Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hjälp - kronan sitter lös på Seiko automatklocka

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av NewMexico, 26 februari 2016.

Taggar:
  1. NewMexico
    Trådstartare

NewMexico Bonde

Har en Seiko SNZF27 där kronans "huvud" har lossnat från kronans "stång" - hur åtgärdas detta enklast? Den har egentligen inte lossnat men sitter lite "wobblig" och lös - är därför rätt att göra något åt det. Känns som att den kommer att släppa helt snart. Är dessa delar gängade eller limmade? Någon som har en bra instruktion om hur jag gör, borde väl gå att fixa? Har öppnat boetter och plockat isär klockor innan så bara jag vet hur man får loss kronan osv, det är delen med fastsättning av huvud som jag behöver hjälp med.

Tack,

2. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Den är gängad, skruva av den och lägg en droppe loctite i kronan innan du skruvar på den igen. Ett bra verktyg, är att ha en liten borrchuck att hålla stammen med.

3. NewMexico
    Trådstartare

NewMexico Bonde

Tack för snabbt svar. Ska se om jag har loctite hemma, borde ha någon sorts superlim iaf. Bra tips med borrchucken.

4. Choppe

Choppe Präst

Från:
    Stockholm
    Jag har samma problem men jag vågade inte mecka för mycket med den då det kändes som att den kunde släppa helt vilken sekund som helst.

NewMexico gillar detta.
  5. NewMexico
    Trådstartare

NewMexico Bonde

Men det är väl det man vill göra? Gänga in den och limma igen? Trist om den släpper när man ställer klockan.

6. Choppe

Choppe Präst

Från:
    Stockholm
    Tänkte mer att den skulle gå av då jag inte visste att den var skruvad. Googlade nämligen på Seiko-kronor och det jag hittade var kompletta kronor med axlar.

NewMexico gillar detta.
  7. NewMexico
    Trådstartare

NewMexico Bonde

Intressant. Hur såg du att de satt ihop, eller gissade du bara för att de var ihopskruvade på bilderna?

8. Choppe

Choppe Präst

Från:
    Stockholm
    De jag hittade som man kunde köpa var ihopskruvade och därför atog jag att det var en del och att de ej var delbara. Borde kanske testa borrchuck-tricket.

9. Choppe

Choppe Präst

Från:
    Stockholm
    Borde ha googlat bättre. Kristallklart. Nu tror jag nämligen att problemet sitter i själva kronon på delen som fäster i axeln. Har för mig att det var den som var wobblig.