Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hjälp inför köp av Rolex Submariner 16613 Guld/stål från chrono24

Diskussion i 'Diskussion' startad av Patrik L., 6 april 2015.

1. Patrik L.
    Trådstartare

Patrik L. Friends of KS

Hej Experter,

Håller på att leta efter en ny klocka och fastnad lite för 16613. Lite dåligt med dessa på köp och sälj på forumet nu så har vänt blicken mot chrono24 och behöver nu lite råd och tips från er som både har erfarenhet från 16613 och chrono24.

Hittade en som jag tyckte såg fin ut(från 1998). Skick 1, box+papper, dock var det endast bilder på klockan. Säljaren ville skicka bilder med Whatsapp(? tänkte jag först, men fick ladda ner denna efter jag förstod vad det va). B

Jag har frågat om service och då skrev han så här. "I have polished and serviced the watch."...vilket jag inte vet om man ska ta som positivt eller negativt? Han är en "Trusted seller since 2013" men verkar inte ha sådär jätte många klockor till försäljning just nu och jag har inte kunnat hitta så mycket information om denna säljare tyvärr.

Vad gäller box, så sa han att han endast hade en av nyare modell, kan man lita på att dessa är genuina eller? Tänker varför har han sådana liggandes? Hade känts bättre om det var en tidsenlig box tycker jag nog.

Här kommer lite bilder.

32d0fafef4023f0aa02039a727aff460.jpg 76e6cd061de18368672788d4913bde1c.jpg 414d2fa99f1914f2a16aef6f70a728d7.jpg 598e94330562385220094ae3520efd91.jpg b4d53b83a924a3b6143e8a4e4ba7a0da.jpg d82c60bc2cb9b1856ab8d47e09de9b5a.jpg

fe64a33959d2a95bab6f53874355b8b0.jpg

Så hur tycker ni den ser ut? Något ni noterar som är negativt?

Sen undrar jag lite över priserna på chrono24, skall man pruta, och hur mycket i så fall?

Tack på förhand!

/Patrik

2. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    Länk till annonsen skulle kanske vara på sin plats, lovar ska inte sno den :)

3. Patrik L.
    Trådstartare

Patrik L. Friends of KS

4. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Trist exemplar, och relativt dumma frågor.

Om du skall pruta beror väl helt på det begärda priset.
    Angående boxen, så är en nyare box en nyare box. Det säger inget om äktheten på boxen.

Klockan i sig är lite tråkigt polerad, och särskilt spännet som är helt sönderrostat. (det skall vara en krona på låset)

5. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    Tror, eller är ganska övertygad om att du kan hitta något finare här? Lägg ut en köpes är mitt tips. Fördelen med att köpa på K&S är många, du får i 9/10 fall ett exempel som är väl skött och det finns allt som oftast bra referenser här i Good Guy tråden bla. Men det går även att kolla vilka post som någon har skrivit vilket kan ge en hint.

6. cultshit

cultshit Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Riktigt dåligt polerad. Och boxen är inte värd någonting då det är fel box för den referensen.

7. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    Är det första Rollen?

8. Patrik L.
    Trådstartare

Patrik L. Friends of KS

Vad gäller frågan om prutning så är den kanske lite mer generell, hur handlarna där prissätter, om de ofta går med på lägre om de ofta är rätt firm vad gäller pris. Sådan information är ju helt klart relevant om man inte har någon erfarenhet. Om man tror at alla priser är fasta men att standard är att pruta då kommer man ju betala för mycket.

Tack för kommentarerna vad gäller skicket. Låter kanske inte som ett ex att fundera på.

9. Patrik L.
    Trådstartare

Patrik L. Friends of KS

Nej andra. Har en 114060 sedan innan.

10. vaniljglass

Från:
    Göteborg
    Det är världens största marknadsplats för klockhandlare. Svårt att dra alla över en kam.

Givetvis är det upp till varje enskild säljare och objekt. :)

11. Patrik L.
    Trådstartare

Patrik L. Friends of KS

När jag går till Ica och köper mat så försöker jag inte pruta på mjölken, däremot när man köper en bil så vet man ju nästan att personen lagt sig högre och man aldrig skall betala det, att det finns en prutmån. Jag förstår att du menar att det kanske är någonstans mellan dessa beroende på säljaren, men det kan man ju inte veta innan? Det skulle lika väl kunna vara Ica eller bilannonsen på blocket.. Så därav min dumma fråga :)

12. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Är saker bra prissatta så ser jag ingen anledning att pruta bara för sakens skull. Är den dyr så pruta eller gå vidare. Det är ju oftast inte så svårt att hitta prisreferenser på klockor. Huruvida denna är billig eller dyr har jag ingen aning om.

Randel gillar detta.
  13. vaniljglass

Från:
    Göteborg
    Men den jämförelsen blir ju konstig, med tanke på att ICA är ett och samma företag.

Kan man pruta på klockor? Ja.
    Kan man pruta på Chrono24? Ja.

Det innebär dock inte att du kan pruta på den klockan du tittar på, och vad jag menar är att det är lättare att berätta vem handlaren är och vad priset är, så kan folk ge dig bra råd istället för att gissa. :)

14. Joakim Andersson

Joakim Andersson Bonde

15. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Fast han länkade ju till annonsen där säljare och annan info finns :)

16. vaniljglass

Från:
    Göteborg
    På begäran, efter att han ställde frågan. :)

Men ja, nu kan han förhoppningsvis få bra hjälp.

Icaras gillar detta.
  17. ScubaKing

ScubaKing Biskop

Tycker den var för dyr..

Mårtenssons ur Brookfield