• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp med att få ut urverk Citizen Nighthawk

Brunleif

Panerai
Så var det dags för mitt första försök att få ordning på en klocka.
Ska byta glas på min nighthawk som grabben åkte skridskor med.
Första problemet är då alltså hur jag ska lyckas få ut urverket. Någon som kan visa på bilden vilket skruv som ska lossas på?
Är lite försiktig och frågar innan jag försöker då jag inte vill förstöra klockan
DSC_0314.JPG
DSC_0313.JPG
 

Brunleif

Panerai
Okej, det jag behöver veta är hur kronan och axeln som sitter på kronan dras ut. I övrigt verkar inget sitta fast alls.
 

Brunleif

Panerai
Trycker vid pilen där det står push och drar i kronan. Men skiten släpper ju inte
 

Bilagor

  • DSC_0315.JPG
    DSC_0315.JPG
    112.3 KB · Visningar: 31

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Så var det dags för mitt första försök att få ordning på en klocka.
Ska byta glas på min nighthawk som grabben åkte skridskor med.
Första problemet är då alltså hur jag ska lyckas få ut urverket. Någon som kan visa på bilden vilket skruv som ska lossas på?
Är lite försiktig och frågar innan jag försöker då jag inte vill förstöra klockan
DSC_0314.JPG
DSC_0313.JPG
Btw... Har han åkt skridskor på klockan ;)
 

Brunleif

Panerai
Tack!
Rätt säker på att jag förstörde visarna dock. Minuten hänger oroväckande mycket nu. Glas överallt
 

Bilagor

  • DSC_0316.JPG
    DSC_0316.JPG
    74.7 KB · Visningar: 60

Brunleif

Panerai
Nej jag har nog sabbat något annat tror jag. Minutvisaren ligger numera an mot urtavlan. Slickar lixom tavlan med spetsen. Men det går säkert till sig när jag monterar ihop allt igen. Hoppas jag... :D
 

Brunleif

Panerai
Tids nog går allt till sig. Och går det inte till sig har vi ju i vart fall en duktig urmakare i staden! Han ska ha jobb han med
 

Bkapten

Omega
För att montera dit minutvisaren igen så får du plocka bort sekunden och minuten från tappen, sen montera på det igen. Ett runt föremål med hål i mitten fungerar utmärkt att pressa lite med, tex en större bläckpenna utan "spetsen" i.

Se till så att minuten är synkad med timvisaren bara. Förslag är att sätta båda visarna mot kl 12.
 
Topp