Laddar...
Nymans Ur 1851

Johannesens
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hjälp! Hitta 40 cm bred ugn/spis

Diskussion i 'Lifestyle' startad av Tim, 19 januari 2016.

1. Tim
    Trådstartare

Tim Bonde

Från:
    Stockholm
    Funderar på att renovera kokvrån. I dagsläget har jag en charmig gammal smalspis. 40 cm bred.
    Letar efter inbyggnadsugn (helst) alternativt en ny smalspis. Verkar omöjligt. Tips?

2. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Friends of KS

Från:
    Prettogettot
    Är inte ugnen i en sån spis halvt oduglig till annat än baka klockvisare? :cigar: Jag hade installerat bara en häll istället och sen satt ugnen på annat stäle. Har du bilder?

MariaE gillar detta.
  3. Tim
    Trådstartare

Tim Bonde

Från:
    Stockholm
    Den fungerar förvånansvärt bra. Det är dock inte någon stor familj som förväntar sig mat om dagarna. :cigar:
    Undersöker alternativ planlösning. Bifogar två ritningar. Som du ser är det ganska trångt.

Skärmavbild 2016-01-19 kl. 15.51.10.png
    I dagsläget

Skärmavbild 2016-01-19 kl. 15.50.47.png
    Alternativ planlösning

4. hedbrg

hedbrg Borgare

Finns gott om 50cm breda iallafall. Den alternativa planlösningen ser rätt otrevlig ut

Tim gillar detta.
  5. Tärnan

Tärnan Stadsbo

Jag jobbar med fastigheter o har gen om åren stött på många 40 cm spisar. När spisen gått sönder har vi alltid fått bygga om köken eller pentry bara för att det inte längre funnits ersättningsspisar i den storleken så jag tror att du får svårt.

Floduttern, Tim och Tomas Eriksson gillar detta.
  6. Tim
    Trådstartare

Tim Bonde

Från:
    Stockholm
    Fan. Känns dock bra att jag förmodligen inte hittar en efter att jag renoverat klart. Jag får fundera på det här ett varv till.

7. ZtaFfaN

ZtaFfaN Stadsbo

Från:
    Tjockhult
    Micro + häll?o_O

8. Taxman

Taxman Friends of KS

Jag får inte ihop den alternativa planlösningen. Var är dörren in!? o_O Eller blir det entré via fönstret? :p:D

SSL gillar detta.
  9. Tärnan

Tärnan Stadsbo

Kolla om du kan ha spishäll och separat micro/ugn som du bygger in i skåpet ovanför någonstans (ej över hällen dock).

Tim gillar detta.
  10. Taxman

Taxman Friends of KS

Tror detta är vägen att vandra! :D

11. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
    Alltså kokplatta, micro räcker gott. Ugn är överreklamerat. Annars är det bästa att inte äta hemma alls. När jag bodde i stan använde jag spisen mycket sporadiskt. Fanns massa krogar i närheten.

Tomas Eriksson gillar detta.
  12. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Friends of KS

Från:
    Prettogettot
    Instämmer 100%. jag lagade mat dagligen innan jag flyttade in till stan. Nu? Not so often... Nångång i veckan...

JohnDoe gillar detta.
  13. Taxman

Taxman Friends of KS

Ja, det är ju ett trevligt alternativ men det blir f*n så mkt dyrare än att laga själv. Alltså mindre pengar till klockor! :D

14. Tim
    Trådstartare

Tim Bonde

Från:
    Stockholm
    Problemet är inte så akut nej med tanke på krogarna i krokarna. Men vafan – när jag väl vill laga mat vill jag göra det i ett bra kök! Micro och häll känns tråkigt om än som den bästa lösningen. Får kolla på ny lya. :)

15. hedbrg

hedbrg Borgare

Svårsålt utan ugn skulle jag tro, skulle gå fetbort för mig iaf. Kan dörren breddas för lite extra yta?

16. Taxman

Taxman Friends of KS

Jag hade valt bort micro för ugn. Det finns ju inbyggnadsugnar.

17. Taxman

Taxman Friends of KS

Kan du inte få det att fungera med en 50cm spis?

18. Bjudko

Bjudko Stadsbo

Så här hade jag gjort, förutsatt att 160 cm underskåp får plats på din 180cm vägg. Du köper en kombiugn som även har micro. Hade öppnat upp också.

Tim gillar detta.
  19. Bjudko

Bjudko Stadsbo

Skulle det inte funka med avloppet så byter du plats på ho och ugn/häll

20. hedbrg

hedbrg Borgare

60+60+40=160
    Även om det bara är vägg till höger så får skåpet till vänster bara vara 20cm djupt. Men lite grejjer får väl plats i ett sånt med

Tim gillar detta.
  21. Tim
    Trådstartare

Tim Bonde

Från:
    Stockholm
    Geni! Inte dumt alls. Har suttit och ritat vidare på förslaget. Verkar fungera bra. Jag kommer behöva ha kyl/frys vägg i vägg med inbyggnadsugnen. Det kan inte vara så bra ur energisynpunkt. Eller är det inget problem?

(Glömde rita in fönstret i nedre högra hörnet på skissen. Det gör att jag måste ha ett 40-skåp på slutet att ha diskhon i)

Bifogade filer:

22. Bjudko

Bjudko Stadsbo

Nej det är lugnt, har själv ugn/häll bredvid kyl/frys och ugn/häll läcker inte speciellt mycket värme.

Tim gillar detta.
  23. MrPlow

MrPlow Präst

Från:
    Roslagen
    Byggahus.se?