• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp in i Rolexträsket!

McGyver

Rolex
Hoppas ni kan komma med tips!

Har kommit till insikten att jag vill ha ett "rent" dykar ur och de modeller som tilltalar mig är Rolex Submariner, Sea Dweller, GMT eller Explorer II.
Budgeten är max 40-45", så jag är hänvisad till begagnatmarknaden. Jag har försökt bena ut all information som finns på diverse forum och det verkar som att många tycker 14060 är en bra modell att starta med. Jag hade dock velat ha datum då förhoppningen är att bli en `one watch guy` när jag hittat lämplig klocka.

Vilka modeller tycker ni att jag skall satsa på?

Önskemål:

- Modellen finns med svart urtalva och bezel
- Urverk modell Volvo242 = bara går och går och kostar inte skjortan att serva
- Håller värdet ok om jag mot förmodan skulle tröttna och vilja sälja/byta.

Roger
 

Gavve

Greven
2-Faktor
Explorer och GMT är ju inga dykarur per definition, men vi förstår alla vad du menar!
Jag skulle nog köra på en GMT master om jag hade planen på att bara äga en Rolex, och det därför att man ju faktiskt kan variera sig genom att byta bezeln på den, samt att den funkar på både jubiléelänk och oysterlänk. Det blir så mycket mer än bara EN klocka då.

GMT kan du hitta betydligt billigare än 40 k. Jag säljer en för 33 k just nu :D
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag är knappast en Rolex-expert, men här kommer mina 5 cent.

- No date är sjukt mycket snyggare än datumversionerna när det gäller Rolex.
- Dyr service får du räkna med.
- Gör du prisundersökning under någon månad och köper en med box och alla papper, så får du troligtvis tillbaka pengarna om du ångrar dig.
- När du hittat ett objekt, be någon Rolexnörd kolla in den, så den har alla originaldelar.

Good luck och kick ass!
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Självklart kan du byta mellan oyster och jubilee men det är bara på gmt:n det kommer orginal på båda. Bara gmt har tre olika inserts. Vissa subbar kan bära det gröna inlägget som kom till jubileumsklockan Sub 50-år.
 

Gavve

Greven
2-Faktor
yonsson skrev:
Gavve skrev:
och det därför att man ju faktiskt kan variera sig genom att byta bezeln på den, samt att den funkar på både jubiléelänk och oysterlänk.

Kan man inte det på alla Rolex modeller?

Finns bara svarta bezels till submariner om du vill ha original i s/s. Det går kanske att köpa gröna också om man har kontakter.

Sen med att den "funkar på både jubiléelänk och oysterlänk" menade jag att den är gångbar till de bägge länktyperna. Hur skulle en sub funka på jubilée liksom :D
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack för svaren! Rolex är väl knappast ett märke man köper om man vill modda antar jag, men ombyte förnöjer!
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Finns bara svarta bezels till submariner om du vill ha original i s/s. Det går kanske att köpa gröna också om man har kontakter.

Sen med att den "funkar på både jubiléelänk och oysterlänk" menade jag att den är gångbar till de bägge länktyperna. Hur skulle en sub funka på jubilée liksom :D[/quote]


Lasse Berghagen kör Sub på jubilee :D
 

Gavve

Greven
2-Faktor
Hahaha jaså! Kanske funkar okej om det är plexi när jag tänker efter :D Lasse kör väl dock safir så
 

McGyver

Rolex
Tack för alla svar!

Ang. att service skulle vara billigt, så är ju allting relativt! ;)

Det verkar som de flesta förespråkar Sea-Dwellern och jag gillar att datumet inte har förstorings-"bubblan" även om jag säkert kan acceptera den om lämplig sub dyker upp.

Jag lägger ut en köpesannons och ni får gärna peka åt mitt håll om ni vet om en klocka som är till salu!

Tack för hjälpen!

/Roger
 

Pleximannen

Cartier
Så här tycker jag...

1) följ magkänslan och välj den modell som känns mest rätt.
2) jag tycker personligen att SD är roligare än 14060M på flera plan, och den känns betydligt mer solid. Aningen top-tung kan jag tycka, även om man åtminstone delvis vänjer sig.
3) räkna med 5k var femte år i servicekostnad så har du förmodligen inte räknat för högt. Det går att serva billigare men då oftast hos fristående urmakare.
4) om din budget sträcker sig till 45k så är du farligt nära en lätt begagnad 114060. Lägg på en i sammanhanget liten slant så har du en ny 114060. Jag är sjukt nöjd med min och skulle spontant påstå att jag föredrar den framför SD ... http://www.klocksnack.se/viewtopic.php?f=3&t=1369
 
Topp