Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hjälp. Första klockan, värt sitt pris??

Diskussion i 'Diskussion' startad av Mbjvbg, 18 december 2015.

1. Mbjvbg
    Trådstartare

Mbjvbg Torpare

Tjena, har länge varit ute efter en Omega deville. Nu är det snart jul och det hade varit bra present till sig själv. Eftersom det är första klockan undrar jag är den värd 6000-7500kr i skick beskrivit nedan?

Modell: Vintage herrklocka/kostymklocka Ref. nr: 135.020

Märke: Omega Seamaster De Ville - Swiss made

Tillverkningsår: 1969 - Daterad med verknummret: 28804766

Urverk: Mekaniskt manuellt urverk kaliber 601 om 17 jewels. Urverket är i mycket fint skick. (Inget batteri behövs, klockan dras upp med kronan en gång/dygn.)

Urtavla: Pärlemovit original urtavla i toppskick med upphöjda svart/guldfärgade index. Se bilder för egen bedömning av urtavlans skick. Originalglas med Omega-loggan i zenit i toppskick.

Funktion: Fungerar bra och håller tiden väl med bra gångreserv.

Skick: Mycket fint skick med lite smårepor och spår

Boett: Monocoque-boett (helgjuten) i 14k guld och stål. Boettens bezel är i 14k guld och det är ett lager guld pålagt på bandhållarna. Boetten mäter 34.5mm exkl. kronan. Boettens ref. nummer: 135.020. Originalkrona. Baksidan pryds av den traditionella Seamaster-sjöhästen i relief.

Armband: ej original

2. virrooo

virrooo Präst

Jag tycker att det låter allt för dyrt för det du beskriver. Du borde ladda upp en bild då det är väldigt svårt att avgöra klockans beskrivna skick med hjälp av en text. Du kan ju säkert läsa lika bra som jag, och "mycket fint skick" låter ju kalasbra annars :)

3. Fredig

Fredig Bonde

Ladda upp en bild på den! Instämmer med ovan att det låter lite väl dyrt.

Sedan har du ju många aspekter att fundera över... Är just denna klockan värd att spendera 6-7k på? Är det den perfekta storleken? Är det just denna modellen du verkligen vill ha? Tycker du borde gå till en ad och klämma på olika ur för att få en större bas att börja på. Jag själv hade väldigt svårt för 34-36mm i början då jag tyckte det kändes lite klent. Men det är helt klart en smaksak :)

Mårtenssons ur Brookfield