• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp med att designa/modifiera en klocka

Eclipse

Breitling
Hej allihop.

Mitt namn är Erik och intresserar mig för produktutveckling. Jag har nyligen avslutat en utbildning inriktad mot förpackning och har en idé som jag vill prova. Jag vill designa en egen klocka med ett minimalistiskt utseende och kan behöva lite hjälp av er. Jag kan absolut ingenting om klockor och äger faktiskt bara ett armbandsur (av märket We Wood). Ni får därför ha överseende med min okunskap och då idén bara är ett par dagar gammal och jag haft ett hektiskt projekt de senaste veckorn

Kort summering av mina ambitioner:
Jag ska antingen göra om ett existerande armbandsur eller använda mig av någon form av gör-det-själv kit (om detta är realistiskt).
Modifikationen skall innefatta urtavlan och visarna och jag tror inte än så länge att resten av klockan kommer påverkas men detta får ni avgöra allteftersom.
Klockans utseende skall vara minimalistiskt och skall enbart ha timvisare och minutvisare.
Visarna skall bytas ut mot roterande skivor i samma material och detta ska inte påverka klockans funktion negativt.


I nuläget har jag följande frågeställningar:
  • Kan en klocka ha en heltäckande roterande skiva istället för en visare?
  • Vilket/vilka material kan en visare tillverkas av och hur mycket kan den väga utan att det blir problem?
  • Kan man få både timvisaren att enbart röra sig vid hel timme, men samtidigt ha en minutvisare som rör sig kontinuerligt?
  • Kan jag göra detta själv eller bör man kontakta en urmakare och hur mycket skulle detta kosta? Jag utgår från att jag inte behöver tillverka klockan från grunden, men om detta är fallet, hur bär jag mig åt?
  • Gör din-egen-klocka-siterna som finns, hur är kvalitén på deras klockor av enklare sort? Är dom ett alternativ och kan jag på något sätt använda mig av dessa om jag vill ta idén vidare, och kan jag då kalla designen min egen bara genom att byta ut visarna? Detta kanske snarare en upphovsrättslig fråga men jag ställer den ändå.

    Jag vet att detta kommer gå vägen med er hjälp:).
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Dessa frågor lämpar sig nog bättre i Hemslöjdsdelen av forumet, där får du säkert mer hjälp. Spana in några klock-tillverkar-trådar. Kanske admin kan flytta tråden?

Roterande skiva: Ja
Visarvikt: Har diskuterats tidigare har jag för mig. Beror nog på urverket.
Jumping hour: Urverksberoende - ökar priset...

Lycka till.
 

Eclipse

Breitling
Dessa frågor lämpar sig nog bättre i Hemslöjdsdelen av forumet, där får du säkert mer hjälp. Spana in några klock-tillverkar-trådar. Kanske admin kan flytta tråden?

Roterande skiva: Ja
Visarvikt: Har diskuterats tidigare har jag för mig. Beror nog på urverket.
Jumping hour: Urverksberoende - ökar priset...

Lycka till.

Tack för tipsen jag postar i den tråden istället!
 

Eclipse

Breitling
Dessa frågor lämpar sig nog bättre i Hemslöjdsdelen av forumet, där får du säkert mer hjälp. Spana in några klock-tillverkar-trådar. Kanske admin kan flytta tråden?

Roterande skiva: Ja
Visarvikt: Har diskuterats tidigare har jag för mig. Beror nog på urverket.
Jumping hour: Urverksberoende - ökar priset...

Lycka till.


Jag hittade denna länk, hur är kvaliten på denna typ av klockor. Jag antar att den inte är top-notch direkt, men skulle en sån här klocka kunna hantera en roterande skiva? Skulle man i tillägg kunna ta bort sekundvisaren eller finns det någon custom-sida med lite större utbud av klockor?

http://www.zazzle.co.uk/create_your_own_may28th_watch-256416450089263321
 
Topp