• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp hitta äldre damur

L

LadyA

Guest
Movado idag är lite av lågpris, men de äldre är av toppkvalité. Har varit systermärke till Zenith till ngn gång på 70-talet; under den peroden använde märkena samma verk t ex el primero verket. De delade även boetter för många modeller.

Korrekt; AS = Adolph Schildt

:)

Det låter ju lovande! Zenith är ju verkligen ett bra märke att vara systermärke till. Tack för infon :)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
image.jpg
De är verkligen små godisbitar de här små rackarna... Denna i platina.
 
L

LadyA

Guest
Nu har jag hittat 3 stycken kandidater. Åsikter, tips?

1. Från Kaplans butik, 5.400 kr
15,5 x 41 mm, platina, Cal 58/6, Boett nr. 65985, manuell, plexiglas, skadad urtavla, 36 diamanter (3 skadade, 8/8, ca W/SI, ca 0,75 ctv), läderband, ca 1930.
12.jpg


2. Från Kaplans butik, 5.160 kr
SILVANA, damur, 10,5 x 25 (39,5 mm), platina, manuell, plexiglas, skadad urtavla, formverk, diamanter (26 st. (varav 2 st. skadade), 8/8 + gammalslipade, ca W/SI, ca 0,60 ctv)), integrerad länk i 18K vitguld, totalvikt 17,3 gram, ca 1940.
11.jpg



3. Denna hittade jag på Ebay. ca 750 dollar
Ur annonsen: 1930's Womens Platinum Gruen Art Deco Ornate Filigree Case Hooded Diamond Lugs Recently Serviced. The Watch Runs Good Keep Good Time. The Case is in Great Shape Light Scratches.
3.gif



Jag har svårt att bestämma mig eftersom alla har sin egen charm och fördelar...
 
C

China

Guest
Nu har jag hittat 3 stycken kandidater. Åsikter, tips?

1. Från Kaplans butik, 5.400 kr
15,5 x 41 mm, platina, Cal 58/6, Boett nr. 65985, manuell, plexiglas, skadad urtavla, 36 diamanter (3 skadade, 8/8, ca W/SI, ca 0,75 ctv), läderband, ca 1930.
12.jpg


2. Från Kaplans butik, 5.160 kr
SILVANA, damur, 10,5 x 25 (39,5 mm), platina, manuell, plexiglas, skadad urtavla, formverk, diamanter (26 st. (varav 2 st. skadade), 8/8 + gammalslipade, ca W/SI, ca 0,60 ctv)), integrerad länk i 18K vitguld, totalvikt 17,3 gram, ca 1940.
11.jpg



3. Denna hittade jag på Ebay. ca 750 dollar
Ur annonsen: 1930's Womens Platinum Gruen Art Deco Ornate Filigree Case Hooded Diamond Lugs Recently Serviced. The Watch Runs Good Keep Good Time. The Case is in Great Shape Light Scratches.
3.gif



Jag har svårt att bestämma mig eftersom alla har sin egen charm och fördelar...

Helt subjektivt, så gillar jag Gruen bäst.:)

Gruen är en av de tillverkare som betytt mest för utvecklingen inom klockindustrin, även att man kanske inte är så kända idag. Deras tidiga Art Deco modeller har alltid tilltalat mig, högklassigt hantverk till en ganska rimlig slant. Men det handlar också om skicket på urverket, säljs klockan som nyservad eller under garanti, eller får man räkna med en service. Kanske inte glasinfattningen är helt rätt gjord på klockan som är avbildad, svårt att säga. Men gillar du modellen så sök vidare på Ebay.de, det finns ett par säljare av vintage Gruen som brukar sälja nyservade klockor med garanti.
 
L

LadyA

Guest
Helt subjektivt, så gillar jag Gruen bäst.:)

Gruen är en av de tillverkare som betytt mest för utvecklingen inom klockindustrin, även att man kanske inte är så kända idag. Deras tidiga Art Deco modeller har alltid tilltalat mig, högklassigt hantverk till en ganska rimlig slant. Men det handlar också om skicket på urverket, säljs klockan som nyservad eller under garanti, eller får man räkna med en service. Kanske inte glasinfattningen är helt rätt gjord på klockan som är avbildad, svårt att säga. Men gillar du modellen så sök vidare på Ebay.de, det finns ett par säljare av vintage Gruen som brukar sälja nyservade klockor med garanti.

Tack för råden och åsikterna :)

Min favorit av dessa 3 är också Gruen.
Fördelar: snyggast i mitt tycke, nyservad,bra märke.
Nackdelar: köp från privatperson, kan inte vara säker på att den faktiskt är servad, dyrast.
Vad innebär att glasinsättningen inte är korrekt gjord- hur påverkar det? Är det något som ev skulle gå att fixa till vid kommande service?

Ettan är mitt andra val:
Fördelar: känns tryggt att handla från Sverige och seriös firma. Utseendet är också det jag varit ute efter- näst snyggast av dessa.
Nackdelar: Servicebehov? Märke okänt.

2:an är mitt sista val.
Fördelar: armband i guld, har ett märke, köp från svensk firma. Billigast (trots guldlänk)
Nackdelar: Servicebehov?
 
L

LadyA

Guest
Jag har kollat på tyska eBay men hittar inga i samma stil som den ovan, men jag kanske söker fel?
 
B

Banankontakt

Guest
Av dessa tre röstar jag på alternativ tre Gruen. Lycka till med jakten! :)
 
L

LadyA

Guest
Grattis! Vilken trevlig klocka! :)
Grattis! Stilig liten rackare.
Fantastiskt vacker! Grattis!

Tack! Jag tycker den har precis den där charmen ("möglet" ;)) som en äldre klocka ska ha. Är så nöjd att jag valde platina också, som ni tipsade om! :happyhappy:


Snygg, grattis! Nu måste du ju givetvis ha en rektangulär också :)
Snyggt! Blånerade visare, Breguetsiffor :)
+1 på @theargonaut ovan! Nu får då jaga en tank!

Ja, verkligen! Hade gärna velat ha en av de där tre i inlägget ovan också...
Men nu har jag siktet inställt på en Cartier Panthere (fast kanske inte fullt så gammal som den här) :)
 
Topp