• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp med att förvalta ett arv?

D

Deleted member 1265

Guest
:(Beklagar sorgen!

Svår och viktig grej!
Är det ett alternativ att skänka del av pengarna till en organisation som stöder sjukdomsforskning tycker jag är en fin grej som känns rätt!
 

DrDre

Patek
Beklagar sorgen.. Kan som tidigare talare rekommendera indexfonder. Kanske även med passiv förvaltning, låt världsekonomin styra och ta inte onödiga risker. Det lönar sig ofta i längden.

@Criss Cross , hur vet du vem som är duktig imorgon? Spöar verkligen aktiv stock-picking index över tiden..?

Titta på vad Eugene Fama, aka "the father of finance" och som fick nobelpriset i ekonomi för ett par år sedan, har att säga i frågan:

https://www.ifa.com/Eugene-Fama/

Att vissa fonder på slår index på kort sikt är lika självklart som att vissa skulle vinna och andra förlora om vi tävlade i att kasta tärning å få höga nummer. Men skulle den som vann första gången ha större chans att vinna andra gången?

Hur slump ofta misstas för skicklighet behandlas i mega-klassikern Fooled by randomness:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Fooled_by_Randomness
 

JohanHLM

Rolex
Beklagar den tragiska bortgången :(
Om du har en känsla för hur din mor skulle vilja att du nyttjade pengarna om du fått det som en gåva innan hennes bortgång tycker jag du ska göra det oavsett om det ger en bra eller dålig avkastning.

Om du inte har någon vetskap om ovanstående tycker jag du ska investera i något som din dotter kan ha stor nytta av när hon kommit upp i ålder. Nu vet jag inte hur ditt privatliv ser ut i övrigt och fastighetsmarknaden i ditt område men att investera i en hyresfastighet kan kanske vara ett alternativ speciellt om du själv har möjlighet att avvara lite av ditt eget kapital. Din dotter kommer ha betydligt mycket mer glädje av det än det eventuella arv hon skulle få den dag det är hennes tur att vara i samma situation som din egen.
 

alfons

Cartier
Titta på vad Eugene Fama, aka "the father of finance" och som fick nobelpriset i ekonomi för ett par år sedan, har att säga i frågan:

https://www.ifa.com/Eugene-Fama/

Att vissa fonder på slår index på kort sikt är lika självklart som att vissa skulle vinna och andra förlora om vi tävlade i att kasta tärning å få höga nummer. Men skulle den som vann första gången ha större chans att vinna andra gången?

Hur slump ofta misstas för skicklighet behandlas i mega-klassikern Fooled by randomness:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Fooled_by_Randomness

Väl insatt i EF, helt rätt filosofi. Dimensional Funds är rock solid, bygger på filosofin.
 
Investera, fonder, aktier etc...ha dom inte liggandes iaf, då händer inte mycket!


Jag kan berätta hur det har gått.

Ca en tredjedel är placerat i fonder, det är fonder som jag ärvde av mamma, men jag har inte sett över dessa, så det är ”ogjort”.

Ca en tredjedel har jag använt för att köpa mitt hemställe av min pappa som ligger ca 3 mil från vårat hus.

Den resterande tredjedelen använder jag till att fräscha upp byggnaderna på mitt hemställe så att vi kan använda det till en fin sommarstuga till vår familj.

Mamma var väldigt förtjust i sitt hem (gården som jag köpte), och det känns väldigt bra att få använda det och anpassa det lite så att flickorna kommer att vilja åka dit på somrarna.

Jag är iallafall nöjd över hur jag valde att göra och jag är också väldigt glad att jag inte har slösat bort det på meningslösa skräpsaker.

Från ca 1:30 så kan ni se hur det ser ut där jag är uppvuxen, det är stället som vi ska ha som sommarställe framöver. Gården i början av klippet är pappas hemställe och han har flyttat dit efter att mamma gick bort.

 
Senast ändrad:

Salesmayne

Panerai
Jag kan berätta hur det har gått.

Ca en tredjedel är placerat i fonder, det är fonder som jag ärvde av mamma, men jag har inte sett över dessa, så det är ”ogjort”.

Ca en tredjedel har jag använt för att köpa mitt hemställe av min pappa som ligger ca 3 mil från vårat hus.

Den resterande tredjedelen använder jag till att fräscha upp byggnaderna på mitt hemställe så att vi kan använda det till en fin sommarstuga till vår familj.

Mamma var väldigt förtjust i sitt hem (gården som jag köpte), och det känns väldigt bra att få använda det och anpassa det lite så att flickorna kommer att vilja åka dit på somrarna.

Jag är iallafall nöjd över hur jag valde att göra och jag är också väldigt glad att jag inte har slösat bort det på meningslösa skräpsaker.

Från ca 1:30 så kan ni se hur det ser ut där jag är uppvuxen, det är stället som vi ska ha som sommarställe framöver. Gården i början av klippet är pappas hemställe och han har flyttat dit efter att mamma gick bort.


Lycka till med allt!

Må din mor vila i frid.
 

Edin

Panerai
Jag kan berätta hur det har gått.

Ca en tredjedel är placerat i fonder, det är fonder som jag ärvde av mamma, men jag har inte sett över dessa, så det är ”ogjort”.

Ca en tredjedel har jag använt för att köpa mitt hemställe av min pappa som ligger ca 3 mil från vårat hus.

Den resterande tredjedelen använder jag till att fräscha upp byggnaderna på mitt hemställe så att vi kan använda det till en fin sommarstuga till vår familj.

Mamma var väldigt förtjust i sitt hem (gården som jag köpte), och det känns väldigt bra att få använda det och anpassa det lite så att flickorna kommer att vilja åka dit på somrarna.

Jag är iallafall nöjd över hur jag valde att göra och jag är också väldigt glad att jag inte har slösat bort det på meningslösa skräpsaker.

Från ca 1:30 så kan ni se hur det ser ut där jag är uppvuxen, det är stället som vi ska ha som sommarställe framöver. Gården i början av klippet är pappas hemställe och han har flyttat dit efter att mamma gick bort.


Känns ju som du placerat pengarna på ett sådant sätt som din mor skulle gillat och även du själv så det är ju perfekt!
Min mamma var i samma sits för något år sedan då morfar gick bort och mormor som lever än valde att dela ut merparten av arvet i förtid (hon har så hon klarar sig ändå) så det är därför hon bygger ett sommarställe.
 
Topp