• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp med bedömning

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Just nu ligger det en IWC Big Pilot på tratten (http://www.tradera.com/iwc-big-pilot-au ... _175140195). Jag har en kollega som är intresserad, men kan inte själv göra annan bedömning än att säljaren inte har några omdömen.

Ser klockan ut att vars kosher?

I bakhuvudet har jag en suddig aning om att IWC kostar typ 15 - 20 000 kr att serva. Har jag fel?

Andra goda synpunkter och råd emottages tacksamt :)
 

Bilagor

  • IWC BP.JPG
    IWC BP.JPG
    79.8 KB · Visningar: 526

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Mig veterligen finns det inga Big Pilots med borrade lug holes, vilket den där ser ut att ha. Är det en äkta kommer den knappast gå för 15 300kr.

Edit: Det kanske bara är en reflektion i stålet. Hur som helst borde han få ut åtm 50 tkr om han säljer den någon annanstans.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Inte kostar väl en vanlig service så mycket?!

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 
Kan inget speciellt om dessa MEN dom brukar ligga beggade på typ 60-70papp och det känns väldigt konstigt att kränga denna typ av klocka på tratten med 5000 som startbud och varken skriva ut referens eller något mer om klockan och bara ha en bild....mina varningsklockor börja ringa iallafall...

Samt att det är hans första försäljning....
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
masterkiller skrev:
Kan inget speciellt om dessa MEN dom brukar ligga beggade på typ 60-70papp och det känns väldigt konstigt att kränga denna typ av klocka på tratten med 5000 som startbud och varken skriva ut referens eller något mer om klockan och bara ha en bild....mina varningsklockor börja ringa iallafall...

Samt att det är hans första försäljning....

+1

Klockan på bilden ser kosher ut enl min bedömning men det betyder ju inte mycket i sammanhanget.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Inga tidigare omdömen, en (!!!!!!!) bild, ingen information om service, tidigare ägare eller information i allmänhet.

Angående servicen, har svårt att tänka mig de summorna.
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Ref 5002? 5004? Brukar kosta 55-65 som nämnts tidigare.

Begär in en hög med bilder där din kompis bestämmer visarposition eller liknande.....
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Det verkar långt ifrån OK. Listpris på dessa är över 100 vill jag minnas. Jag är mycket skeptisk.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
kanske inte 15k i service men nog fan är det precis under 10 skulle jag säga... vilket är mycket det med!
 

max

Dancing Queen
Piloten ser äkta ut dock tror jag bilden är tagen härifrån: http://www.flickr.com/photos/dieselgeek/4478439523/ möjligt att han köpte den av honom och nu säljer vidare men generellt så bör man ju ta det lungt med affärer som verkar för bra för att vara sanna.

Som sagt så är priset för lågt, men maila och be om en bild med dagens tidning så ser du ju att allt är ok.
Problemet med tratten är ju att man inte kan mötas och göra upp affären utan måste bjuda först och klämma sen.
Finns tydligen även en kille i svedala som skruvar ihop iwc från random delar, så kolla pappren NOGA!!!
 

pulpen

Cartier
2-Faktor
Det viktiga här är dock enligt mig inte servicekostnad eller om fotot är på en äkta klocka eller inte, eller ens huruvida säljaren går med på att skicka x antal nya foton. Bara för att fotona ev är på en äkta klocka så betyder det inte att säljaren är seriös....

Jag skulle aldrig köpa något från någon på Tratten med 0 i feedback om jag inte hade möjlighet att möta upp personen och göra affären personligen med vittnen.
 

Itson

Omega
max skrev:
Piloten ser äkta ut dock tror jag bilden är tagen härifrån: http://www.flickr.com/photos/dieselgeek/4478439523/

Som sagt så är priset för lågt, men maila och be om en bild med dagens tidning så ser du ju att allt är ok.
Problemet med tratten är ju att man inte kan mötas och göra upp affären utan måste bjuda först och klämma sen.
Finns tydligen även en kille i svedala som skruvar ihop iwc från random delar, så kolla pappren NOGA!!!

Kände du igen bilden från en tidigare sök? Jäkligt imponerande, skarpsynt! :D
 

max

Dancing Queen
Itson skrev:
Kände du igen bilden från en tidigare sök? Jäkligt imponerande, skarpsynt! :D

Har sett bilden förut och sen har google en extremt bra funktion där du kan söka på bild, dvs du kopierar bildens länkadress, går in på google, väljer bilder, klickar på kameran och klistrar in bildadressen så matchar google bilden med det som finns på nätet redan och visar de bilder som matchar:

https://www.google.se/search?tbs=sb...SGhyCPJoByI00USEguk4Wg&hl=sv&bih=747&biw=1315
 

pulpen

Cartier
2-Faktor

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Hittade också Flickrsidan.

Finns lite knep, t.ex. att använda Google bildsök, och söka på bild. Eller Tinyeye.

Jag ska kanske skriva en liten guide hur man gör egna efterforskningar på bilder osv.
 

pulpen

Cartier
2-Faktor
max skrev:
Itson skrev:
Kände du igen bilden från en tidigare sök? Jäkligt imponerande, skarpsynt! :D

Har sett bilden förut och sen har google en extremt bra funktion där du kan söka på bild, dvs du kopierar bildens länkadress, går in på google, väljer bilder, klickar på kameran och klistrar in bildadressen så matchar google bilden med det som finns på nätet redan och visar de bilder som matchar:

Användbar funktion. Tackar för tipset! :D
 

Itson

Omega
daviden skrev:
Hittade också Flickrsidan.

Finns lite knep, t.ex. att använda Google bildsök, och söka på bild. Eller Tinyeye.

Jag ska kanske skriva en liten guide hur man gör egna efterforskningar på bilder osv.
max skrev:
Itson skrev:
Kände du igen bilden från en tidigare sök? Jäkligt imponerande, skarpsynt! :D

Har sett bilden förut och sen har google en extremt bra funktion där du kan söka på bild, dvs du kopierar bildens länkadress, går in på google, väljer bilder, klickar på kameran och klistrar in bildadressen så matchar google bilden med det som finns på nätet redan och visar de bilder som matchar:

https://www.google.se/search?tbs=sb...SGhyCPJoByI00USEguk4Wg&hl=sv&bih=747&biw=1315

Det funktionen har jag faktiskt aldrig använt tidigare. Tack för tipset!

Edit: @Daviden: Guider är alltid uppskattade på forumet! :D
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Tack alla! Jag ska tala med kollegan.
F.ö. så bör han bli medlem och posta lite bilder på sin Patek :D
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Alltid svårt det där, gick ju en gammal PloProf på tratten för ett tag sedan för 25' och den annonsen såg så fishy ut så jag avstod men den var tydligen kosher.
Enklast är att kontakta säljaren med mer bilder och mer info. Och få ett känn på hur seriöst det kan vara. Men kändes ju konstiga vibbar med just denna auktionen.
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Det bästa måste ändå vara att bestämma att han hämtar klockan efter auktionen och betalar på plats. Även om han bor 100 mil ifrån så är det värt att ta ett flyg och möta upp honom. Om din kompis märker att det är något som inte stämmer så är det bara vända på klacken och ta nästa flyg hem.
 
Frågade detta...

Hej, Vad är referensen? Har du bild på box, cert osv samt fler bilder på klockan... Tack

Nils Ture Överberg svarade på Engelska?

The watch is like new, very good condition. I bought the watch in 2011.
It comes with box and authenticity certificate.
Please give me your best price and I will make you a buy it now offer.
Here is the link to the pictures:http://postimage.org/gallery/4fkxxlq0/ec6b67bc/


Även fast han har bud på den och svarar inte ens på vilken REF det är...











 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Regel #1: om en affär verkar för bra för att vara sann. Så är den oftast inte det...
Jag skulle sprungit åt ett annat håll. (Och köpt en beg speedy pro för de aIktuella 15 kakorna).
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
masterkiller skrev:
Frågade detta...

Hej, Vad är referensen? Har du bild på box, cert osv samt fler bilder på klockan... Tack

Nils Ture Överberg svarade på Engelska?

The watch is like new, very good condition. I bought the watch in 2011.
It comes with box and authenticity certificate.
Please give me your best price and I will make you a buy it now offer.
Here is the link to the pictures:http://postimage.org/gallery/4fkxxlq0/ec6b67bc/


Även fast han har bud på den och svarar inte ens på vilken REF det är...

Jag fick exakt samma svar på mina frågor ("Hej, Jag är intresserad av din klocka, men har ett par frågor: Har du fler bilder på klockan? Gärna nytagna mot en tidning eller med visarna på 17:35. Kan affären göras upp öga mot öga efter det att auktionen avslutats?).
Noterar också att den uppgivne avsändaren i mailet verkligen finns - och att det inte verkar vara en person med engelska som modersmål...

Jag tror inte att detta är så mycket att fundera över längre. Jag anmäler.
 
V

Viggen

Guest
Den är garanterat en kopia. Den lilla tavlan som visar reserven skall väl ha ett mönster som påminner om en spisplatta. Den på dessa bilder har inte det. Vet dock ej vilket år de började med detta mönster.
 

Bilagor

  • IW500901_Large_F.jpg.1225x1800_q85 (2).jpg
    IW500901_Large_F.jpg.1225x1800_q85 (2).jpg
    47.2 KB · Visningar: 112

max

Dancing Queen
Viggen skrev:
Den är garanterat en kopia. Den lilla tavlan som visar reserven skall väl ha ett mönster som påminner om en spisplatta. Den på dessa bilder har inte det. Vet dock ej vilket år de började med detta mönster.
Skulle nog säga att klockan är en ref 5009 inte en 5004.
5009 har inte spisplattan, skulle samtidigt vilja hävda att klockan på bilden är äkta men att bilden själv är stulen från inturnet och att fake-säljaren är en idiot som tom skrivit fel ref-nr.

Som vanligt är det inte klockan i filmen som har skrivit brevet :lol:
 
Topp