• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp en NWG till iaf OWG

BjörnE

Omega
När min quartzare lagt av för ca ett år sen bestämde jag mig för att om jag ska köpa en ny klocka ska det i alla fall vara en riktig klocka. Pga min ekonomiska situation som student uteblev inköpet och jag har gått som en "no watch guy" alldeles för länge. Nu när jag är färdig och knegar varje dag börjar det konto som kan användas till allehanda "utsvävelser" att fyllas på i en jämn ström. Dags att börja tömma det också således... För några månader sedan satte jag min budget till 4-5000 kr och hittade ganska omgående detta forum.

Sedan dess har jag genom att spendera ohälsosamt mycket tid på detta forum genomgått vad jag förstår är den normala (!) utvecklingen för nyblivna forummedlemmar. Min mentala budget har ökats med 400% till 20 000 kr. Jag har också insett att det sannolikt inte finns en klocka som täcker alla behov, utan det måste sannolikt till minst två klockor (detta kanske är ett tecken på att jag inte tagit steget fullt ut i kvicksanden? Bara två klockor liksom...).

Jag har sedan länge tyckt att speedyn är en av dom snyggaste klockorna som gjorts. Kanske förblindad av någon form av kärlek vid första ögonkastet, vad vet jag. Jag inbillar mig att det första steget, från NWG till OWG är det känslomässigt svåraste. Hur högt ska jag sikta?

Min plan ser i nuläget ut enligt följande. I mina 20 000 kr ska det rymmas en speedy, men jag behöver såklart någon mer av en förbrukningsklocka också. Jag vill inte kalla det beater då det inte är så jag kommer använda den. Det ska vara en stilig klocka som tål lite mer, till exempel lite mer vatten, då jag ofta spenderar sommaren i Stockholms skärgård, och kanske även ett reptåligare glas.

Inspirerad av årsklocketrådarna skulle jag gärna hitta en fin speedy från 1985. Ref 145.0022 verkar även ligga rätt i prisklassen, runt 15 000 kr. Cert och Box är inte så viktigt för mig, men någon form av äkthetsintyg är ju trevligt i alla fall. Problemet är att det känns som att det kan krävas lite tålamod för att hitta ett bra exemplar. Jag funderar på om jag inte ska börja med att införskaffa min sommarklocka.

Vad ska sommarklockan uppfylla då. Ja, jag är på jakt efter något av en sportdressare. Det självklara valet för en sommarklocka som ska tåla bad är ju en dykare. Tyvärr tilltalar den klassiska vridringen mig inte direkt. Jag har kollat på Longines Legend Diver som uppfyller alla krav jag har på sommarklockan, men kostar ungefär det dubbla mot vad jag tänkt mig. Jag ser även gärna att den är automatisk, 39-42 mm, inga komplikationer för utom möjligtvis datum, och så vill jag ha centrumsekund. Ska den ha vridring får den gärna vara så diskret som möjligt (som t.ex. På LLDn).

Jag har plöjt nätet efter kandidater men har inte fastnat för någon klocka direkt. Jag behöver därför hjälp med förslag på klockor som uppfyller ovanstående något luddiga krav, till en kostnad av ca 4-5000 kr. Bifogar några bilder på klockor som tilltalar mig, så får ni kanske en känsla av vad jag gillar... Ingen av dessa är alltså lösningen på mitt problem. Vilken klocka har jag missat?

Först ut är legend divern, lite dressig och diskret bezel:
NEdoBJZ.jpg


Nästa är Rolex DD, gillar dagvisningen, gillar inte förstoringsbubblan, kanske något liten:
iUrrntc.jpg


Näst ut är en Titus Calypsomatic, ett bra alternativ, men lite väl dykig kanske, men ändå snygg. Ligger bra prismässigt också, men verkar vara ganska svår att få tag på:
dcuLCEq.jpg


Omega Seamaster 30, uppfyller väl inget av mina krav, men snygg och stilren:
vpzLhSa.jpg


IWC Portugese, snygg, stilren men ack så dyr:
5Un4vA9.jpg


Och sist men inte minst, speedmastern:
qmmisIV.jpg


Alla bilder är som ni förstår oblygt lånade från nätet, några till och med från KS om jag inte missminner mig. Om någon misstycker så är det bara att säga till så åtgärdar jag och blir skyldig en framtida bira.

Så, min fråga är alltså vilken klocka det är jag letar efter? Jag är medveten om att de klockor jag visar ovan alla är välkända klassiker, något som gör mig övertygad om att det finns så mycket annat där ute som jag missat!

Eller är lösningen att hitta speedyn snabbt som attan och skjuta upp problemet tills det blir badgrader i vattnet? (dvs. aldrig för en badkruka som mig)
 

SenorE

Omega
Detta känns ju minst sagt spretigt, väldigt olika klockor som du länkar till och nästan alla är långt över budget om du ska räkna in en speedy också i dina 20 lakan. Du är helt rätt ute med speedyn i alla fall, börja med den då det känns som att det är det du verkligen vill ha.
 

BjörnE

Omega
Jo, exakt, långt över budget är väl problemet. Jag tycker ändå att det finns en viss likhet mellan klockorna rent utseendemässigt vilket var det jag ville illustrera med bilderna. T.ex. så har ju ingen utom IWCn siffrorna jag märke till nu, något som bidrar till att tavlorna ser lite cleanare ut. Men jag är som sagt ute efter ett billigare alternativ med samma designmässiga känsla som bilderna. Jag förstår att det är spretigt...
 

Galaxy

Rolex
Jag skulle nog satsat på någon Certina. Jag köpte en DS-1 för några veckor sedan och blev väldigt positiv överraskad. Jag köpte denna: http://www.klockia.se/certina-ds-1-c006-407-16-038-01.html och tycker verkligen om den. Visserligen är den kanske i det dressigaste laget, men 10 ATM tillåter i alla fall bad, och ett byte till gummiband gör den lite sportigare (eller på länk som redan finns: http://www.klockia.se/certina-ds-1-automatic-c006-407-11-038-01.html).

Lycka till med klockköpet!
 

Capo

Omega
2-Faktor
Som Erik Elfving säger... det verkar som det är speedy du är mest inne på. Köp det du vill ha, det blir alltid bäst så.
Worst case scenario? Sälj den och köp en annan... eller ännu hellre - köp en till. ;)
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Håller med om att köpa vad du vill ha ..
Alltså en speedmaster ..
Som vardagsklocka kanske en Sinn..?
Begagnad så klart ...
 

BjörnE

Omega
Som Erik Elfving säger... det verkar som det är speedy du är mest inne på. Köp det du vill ha, det blir alltid bäst så.
Worst case scenario? Sälj den och köp en annan... eller ännu hellre - köp en till. ;)

Absolut, speedyn har jag i princip bestämt mig för. Det gäller nu bara att hitta ett passande exemplar. Den klocka jag söker i den här tråden är ett komplement till speedyn... Som sagt, varför nöja sig men en ;)
 

hollow123

Rolex
"Det ska vara en stilig klocka som tål lite mer, till exempel lite mer vatten, då jag ofta spenderar sommaren i Stockholms skärgård, och kanske även ett reptåligare glas."

Innebär det vattenstänk när från när du drar upp ankare eller bad? Om det är bad kan ett tips vara att försöka hitta en klocka som även gör sig bra på tex gummi, istället för att utsätta lädret för massa saltvatten :)
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Tycker du borde satsa på en Speedmaster och en Seiko dykare! Möjligtvis en Certina eller 4-5 k klassen beroende på hur mycket du har kvar efter Speedy köpet! :)
 

BjörnE

Omega
"Det ska vara en stilig klocka som tål lite mer, till exempel lite mer vatten, då jag ofta spenderar sommaren i Stockholms skärgård, och kanske även ett reptåligare glas."

Innebär det vattenstänk när från när du drar upp ankare eller bad? Om det är bad kan ett tips vara att försöka hitta en klocka som även gör sig bra på tex gummi, istället för att utsätta lädret för massa saltvatten :)

Lite vatten tänker jag mig som ett kort dopp i samband med att någonting plockas upp ur vattnet eller ett kort ofrivilligt bad. Tror inte att jag kommer ha klockan på mig vid bad annars...

Kollade på Certinan som Galaxxy tipsade om och hittade denna:

ucbUrTf.jpg


http://www.klockia.se/certina-ds-1-automatic-day-date-c006-430-16-081-00.html

Snygg, vattentålig, safirglas, den där lite sexiga dagvisningen, under 5000 spänn ny... 39 mm passar även mina sparvhandleder ;) Ett mycket bra alternativ!

Kul med så många tips, det glädjer mig! Keep em coming!
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Speedy vill du ha och kommer alltid att vilja ha en på handleden. Köp. Har du tur kan du få en för 15k. Då har du 5k kvar. Vad sägs om en vintagedressare? Omega har flera. Kom ihåg att köpa säljaren också då det förekommer mycket "fake".
 

Dykarsjuk

Omega
1 Köp speedyn
2 skippa båtsemestern
3 köp dressare/dykare för pengarna du spara på att jobba under semestern.

Problemet löst! Frågor på det?!? ;)

(Skål förresten...) :)
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
NWG läste jag som "Nine Watch Guy". Tänkte vad är problemet lixom? Bara att ta en i lådan.

20 lakan OWG. Tjacka en Tudor flinga och lev som en kung! Funkar till allt i alla sammanhang.
 

oskarponken

Panerai
Köp speedyn, spara lite till och köp LLD innan sommaren. Två grymma klockor. Nu när jag skriver så inser jag att jag måste ha en LLD i sommar... Fan också.
 

Maxim

Cartier
Ärligt?

Köp en hygglig seiko för en tusenlapp och ta det lugnt. Testa sig fram, du kommer hitta något du gillar förr eller senare.
 

Daniel J

Omega
Beaterförslag
Tudor Black Bay (beg ca 20 000)
Omega Seamaster Diver 300m (beg ca 14000kr)
Glycine Action Diver (beg ca 4000-5000kr)

Finklocka
Speedy, kanske på curved end i krokodil och viklås? (Beg 15000-20000kr) ny från 24000kr.

Köp beater först.
Har du funderst på en klocka så köp den, det slutar alltid med att man köper den senare ändå...
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Om du verkligen vill vara OWG, så är en DJ 36 mm det ultimata. Oavsett vad alla andra hävdar, så är det denna som funkar bäst till allt! Men vill du verkligen ha en Speedy, så finns det ju mängder av klockor att komplettera med. T.ex. Oris, Hamilton, Certina, Tissot, Seiko, Citizen m.fl. Bara att börja grotta, och jakten är en stor del av det hela IMHO :)
 

BjörnE

Omega
Var och klämde på en certina ds1 idag, men gillade inte riktigt tavlan. Tyckte den liksom saknade djup... Sinn gör ju sjukt dina klockor. Bor nära Sumpan, så man får väl ta sig till Sveriges enda återförsäljare och se dom live!

Klämde även lite på en certina powermatic 80, kändes schysst, men den är ju snäppet dyrare igen och kanske lite väl dressig.

Sökandet fortsätter!
 
Jag tycker att du borde kika på min favorit, Seiko sarb017.
Ca 3-4000 kr. Lite dressig, elegant och sportig på samma gång. Safirglas, 200 atm och ett helt unikt utseende. Den gör sig kanske bäst på läder men är snygg även på länk.

e5y9ujap.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 

BjörnE

Omega
Var inne och provade en Sinn 556i idag. Dum som jag var så provade jag en 856 samtidigt... 38,5 mm är för litet, 40 mm satt perfekt. Kan ju aldrig köpa 556an när jag vet att 856 sitter bättre...

Seikon ser helt okej ut, men jag vet inte riktigt om den gröna tavlan är för mig...
 
Topp