Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hjälp hitta äldre damur

Diskussion i 'Vintage' startad av LadyA, 15 augusti 2015.

1. LadyA
    Trådstartare

LadyA Guest

Tänkte att jag kunde få lite hjälp härifrån, även om de flesta av er nog mest köper herrur.

Jag letar efter en ny klocka åt mig och mina krav är väl följande:
    - fungerar
    - litet (inte mer än 26 mm)
    - gärna art deco/20-tal eller den stilen iaf
    - guld eller vitguldsboett
    - ingen länk utan läderband (helst)
    - Max 10.000

Det finns en IWC på Pantbanken som jag gillar (bilden), men det står att den är trasig (inte ens vad som är trasigt) så den vågar jag inte köpa..

eriksson850, Gummo, Kamelen och 1 annan gillar detta.
  2. Kamelen

Kamelen Stadsbo

Kolla antikurmakaren på Davidhallstorg i Malmö

3. tictac62

tictac62 Stadsbo

Från:
    Bästkusten
    Var in igår, men jag hittade inget intressant, som låg fram, urmakare själv var upptagen, så jag kollade vad,som låg framme, men han kan ju ha i kassaskåpet.

4. Kamelen

Kamelen Stadsbo

Han är alltid en jagad man men om du tittar i glasmontern rakt fram som pedylerna står på så i ena lådan ligger det ett par stycken tror jag såg en blancpain deco sist samt en jeager le coultre backwinder sist. Men det är nån månad sedan men de springer inte bort heller.

5. LadyA
    Trådstartare

LadyA Guest

Jag har ingen möjlighet att fysiskt besöka butiken :( Har han någon hemsida/internetbutik?

6. Kamelen

Kamelen Stadsbo

Tror inte han har någon sida och butiken öppen tor-fred men väldigt trevlig med intressanta gamla klockor.

7. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Kolla Kaplans! Damur brukar gå billigt och ofta bli osålda. Kan finnas i deras webbutik där osålda hamnar.

JohnDoe och China gillar detta.
  8. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Greven gillar detta.
  9. China
    Trådstartare

China Guest

Det ligger mycket i det, damur av hög kvalité kan man faktiskt fynda mellan varven.:)

Omen och Gummo gillar detta.
  10. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Japp, har för mig det gick nåt i vitguld med brillianter från 30-talet billigt på kvalitén i våras. Stirrade mig blind på herrklockorna och glömde helt bort att jag har en fru:)

Icaras, eriksson850 och China gillar detta.
  11. Greven

Greven Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Underligt, länken går till Beso Elektriska AB i Årsta ;) Men du har skrivit rätt webadress...www.besour.se

12. Equilibrium

Från:
    Island
    Mystiskt.. men om ni googlar Beso ur kommer ni nog rætt !

Greven gillar detta.
  13. LadyA
    Trådstartare

LadyA Guest

Tusen tack för alla tips! :happyhappy:

Ska kolla in både Kaplans och Beso och se vad som finns. Damur är fantastiskt billiga i jämförelse med herrur (och måste vara mycket plottrigare för en urmakare att jobba med).

China och Gummo gillar detta.
  14. China
    Trådstartare

China Guest

Ja, faktum är att urverken är mindre och därmed ofta mer avancerade. Lycka till med jakten!:)

15. LadyA
    Trådstartare

LadyA Guest

Det kan jag förstå!
    Det rådande klockmodet med stora klockor och det faktum att klockintresset är större hos män än kvinnor är väl en anledning till att priset är så mycket lägre. Bra för mig ;)

Gummo, Macklin, China och 1 annan gillar detta.
  16. Equilibrium

Från:
    Island
    Ja just nu så, så bäst att snabba på innan modet vänder ;)

17. LadyA
    Trådstartare

LadyA Guest

Hittade denna på Kaplans som är hur fin som helst! Dock noterar jag att de inte skriver något om funktionen? På vissa klockor har de skrivit defekta, så denna verkar ju gå iaf.

Någon som har några synpunkter/kan ge råd på om det är en bra deal?
    Vad kostar en service ungefär på en manuell klocka?

http://www.kaplans.se/sv/butiken/vara/764137

Gummo gillar detta.
  18. LadyA
    Trådstartare

LadyA Guest

Haha, definitivt! ;)

19. Equilibrium

Från:
    Island
    Du kan ju printa ut en bild av klockan och ta med den till närmaste urmakare och fråga om han/hon törs ge sig på en renovering.

20. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Tycker den ser lite tråkig ut men vitguld/platina och gulguldsbelagt stål. Satsa på ren platina istället, det är det värt. Denna köpte min mor, platina och briljanter från Wien 1923.

MariaE, MAK, _jonte och 3 andra gillar detta.
  21. Equilibrium

Från:
    Island
    Mm den där är riktigt tjusig, och från Wien. En sådan historiskt viktig stad på den tiden.

22. Kettil

Kettil Biskop

Fin. Så gillar du den så är den ju definitivt ett alternativ. Om det är en bra deal utvisar tiden (som vanligt när det gäller Kaplans är det svårt att få tillbaka pengarna i närtid) . Om du vill följa herr Aurums råd finns det en litet mer slätstruken (och dyrare ) Movado i ädlare metaller. ;)
    Edit: verket är ett AS så service torde inte vara omöjlig...

China gillar detta.
  23. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Håller med @Aurum om du ändå har 10' i budget så satsa på nåt ädelt rakt igenom även om jag tror att klockan du länkar till kan bli fin efter en service och tvätt:)

Här två ställen som servar det ena tar 750kr för service av mekaniska armbandsur det andra 1600kr. Har använt båda med gott resultat:)

http://urvintage.se/Service.html
    http://www.farfarsklocka.se/text1_8.html

Carolin gillar detta.
  24. SjööSandström

SjööSandström Kontot är ej kopplat till företaget Sjöö Sandström

25. LadyA
    Trådstartare

LadyA Guest

Wow, vilken skönhet! Gissar att den inte direkt är till salu? ;)

Tack för tipset! Eftersom det viktigaste ändå är att uret är i ädelmetall (ska byta till läder sen) så kanske det ändå är bättre att satsa lite högre på en gång.

26. LadyA
    Trådstartare

LadyA Guest

Tack för svaret och tipsen! :) Movado har jag inte hört talas om, är det ett bra märke?
    Var det denna du hade sett?
    http://www.kaplans.se/sv/butiken/vara/1121485

AS, är det Adolph Schildt? :) har ett fickur med ett AS-urverk så det vore ju rätt kul att ha armbandsur också.

27. LadyA
    Trådstartare

LadyA Guest

Tack gör råden och länkarna! De sparar jag i favoriter direkt :)

Gummo gillar detta.
  28. LadyA
    Trådstartare

LadyA Guest

29. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Läste i nån tråd att det finns lite (10%) prutmån på varor som legat ett tag i Kaplans butik. Värt att testa!

30. Kettil

Kettil Biskop

Movado idag är lite av lågpris, men de äldre är av toppkvalité. Har varit systermärke till Zenith till ngn gång på 70-talet; under den peroden använde märkena samma verk t ex el primero verket. De delade även boetter för många modeller.

Korrekt; AS = Adolph Schildt

:)