• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp! Ersättningsglas till Certina DS-2?

snowsucker

Breitling
Ny på forumet, hoppas jag inte skapar en ny tråd för något som redan finns men jag hittade inget svar på min fråga via sökfunktionen..

Jag håller på att renovera min pappas totalkraschade (han måste kört över den med en truck eller nåt sånt) gamla Certina DS-2 certidate. Har fått tag på en donatorklocka så jag har pillat ihop ett fullt fungerande urverk, men har problemet att båda plastglasen är jättedåliga och krackelerade.

Missade precis ett NOS originalglas som gick på Ebay och undrar om det är någon som har koll på ett ersättningsglas som passar? Har försökt leta lite utan framgång, man måste tydligen vara insvuren i någon sorts urmakarorden för att få tillgång till liknande info..

Ref nr på klockan är 5801 300 om jag inte minns fel.

Tacksam för hjälp!
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hej och välkommen! Testa att gå till någon urmakare med personlig service, kanske någon mindre. Bor du i Stockholm finns det ju en hel del mindre att välja på, t.ex. Urfadern i Slussengallerian eller Årsta ur. Lycka till, och visa gärna upp resultaten!

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 

snowsucker

Breitling
Tack för svar! Har kollat på cousinsuk (och även en del andra sidor/kataloger som har glas, men problemet kvarstår ju fortfarande att veta VILKET glas som passar?
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Hjälp! Ersättningsglas till Certina DS-2?

snowsucker skrev:
Tack för svar! Har kollat på cousinsuk (och även en del andra sidor/kataloger som har glas, men problemet kvarstår ju fortfarande att veta VILKET glas som passar?

Jag löste det genom att mäta så noga det gick och sen beställa några närliggande storlekar. Det blev ändå sjukt biligt för de plexi jag köpte. Dina glas kanske är för dyra för att chansa?
Eller är det modellen Du är osäker på??
 

snowsucker

Breitling
ja, delvis modellen eftersom det är en ganska hög dome på glaset. Lite speciella glas på de här DS-2:eek:rna. Så det kan nog bli dyrt om jag ska köpa ett par tre storlekar och en 10-15 olika modeller för att hitta rätt :)

Får nog bli ett mail till Ånge Urdelar och se om de kan hjälpa mig. Förslag på urmakare i Göteborg annars som kan vara villig att hjälpa till? Var inne hos en som vägrade beställa ett löst glas om inte han fick göra jobbet, "lek med nåt billigare" eller nåt i den stilen var kommentaren jag fick. Kändes som ett bra kundbemötande..
 
Topp