• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp en newb hitta den perfekta kronografen

Såkkett

Omega
Närmast att beskriva vad jag skulle vilja säga vara drömklockan är en speedy proffesional safirmacka med 10atm och datum.
Den får absolut inte vara större än ovanstående pga mina grova 16cm armleder.
Speedmaster racing är typ vad jag hittat och provat men den känns tjock och gillar inte mönstret under visarna.

Kraven är:
Manuell eller auto
Max 42mm men hellre 40mm
10atm
Datum
Max 50kkr

Jag är väl i nuläget vad som beskrivs här som en owg och det är mycket möjligt att en omega speedmaster proffesional ändå är det bästa valet men vore ju dumt att inte fråga experterna om eventuella alternativ som man kan ha missat.

Tack
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Expert, jo jag tackar jag. Entusiastisk amatör passar nog bättre på mig iaf.
Hursomhelst, den klockan du tänker på är väl fin för det priset. Rolex Submariner i stål förvisso utan datum ligger ju snäppet över (men alls inte långt ifrån) din budget. Jag ska fundera lite på fler alternativ !
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Tudor fastrider Chronograph, 42 mm c:a 42000:-
image.jpg
 
Här är några alternativ
Longines Heritage Diver 1967
Jaeger-LeCoultre deep sea chronograph
Tag Heuer carrera
Sinn 103st

Annars är Speedy Pro en riktigt trevlig klocka.
 

Såkkett

Omega
Tackar för svaren
Tudor fastrider var inte tokig och den hade jag missat helt, dock måste jag låta rallystripen sjunka in lite då jag tycker den stör lite mer på svart tavla än den på bilden och svart tavla är det nog som gäller, den helsvarta PVD eller keramiska eller vad det är tyckte jag stack ut lite och har inte stripen, vad är chansen att få tag på en vettig länk till en sådan för det är nog också ett krav att den möjligheten i alla fall finns

Speedmastern står som sagt väldigt högt och är den klockan jag från början såg som självklar innan jag började vela lite och tänka om man inte skall vara lite mer vågad, men det är nog absolut inte omöjligt att det blir en speedy pro med safirglas i slutändan.
Speedmaster '57 spräcker väl budgeten om den skall köpas ny i alla fall men kan kanske vara en kompromiss.

Carreran är inte helt tokig den heller, dock är nog inte en vintage på tapeten utan då en tag och då känns det som att det borde gå att hitta något roligare.
 

Landshark

Cartier
Gör dig själv en tjänst; puffa upp max-budget med några ynka månadslöner och gå all-in på en Daytona. Det ska svida lite. Om tio år skickar du julkort till mig, i ett taffligt försök att uttrycka din tacksamhetsskuld...:) ;)

Rolex_Daytona_43mm_watches.jpg


Edit: Skitklockan saknar datum! My bad! Gissar att det inte blir några julkort...
 
Senast ändrad:

Såkkett

Omega
Så var den resan klar och eftersom folk tog sig tid så tänkte jag att jag kan bjuda tillbaka på resultatet.

Dock tog sig det hela en liten vändning och en komplikation fick ge vika.
Hittade så grymt mycket snygga kronografer längs vägen med Tudor fastrider som den absoluta favoriten, nu var den tyvärr liiiite stor och tjock men hade den funnits i svart på länk utan racestripen så hade jag nog kunnat leva med den, alternativt att det funnits en PVDlänk till black shield.
Så det blev några kvällar surfandet på internetet, med tankar som tänk om den klockan haft datum och tänk om den klockan vart någon mm tunnare och tänk om den klockan funnits med länk osv.

Så när jag för femtielfte gången var inne och kollade fastrider och om jag verkligen inte kunde förlika mig med racestripen så råkade jag trycka på en helt annan klocka, den saknade iofs kronografen kryssade alla andra rutor.
Så mitt i allt vände det, behöver jag en kronograf? Det är estetiskt en väldigt vacker komplikation men allt som jag hittar är 42mm eller större bärs den inte mindre så är det för stort, 775x baserade tenderar till att bli för tjocka, tankarna gick.

Tänkte att va fan, slänger iväg några mejl och ser om någon AD har klockan inne och efter några vändor sitter jag nu här ikväll med en ny klocka.

Låter bilden tala för sig och konstaterar att det inte alltid blir som man tänkt sig

IMG_2403.JPG


Samt återigen tack till alla som tog sig tid att ge råd
 
Senast ändrad:

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Ligger väl en AT kronograf på K&S för mindre än hälften av din budget.
Edit: du hann köpa nåt annat såg ja...;)
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Så var den resan klar och eftersom folk tog sig tid så tänkte jag att jag kan bjuda tillbaka på resultatet.

Dock tog sig det hela en liten vändning och en komplikation fick ge vika.
Hittade så grymt mycket snygga kronografer längs vägen med Tudor fastrider som den absoluta favoriten, nu var den tyvärr liiiite stor och tjock men hade den funnits i svart på länk utan racestripen så hade jag nog kunnat leva med den, alternativt att det funnits en PVDlänk till black shield.
Så det blev några kvällar surfandet på internetet, med tankar som tänk om den klockan haft datum och tänk om den klockan vart någon mm tunnare och tänk om den klockan funnits med länk osv.

Så när jag för femtielfte gången var inne och kollade fastrider och om jag verkligen inte kunde förlika mig med racestripen så råkade jag trycka på en helt annan klocka, den saknade iofs kronografen kryssade alla andra rutor.
Så mitt i allt vände det, behöver jag en kronograf? Det är estetiskt en väldigt vacker komplikation men allt som jag hittar är 42mm eller större bärs den inte mindre så är det för stort, 775x baserade tenderar till att bli för tjocka, tankarna gick.

Tänkte att va fan, slänger iväg några mejl och ser om någon AD har klockan inne och efter några vändor sitter jag nu här ikväll med en ny klocka.

Låter bilden tala för sig och konstaterar att det inte alltid blir som man tänkt sig
image.jpg1_zpsvet1ajp6.jpg

Samt återigen tack till alla som tog sig tid att ge råd

Bra val. Den är grym. Älskar klockor med integrerade länkar. Längtar tills jag får klämma på en NF irl. Grattis till köpet!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
image.jpg

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig eftersom min kronograf bara klarar tre av dina krav.
*Automat
*42mm
* 10 AMT.

Trots det är jag rätt nöjd. ;)

Jag skulle råda dig att hitta en Zenith El Primero 1969 i 38mm-utförande. De brukar ligga på 30-35 begagnade vilket är väldigt prisvärt. Ägde min under större delen av ett år (har jag för mig) och jag var väldigt nöjd.


Den uppfyller samtliga dina krav och jag har svårt att se att du kan hitta en bättre kronograf i samma prisklass.
 

Såkkett

Omega
@yonsson du missade nog mitt inlägg därimellan som bumpade tråden ;)
Nu har jag ju lärt mig att man aldrig skall säga aldrig och jag kom ju förhållandevis billigt ur detta så att det framöver blir en kronograf är nog inte omöjligt, dock behöver ju en sådan inte nödvändigtvis vara en vardagsklocka och kanske inte behöver varken datum eller vattentäthet, vilket gör en speedy pro till en lågoddsare.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
@yonsson du missade nog mitt inlägg därimellan som bumpade tråden ;)
Nu har jag ju lärt mig att man aldrig skall säga aldrig och jag kom ju förhållandevis billigt ur detta så att det framöver blir en kronograf är nog inte omöjligt, dock behöver ju en sådan inte nödvändigtvis vara en vardagsklocka och kanske inte behöver varken datum eller vattentäthet, vilket gör en speedy pro till en lågoddsare.
Hehe, ja här går det undan. Grattis till en cool klocka även om du fortfarande behöver en kronograf. ;)
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Så var den resan klar och eftersom folk tog sig tid så tänkte jag att jag kan bjuda tillbaka på resultatet.

Dock tog sig det hela en liten vändning och en komplikation fick ge vika.
Hittade så grymt mycket snygga kronografer längs vägen med Tudor fastrider som den absoluta favoriten, nu var den tyvärr liiiite stor och tjock men hade den funnits i svart på länk utan racestripen så hade jag nog kunnat leva med den, alternativt att det funnits en PVDlänk till black shield.
Så det blev några kvällar surfandet på internetet, med tankar som tänk om den klockan haft datum och tänk om den klockan vart någon mm tunnare och tänk om den klockan funnits med länk osv.

Så när jag för femtielfte gången var inne och kollade fastrider och om jag verkligen inte kunde förlika mig med racestripen så råkade jag trycka på en helt annan klocka, den saknade iofs kronografen kryssade alla andra rutor.
Så mitt i allt vände det, behöver jag en kronograf? Det är estetiskt en väldigt vacker komplikation men allt som jag hittar är 42mm eller större bärs den inte mindre så är det för stort, 775x baserade tenderar till att bli för tjocka, tankarna gick.

Tänkte att va fan, slänger iväg några mejl och ser om någon AD har klockan inne och efter några vändor sitter jag nu här ikväll med en ny klocka.

Låter bilden tala för sig och konstaterar att det inte alltid blir som man tänkt sig
image.jpg1_zpsvet1ajp6.jpg

Samt återigen tack till alla som tog sig tid att ge råd
Gratulerar till valet och köpet ! North flag är grym :D
 
Topp