Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hjälp med att identifiera en klocka

Diskussion i 'Diskussion' startad av viktorm, 22 april 2016.

1. viktorm
    Trådstartare

viktorm Bonde

Från:
    Stockholm
    Kära KS:are!

Satt tidigare idag i soliga Borås och åt lunch, där jag tjyvlyssnade (och såg) en kille sitta och, vad jag tolkade det som, skryta om sin klocka. Då han satt på andra sidan uteserveringen och jag tyvärr har halvkass syn (och hörsel med för den delen, hörde bara ordet "klocka" och reagerade) så vet jag inte vad det är för tillverkare eller modell. Ni kanske kan hjälpa mig? Så får vi se som skrytandet var befogat eller inte?!

Bild på klockan (megainzoomad) ;)

13078259_10154129391604269_172707912_o.jpg

theargonaut gillar detta.
  2. xTZ

xTZ Stadsbo

Har storstekarna vaknat till på viskan nu alltså? höhö.
    Känner varken igen tavlan eller länken, ser ju rätt speciell ut...

3. MrPlow

MrPlow Präst

Från:
    Roslagen
    Ser ju ut som power reserve eller nåt. Men länken ser ju billig ut. En dålig kopia av en Vacheron Constantin Overseas Dual Time SS/SS Silver Dial?

natovintage och xTZ gillar detta.
  4. viktorm
    Trådstartare

viktorm Bonde

Från:
    Stockholm
    Det var precis vad jag tänkte, men länken gjorde att jag tvivlade! Den såg också väldigt liten ut så att säga, men som sagt, satt en bit ifrån.

5. viktorm
    Trådstartare

viktorm Bonde

Från:
    Stockholm
    Någon annan som vet?

6. sherwan

sherwan Präst

Från:
    Stockholm
    Liknar min Seiko Arctura...
    Kanske denna?
    image.jpeg

theargonaut, Bojke, eriksson850 och 5 andra gillar detta.
  7. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Precis, den är det.

yonsson, viktorm och sherwan gillar detta.
  8. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Han kanske bara var nöjd med sin klocka. Vart kom skrytet in i bilden?

Gold, viktorm och sherwan gillar detta.
  9. Chuck

Chuck Friends of KS

Drygt av dig @sherwan att sitta och skryta sådär på lunchen :D

Torsten, Andyrew, viktorm och 1 annan gillar detta.
  10. sherwan

sherwan Präst

Från:
    Stockholm
    Hah, nejnej, kan inte varit jag ;)
    Min är svart version
    image.jpeg

Daruvar, Eurenius, viktorm och 1 annan gillar detta.
  11. viktorm
    Trådstartare

viktorm Bonde

Från:
    Stockholm
    Precis, den!

Jadu, svårt att veta men han visade den för sällskapet och såg allmänt nöjd ut, de andra ville klämma och känna också! Mycket möjligt att han var nöjd, men jag säger det som jag såg. Ledsen om du blev upprörd;)

sherwan gillar detta.
  12. viktorm
    Trådstartare

viktorm Bonde

Från:
    Stockholm
    Och tack för hjälpen med att identifiera klockan!

sherwan gillar detta.
  13. Richie

Richie Friends of KS

När blir skrytandes befogat då? Måste det vara ett visst märke eller det är när det överstiger ett visst pris?
    Förstår inte varför du bryr dig egentligen, luktar svensk avundsjuka...

14. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Nja, jag misstänker att han tycker att det hade varit mer okej att skryta om klockan om den hade varit väldigt dyr. Luktar mer "short man syndrome" än avundsjuka. Märkligt i vilket fall :)

Richie gillar detta.
  15. Izze

Izze Bonde

Avundsjuk över en Seiko? Ja, måste nog stämma..;)

Torsten och viktorm gillar detta.
  16. viktorm
    Trådstartare

viktorm Bonde

Från:
    Stockholm
    Skrytande är egentligen aldrig befogat i min mening. Undrar om klockan är pissdyr, ja, för det hade förklarat en del. Även om den är limiterad eller anses som ovanlig hade också, i min mening, förklarat en del.
    Vad gäller din åsikt om min svartsjuka så är jag varken svensk eller uppfostrad svenskt. Jag sköter mitt och du får sköta ditt och går det bra för en person så blir jag faktiskt glad för dennes skull, till skillnad från många svenskar (om det var det du syftade på med svensk avundsjuka). Däremot, visar man upp sig.. Bör man ha något att visa!
    Menar inte på något sätt att min klocksamling "slår" hans eller att jag på något sätt skulle försöka se mig själv som bättre genom att idenfiera och nedvärdera personens klocka. Vad jag vet så kan han sitta på en samling klockor som jag bara kan drömma om.

Vad klockan betyder för honom och om det var anledning till "skrytandet" kan jag inte svara på, men det var inte heller vad jag undrade över.
    Undrade helt enkelt om personen visade upp någonting dyrt och ovanligt, som enligt mig hade setts som mer accepterad anledning till "skryt". Jag kanske borde skrivit det i mitt första inlägg och inte behövt läsa din onödiga kommentar?

TheBear, Casual Bum och Izze gillar detta.
  17. Anden

Anden Friends of KS

Från:
    Lund
    Vet inte hur du känner men jag hade personligen varit jävligt avis om någon gled in med en sån här jäkel på armen.

18. Richie

Richie Friends of KS

Ja,för han visste ju att det var en seiko innan tråden skapades?

Det som är billigt för dig är kanske pissdyrt för någon annan, låt snubben vara nöjd över sin klocka vare sig den kostar 500kr eller 500k..
    Har man jobbat hårt för något är det befogat att vara nöjd över det man har åstadkommit! blir någon sen upprörd över detta anser jag det vara avundsjuka över någon annans framgång (den typiska svenska avundsjukan som jag nämnde)men det är kanske bara jag då...

Om du nu endast var nyfiken på vad för klocka han bar så hade det räckt att fråga om någon visste vad det var för modell och märke,för så som du ställer frågan så lägger du väldigt mycket fokus på att han skröt om sin klocka!

Rasmus Andersson och Eurenius gillar detta.
  19. viktorm
    Trådstartare

viktorm Bonde

Från:
    Stockholm
    @Richie Därav "Vad klockan betyder för honom och om det var anledning till "skrytandet" kan jag inte svara på" :)

Richie gillar detta.
  20. Richie

Richie Friends of KS

Jag förstår vad du menade och syftade på med ditt senaste svar, tyckte bara du la fram frågan på ett konstigt vis och riktade fokus på fel saker! Nog tjafsat om detta nu :)

viktorm gillar detta.
  21. viktorm
    Trådstartare

viktorm Bonde

Från:
    Stockholm
    Jag förstår vad du menar och hur jag la fram frågan. Ska tänka på hur jag väljer att formulera mig framöver :)

Richie gillar detta.
  22. Torsten

Torsten Syltan

Från:
    Orten
    Det där gjorde mig nyfiken. Du skriver väldigt bra svenska för att inte vara svensk måste jag säga! Finne? Norrman? :)

viktorm gillar detta.
  23. Torsten

Torsten Syltan

Från:
    Orten
    Den som de inte ens skriver ut Seiko på? :confused:

viktorm gillar detta.
  24. viktorm
    Trådstartare

viktorm Bonde

Från:
    Stockholm
    Nästan! ;) Kommer från ett land beläget i sydöstra Europa, närmare bestämt Serbien. Otippat va? :D

25. Torsten

Torsten Syltan

Från:
    Orten
    Ja, det hade jag inte gissat! :)

viktorm gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield