• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp, hur justera minutrör/driving wheel eta 2472?

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hej, jag håller på och skruvar i en klocka med ETA- 2472 verk, men nu när verket är rengjort och oljat så går inte minut och timvisarna.
Klockan tickar på med bra tidshållning, gångreserv och sekundvisaren flyger fram utan problem. Det går även bra att i visarställläget vrida runt både minut och timvisare.

Jag googlade runt lite och hittade en lösning på problemet, nämligen att friktionen mellan minutröret (stålfärgat) och "driving wheel" (mässingsfärgat) var för liten och att en korrigering kunde lösa problemet. Men hur ska jag gå tillväga för att korrigera/justera någon av dessa delar?

Såhär ser hjulet ut (annat verk men samma princip)

IMG_20151014_114449_342.JPG
IMG_20151014_114523_837.JPG


Är tanken att förminska dem små armarna på mässingshjulet, eller att göra minutröret större?


Ska även tilläggas att jag letat runt efter den här delen som reservdel men utan resultat.
 

tictac62

Cartier
Ibland kan det räcka att inte olja den, annars brukar jag ta bort driven, och ett lite nit verktyg och knacka lite på mässing, väldigt lite behövs ju inte så mycket, och sedan montera och kolla friktionen igen.
Men var försiktig!
Lycka till!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ibland kan det räcka att inte olja den, annars brukar jag ta bort driven, och ett lite nit verktyg och knacka lite på mässing, väldigt lite behövs ju inte så mycket, och sedan montera och kolla friktionen igen.
Men var försiktig!
Lycka till!
Jag testade att inte olja den men med samma resultat. Funderade på att knacka lite med en puns med platt nos på ytterkanterna av benen på hjulet men vågade inte riktigt, ska testa försiktigt nu. tack så mycket för hjälpen! :)
 

tictac62

Cartier
Nej, friktions sitter i don tre mässings bitarna och driven inte i minutröret som är vanligast, oftast sitter hjulet sedan fast på erör som sitter fast i verkbotten, och där är inte friktionen för visarna, tyvärr är detta mer meck, attt fixa än vanliga minutrör, men bara var försiktig
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Nu testat metoden, tvättat och monterat. klockan ligger och går mot ett tidtagarur, så vi får se om det löste problemet eller om det måste demonteras och "bankas" lite till. :) (var ganska feg med hammaren)
IMG_20151014_163711_606.JPG
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Nepp, det hjälpte inte. antar att jag får banka lite till/hårdare... ? :/

Kanske ta en puns med smalare spets och fokusera på enstaka ben?


Du tror inte det är keyless works som inte lirar som det ska?

Tänkte du på något speciellt? Det fungerar fint att ställa tid och dra upp fjädern och att växla mellan lägena.
 

Rixard

Cartier
Jag hade samma problem och löste det genom att knacka med kil på "cannon pinion" delen så att friktionen blev bättre. Var noga med att ingen olja kommer in mellan pinion och drive wheel också. Även då kan de slira.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag hade samma problem och löste det genom att knacka med kil på "cannon pinion" delen så att friktionen blev bättre. Var noga med att ingen olja kommer in mellan pinion och drive wheel också. Även då kan de slira.

Känns det inte som att det finns en överhängande risk att minutröret spricker då?

Ta lite på varje insida av benen, det glömde jag att skriva, men försiktigt, kan ibland räcka att trycka med in

Kanon, ska testa igen med en smalare puns på varje ben. :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Om du är orolig så finns det väl specialanpassade verktyg för det...
http://www.ofrei.com/page558.html
Annars så kanske det är bäst att ersätta delen med en ny om du kan hitta?
Ett sådant verktyg jag hade också tipsat om. Har ett sådant i mitt stansset.
Verkar dock som om den metoden inte fungerar på denna typ av minutrör enligt @tictac62 eller så missförstår jag.

Det är inte ett vanligt minutrör/cannon pinion där det räcker att komprimera röret. friktionen sitter som @tictac62 säger inte mellan center wheel? och minutrör, utan mellan friktionshjul (mässing) och minutrör (stål). Friktionshjulet klickas på minutröret och måste sitta tillräckligt tight så friktion klarar av att driva runt minutröret, men samtidigt inte för mycket så det inte går att ställa visarna (lika som vanligt allstå, men annorlunda design var friktionen sker).

Nu är klockan monterad igen och klockan har tickat 7 minuter och alla visare verkar följa med. ska kika igen lite senare och se så det fortfarande fungerar. :)
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Det är inte ett vanligt minutrör/cannon pinion där det räcker att komprimera röret. friktionen sitter som @tictac62 säger inte mellan center wheel? och minutrör, utan mellan friktionshjul (mässing) och minutrör (stål). Friktionshjulet klickas på minutröret och måste sitta tillräckligt tight så friktion klarar av att driva runt minutröret, men samtidigt inte för mycket så det inte går att ställa visarna (lika som vanligt allstå, men annorlunda design var friktionen ..

Jo, insåg att det handlade om något sådant när jag läste en gång till. Kul att se varianter och hur olika tillverkare löst saker på olika sätt.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jo, insåg att det handlade om något sådant när jag läste en gång till. Kul att se varianter och hur olika tillverkare löst saker på olika sätt.
Jag håller med, alltid kul att se lösningar på problem som man själv inte stått inför (och den gången man hamnar framför problemet löser det sig lite smidigare och snabbare också). :)

53 minuter har nu gått och visarna följer med som dem ska. Stort tack @tictac62 problemet verkar nu löst :)
 

Rixard

Cartier
Det är inte ett vanligt minutrör/cannon pinion där det räcker att komprimera röret. friktionen sitter som @tictac62 säger inte mellan center wheel? och minutrör, utan mellan friktionshjul (mässing) och minutrör (stål). Friktionshjulet klickas på minutröret och måste sitta tillräckligt tight så friktion klarar av att driva runt minutröret, men samtidigt inte för mycket så det inte går att ställa visarna (lika som vanligt allstå, men annorlunda design var friktionen sker).

Nu är klockan monterad igen och klockan har tickat 7 minuter och alla visare verkar följa med. ska kika igen lite senare och se så det fortfarande fungerar. :)

Där ser man hur slarvigt man läser ibland, ber om ursäkt! :) Väldigt intressant variant dock, grattis till att du lyckades lösa problemet!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Äh, nu hänger inte visarna med längre. :(
Jag får kanske försöka hitta ett reservdelsverk och sno delar från istället.
 

Minuteman

Rolex
Mm funderade om det skulle kunna fungera, jag har 8217 i lådan vad tror du om det?
Känner att det kanske kan bli problem vid snabba tidsinställningar och speciellt på lite längre sikt?
Kan ju eventuellt bli problem på sikt när fettet torkar, men jag hade ändå gjort ett försök. Det skall mycket till att friktionen blir så stor att det blir problem att ställa visarna.
 

McGyver

Rolex
Har du testat att "platta till" de tre armarna och verifierat med bra förstoring att du verkligen lyckats?
Testa annars en "fullösning" genom att etsa kontaktytan på minutröret med lite syra för att få till en råare yta.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Har du testat att "platta till" de tre armarna och verifierat med bra förstoring att du verkligen lyckats?
Testa annars en "fullösning" genom att etsa kontaktytan på minutröret med lite syra för att få till en råare yta.
Jag ska plocka isär och platta lite till. Tyckte det såg bra ut efter förra gången. Vilken typ av syra ska man använda, kan man använda något som finns i hemmet? :)
 
Topp