Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hjälp med bedömning av objekt?

Diskussion i 'Diskussion' startad av isbjörn, 9 maj 2014.

1. isbjörn
    Trådstartare

isbjörn Borgare

Fingret på avtryckaren här. Synpunkter på denna sistaårs 5513? Uppges som original, men länken ser inte vikt ut. Andra konstigheter synliga för er som kan mera?
    Italiensk handlare med goda omdömen både internationellt och här.
    Tacksam för synpunkter. Ös på med vad ni ser!

[​IMG][​IMG][​IMG]

skickat via mobilen och Tapatalk

2. 16610

16610 Baron

Från:
    BORÅS
    Ingen expert men jag tycker den ser ok ut

3. calzone

calzone Biskop

Ser ut att vara service insert på den där. Här får du lite bilder på min gamla så kan du jämföra :) Hans bilder var riktigt dåliga be att få ett gäng bättre bilder!

[​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]

Jacob, isbjörn och 16610 gillar detta.
  4. calzone

calzone Biskop

Och de e ingen sistaårs de e en 88:a sista va 90 :)

isbjörn gillar detta.
  5. isbjörn
    Trådstartare

isbjörn Borgare

Ahh. Trodde den ersattes av 14060 året efter, 1989.

6. calzone

calzone Biskop

5513 was introduced in 1962, and replaced the reference 5508. The 5513 was produced from 1962 until mid 1990's

7. isbjörn
    Trådstartare

isbjörn Borgare

Inget misstroende från min sida. Bara kunskapsluckor. Flera.
    :-/

calzone gillar detta.
  8. Empa

Empa Friends of KS

De bilderna du fick av säljaren var inte större? Tapatalk brukar ju förminska bilder så de passar till Ericsson T68 upplösning.

Icaras, calzone och 16610 gillar detta.
  9. k0ltrasten

k0ltrasten Soy un culebra!

Gällande länken så tror jag inte de ska vara vikta, de började väl ersätta de vikta länkarna redan -72ish, dvs från 9315 mot 93150..

calzone gillar detta.
  10. Jacob

Jacob Friends of KS

Angående det du skriver om original: Värt att notera är att begreppet "original" innebär att det är originaldelar från Rolex.
    Däremot är det inte nödvändigtvis det som satt som original på klockan vid leverans dag 1.
    Säljare av olika kaliber blandar bort korten lite med det där ibland. Såväl medvetet som omedvetet.

11. ZQT

ZQT The Banker

Hehe, att köpa en 5513 utan målade index känns typ som att gå till en bordell och be om en kram ;)

Ako, Icaras, SenorE och 5 andra gillar detta.
  12. max

max Dancing Queen

Från:
    Kungsholmen
    Tycker den ser fin ut, insertet är möjligtvis ett service men vet inte säkert, har inte fått det helt klart för mig om dendär supertunna texten bara finns som service eller om den kom något tidigare.
    Vikt länk skall den inte ha så det är lugnt, kolla dock så att alla länkbitar är med, ser ut att vara en för lite men det kan vara så att spännet luras och sväljer mer än vad det ser ut som.
    Lumen är svår att se hur den ser ut, men från bilderna ser den ju jämn och hel ut iaf och sen får väl tonen bli en överraskning :)
    Angående wg så tycker jag att det har sin charm, så länge priset är rätt och inga sprickor finns så är det ju en fin modell och wg harmoniserar ganska bra med visarna även om man tappar endel av grundcharmen.

Hursomhelst så tycker jag att det ser ut som ett fint exemplar, tänk dock på att väga in eventuellt behov av service (de säger troligtvis nyservad men du bör ha ekonomisk möjlighet att betala en service första året om det skulle visa sig att den går dåligt så att du inte får det som en chock) och prisnivån på WG i priset så att du inte betalar för mycket. Sen har vi ju inte tillgång till särskilt bra bilder och inget serienummer, men det är iaf min bedömning utifrån det material som presenterats här.

Asplund gillar detta.
  13. Mw79

Mw79 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Svårt att säga något eftersom bilderna inte är det bästa. Men jag jämförde lite mera i detalj med min (som dock är från första halvan av 80-talet) så ser jag inte något konstigt. Länken är vad jag känner till rätt för sena 5513, eller i alla fall för de som är från 80-talet.

14. isbjörn
    Trådstartare

isbjörn Borgare

Tyckte som du förut, men har blivit mindre kategorisk. Annan prisbild och fortfarande med plastglas... :)

Mårtenssons ur Brookfield