• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp med donationsurverk till Certina

Danielle

Panerai
Urverket (Certina 738 = ETA 952.111) i min Certina Quartz PH100M har lagt av och nu behöver jag er hjälp med att hitta ett nytt!

Vilka Certinor har samma urverk och kan agera donationsur?
Alternativt att ni vet av något ställe där jag kan hitta endast urverket.

image.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Trist på den där fina:( @rogart-63 @eriksson850 @Minuteman och @McGyver brukar ju härja runt i gamla klockor och kanske har nåt bra tips!
Satt faktiskt i en timme igår och försökte hitta något vettigt prissatt verk.
Funderar om det enklaste (och tråkigaste) är att kika på Esslinger eller cousinsuk och köpa ett nytt ersättnings ETA-verk med samma dimensioner. Går för runt 2-300:-
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Satt faktiskt i en timme igår och försökte hitta något vettigt prissatt verk.
Funderar om det enklaste (och tråkigaste) är att kika på Esslinger eller cousinsuk och köpa ett nytt ersättnings ETA-verk med samma dimensioner. Går för runt 2-300:-
Skicka en faktura till @Danielle för en timmes jobb ;)
Det låter som en smidig och vettig lösning. Sen spara original till arvingar!
 

Minuteman

Rolex
Urverket (Certina 738 = ETA 952.111) i min Certina Quartz PH100M har lagt av och nu behöver jag er hjälp med att hitta ett nytt!

Vilka Certinor har samma urverk och kan agera donationsur?
Alternativt att ni vet av något ställe där jag kan hitta endast urverket.

image.jpg
På vilket sätt har den lagt av?
Är den bekräftat stendöd, eller behöver den service/oljning?
 

rogart-63

Patek
En som kanske kan hjälpa tror jag är @TorNet ? Köpte en Helvetia av mig som innehöll ett ETA verk. Bara för verkets skull. Svåra att hitta tydligen . Han har koll på vilka verk som funkar att ersätta med iallafall? Finns elektonik kretsar på Ebay men kostar en slant.
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
En som kanske kan hjälpa tror jag är @TorNet ? Köpte en Helvetia av mig som innehöll ett ETA verk. Bara för verkets skull. Svåra att hitta tydligen . Han har koll på vilka verk som funkar att ersätta med iallafall? Finns elektonik kretsar på Ebay men kostar en slant.
Nja, 952.111 är ett verk jag inte har koll på, ser dock spontant ut som ETA/ESA 536.121 och 9362, så någon av dem skulle eventuellt kunna ersätta men för att vara helt säker skulle jag behöva googla en stund. Annars kan Ronda 375 vara ett alternativ, har samma dimensioner som de ETA/ESA jag nämnde men lite mindre storlek på sekundvisaren om jag inte minns fel.
 

Danielle

Panerai
Äntligen har det fixat sig!
Fick tips av @eriksson850 om en Certina DS-5 på Tradera som skulle ha samma urverk. La ett vinnande bud och hoppades på det bästa, att urverket skulle vara rätt och inte utbytt.
Fick hem klockan idag och den tickade på med samma urverk som mitt! Fick hjälp att byta urverket av min bättre hälft och nu är den äntligen igång igen! Har varit en jobbig period då jag inte har haft en fungerande klocka, men nu så tickar den på som aldrig förr!
Tack för er hjälp och speciellt tack till @eriksson850 . Trodde aldrig att det skulle gå så fort att få igång den igen. Tur att ni finns här när man behöver hjälp
:)
image.jpg

image.jpg

image.jpg
 
Senast ändrad:
Topp