• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp en nybörjare komma vidare!

kalle

Omega
Hej! Detta blir min debut tråd här på forumet. Det är så att jag skulle behöva lite hjälp utav er på forumet.

I dag äger jag bara 1 klocka och känner att det skulle vara roligt att ha en till i min samling. Mitt andra ur ska bli något billigare och vintage. Men vad är det man ska satsa på? Helst något under 5000kr är det en gammal Omega som är det givna sett massa sådan både på tradera och andra sidor men är dessa klockor något att ha? Kom gärna med tips är helt novis på ämnet klockor...

Samt vart ska man köpa klockor har ni några tips stor chans få kopior från tradera? Ska jag kolla olika auktioner typ Kaplans?

Kanske något i denna stilen:
http://www.kaplans.se/Kaplans/AuctionAr ... uktID=2411

Eller en sådan här?
http://www.tradera.com/omega-seamaster- ... _172014408

Eller är det bara skräp? Har ni tips på några andra fina klockor kanske ska kolla några andra märken? Och vart är det bäst och säkrast köpa begagnade klockor?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Allt beror ju på vad du gillar för klockor. Jag har två Omega de ville från 60-talet, vilka jag tycker är alldeles för små.
Kaplans tycker jag är ganska dyra för det mesta, eftersom man köper klockorna utan att veta skick på urverk mm.

Jag älskar ju dock vintage Seikos. 6105 och 6309 är helt underbart snygga. Jag har för närvarande en 6309 som har sjukt bra kvalitet för att vara 30 år gammal. Men som med allt vintage, gäller det att först hitta en modell man gillar och sedan läsa in sig på modellen, så man inte råkar köpa en klocka med massa utbytta aftermarket-delar. Då försvinner hela vitsen med vintage (tycker jag).
 

kalle

Omega
yonsson skrev:
Allt beror ju på vad du gillar för klockor. Jag har två Omega de ville från 60-talet, vilka jag tycker är alldeles för små.
Kaplans tycker jag är ganska dyra för det mesta, eftersom man köper klockorna utan att veta skick på urverk mm.

Jag älskar ju dock vintage Seikos. 6105 och 6309 är helt underbart snygga. Jag har för närvarande en 6309 som har sjukt bra kvalitet för att vara 30 år gammal. Men som med allt vintage, gäller det att först hitta en modell man gillar och sedan läsa in sig på modellen, så man inte råkar köpa en klocka med massa utbytta aftermarket-delar. Då försvinner hela vitsen med vintage (tycker jag).

Tack för ditt svar letar efter någon äldre kostymklocka då de ser riktigt bra ut men behöver inte vara just Omega om dem är så små. Tack för det om Kaplans några andra ställen som är bra köpa klockor på?

Chuck skrev:
Prova hitta något på <a class="vglnk" title="Link added by VigLink" rel="nofollow" href="http://www.creationwatches.com"><span>http</span><span>://</span><span>www</span><span>.</span><span>creationwatches</span><span>.</span><span>com</span></a> där finns massor för de pengarna du har.

Lycka till!

Inte riktigt vad jag letade efter på den hemsidan vill ha mer en gammal Omega eller har sett någon IWC tror jag men kanske är dumt av mig leta efter sådana klockor och kanske ska satsa på någon Seiko eller dylikt.. :D Söker även tips var det är bäst köpa klockor då jag inte har allt för mycket i den staden där jag bor så online lär det bli ganska mycket för mig. Men tack för tipset! :D
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nu kommer min högst subjektiva åsikt (som alltid).
Ebay är fullt av skitklockor med utbytta urtavlor (vilket jag nämnde innan)
Tradera är fullt av personer som inte vet vad de säljer.
Kaplans är oftast dyrt eller känns för osäkert pg a dåliga beskrivningar

Det bästa är helt klart att hålla utkik på köp och sälj på diverse forum. Där ökar även chanserna att hitta servade klockor, vilket i alla fall för mig är ett krav när det gäller gamla klockor.

Jag brukar kolla in TZUK eftersom de flesta som hänger där bor inom EU, men man måste posta ett visst antal poster och vara medlem ett tag för att få tillgång till deras sales corner.

Däremot kan du kolla
http://forums.watchuseek.com/forum.php
och
http://www.thewatchsite.com/index.php?board=11.0
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Dessvärre just de uren du kollar på, de är för små. Det bästa är att få klämma på uret ifråga innan köp.
Bor du i sthlm finns det ett antal butiker som man kan prova sig fram. För 5 000:- får du väldigt mycket klocka.
 

kalle

Omega
yonsson skrev:
Nu kommer min högst subjektiva åsikt (som alltid).
Ebay är fullt av skitklockor med utbytta urtavlor (vilket jag nämnde innan)
Tradera är fullt av personer som inte vet vad de säljer.
Kaplans är oftast dyrt eller känns för osäkert pg a dåliga beskrivningar

Det bästa är helt klart att hålla utkik på köp och sälj på diverse forum. Där ökar även chanserna att hitta servade klockor, vilket i alla fall för mig är ett krav när det gäller gamla klockor.

Jag brukar kolla in TZUK eftersom de flesta som hänger där bor inom EU, men man måste posta ett visst antal poster och vara medlem ett tag för att få tillgång till deras sales corner.

Däremot kan du kolla
http://forums.watchuseek.com/forum.php
och
http://www.thewatchsite.com/index.php?board=11.0

Tack riktig bra svar ska definitivt kolla upp det där! :D Ditt inlägg gav mig mer klarhet!

Nu ska jag gräva mig djupare ner i klockträsket!

Jokkmokkswe skrev:
Dessvärre just de uren du kollar på, de är för små. Det bästa är att få klämma på uret ifråga innan köp.
Bor du i sthlm finns det ett antal butiker som man kan prova sig fram. För 5 000:- får du väldigt mycket klocka.

Tack för svar! Känns bra ni säger det med storlek blir ingen Omega då! Hur är det en vintage Zenith i storlek?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
kalle skrev:
Jokkmokkswe skrev:
Dessvärre just de uren du kollar på, de är för små. Det bästa är att få klämma på uret ifråga innan köp.
Bor du i sthlm finns det ett antal butiker som man kan prova sig fram. För 5 000:- får du väldigt mycket klocka.

Tack för svar! Känns bra ni säger det med storlek blir ingen Omega då! Hur är det en vintage Zenith i storlek?

Lyssna ej på dessa herrar när det gäller storlek, de har fel. 34-36 mm är en utmärkt herrstorlek på ett dressur. Men visst bör du testa ett innan du köper. Vad du bör tänka på när det kommer till vintageuren är ifall du vill ha en manuell eller automatisk? Automatiska Omega från 50-talet är oerhört fina och välbyggda. Leta efter boetter med skruvboett, de brukar vara av högre kvalitet.
 

kalle

Omega
Aurum skrev:
kalle skrev:
Jokkmokkswe skrev:
Dessvärre just de uren du kollar på, de är för små. Det bästa är att få klämma på uret ifråga innan köp.
Bor du i sthlm finns det ett antal butiker som man kan prova sig fram. För 5 000:- får du väldigt mycket klocka.

Tack för svar! Känns bra ni säger det med storlek blir ingen Omega då! Hur är det en vintage Zenith i storlek?

Lyssna ej på dessa herrar när det gäller storlek, de har fel. 34-36 mm är en utmärkt herrstorlek på ett dressur. Men visst bör du testa ett innan du köper. Vad du bör tänka på när det kommer till vintageuren är ifall du vill ha en manuell eller automatisk? Automatiska Omega från 50-talet är oerhört fina och välbyggda. Leta efter boetter med skruvboett, de brukar vara av högre kvalitet.

Tack för ditt svar! Ska försöka få tag på någon för att få testa storleken och se hur det känns. Vet faktiskt inte vad som är bäst kanske automatisk? Säg gärna några för och nackdelar mellan automatisk och manuell ;) Får leta vidare nu när du säger det om storleken så ger jag inte upp min Omega jakt :D
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Gamla dressiga Omegas är ganska vanliga. De flesta urmakare som säljer vintage har några liggandes i skyltfönstret. Automatiska utverk är alltid att föredra (tycker jag).

Enda fördelen med manuella klockor är att man får en djupare sammanhållning med sin klocka eftersom man måste vrida upp den varje morgon :)
 

kalle

Omega
yonsson skrev:
Gamla dressiga Omegas är ganska vanliga. De flesta urmakare som säljer vintage har några liggandes i skyltfönstret. Automatiska utverk är alltid att föredra (tycker jag).

Enda fördelen med manuella klockor är att man får en djupare sammanhållning med sin klocka eftersom man måste vrida upp den varje morgon :)

Tack för svaret ni har hjälpt mig förstå lite mer sitter och samlar på mig information som en galning! :)

.di skrev:
var bor du? vi kan säkert rekommendera nån fysisk butik där du kan få prova dig fram.

Bor i Kalmar! Hade varit perfekt om du hade något tips!
 

_jonte

Patek
Re: Sv: Hjälp en nybörjare komma vidare!

Aurum skrev:
kalle skrev:
Jokkmokkswe skrev:
Dessvärre just de uren du kollar på, de är för små. Det bästa är att få klämma på uret ifråga innan köp.
Bor du i sthlm finns det ett antal butiker som man kan prova sig fram. För 5 000:- får du väldigt mycket klocka.

Tack för svar! Känns bra ni säger det med storlek blir ingen Omega då! Hur är det en vintage Zenith i storlek?

Lyssna ej på dessa herrar när det gäller storlek, de har fel. 34-36 mm är en utmärkt herrstorlek på ett dressur. Men visst bör du testa ett innan du köper. Vad du bör tänka på när det kommer till vintageuren är ifall du vill ha en manuell eller automatisk? Automatiska Omega från 50-talet är oerhört fina och välbyggda. Leta efter boetter med skruvboett, de brukar vara av högre kvalitet.
+1
 
Topp