" ska det vara :)

Håller med!
    Men upp till var och en :D

12. Davvan

Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

Från:
    Fettefleur......
    Jag gillar den, riktigt sval....men du ska nog vara säker på att det är rätt.....kommer vara svårsåld tippar jag på....,

JoberMan gillar detta.
  13. Roxen
    Trådstartare

Roxen Stadsbo

Från:
    Danderyd
    Jag har funderar på DD ett tag (precis som de flesta andra på forumet), men är nog rätt kluven trots allt. Har en GMT i stål samt en GMT och DJ i TT, så en helguldare vore på sin plats nu... Finns det några schyssta till salu får ni gärna länka mina herrar!

14. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    DD är ju trotsallt shef.
    Du har ju redan ej DJ. Vore det inte lite tråkigt med en till? Skillnad på TT och helguld javisst, men ändå.
    På DD får du ju det bästa som lämnat Rålecks fabrik, President ;)

15. Sundström

Sundström Friends of KS

Verkar som att många hade valt day date framför datejust.. Kan förstå resonemanget, men glöm inte att det är Du som ska vara nöjd. Inte den stora massan!

DJ i guld är riktigt svalt! Framför allt så är jubilee i helguld jävligt häftigt!
    Jag hade nog hoppat just denna i och med att tavlan ser lite risig ut, men så är jag långt ifrån expert också..! :)

16. cultshit

cultshit Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag klämde just på den under semestern. Den ser bättre ut på bilderna. Riktigt sönderpolerad, vad jag förstod är Tiffany loggan bättrad. Den ser inte alls bra ut i handen då loggan är sen... Jag skulle aldrig ha betalat det han begär utan att ha klämt på den. Så om du inte har vägarna förbi och kan bilda dig en egen uppfattning skulle jag passat. :)

yonsson, ZQT och jabla gillar detta.
  17. poormans

poormans Präst

Har inte du min gamla tiffany dj??

jag gillar "retailer dial" men den såg lite klumpig ut iofs inget konstigt då det var tiffany själva som applicerade trycket i butikerna

Cheers
    Christian

18. Davvan

Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

Från:
    Fettefleur......
    Jag har en, men den kom inte från dig...köpte den av WBAW i LA.....

19. poormans

poormans Präst

Hmm undrar vem som köpte min då???

Cheers
    Christian

20. poormans

poormans Präst

en riktigt snygg tiffany som såg ut så här

Mårtenssons ur Brookfield