Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hjälp med "första" klockan. Rolex?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Matr0, 20 augusti 2015.

1. Matr0
    Trådstartare

Matr0 Torpare

Hej
    Helt ny här på forumet men varit inne och läst lite tidigare, och jag är säker på att ni kan hjälpa mig med min fråga.

Är så att jag sedan länge bestämt att när jag har råd skall köpa en trevlig klocka, lite som en klapp på axeln för bra utfört arbete, ni förstår säkert vad jag menar. Nu har jag bestämt att göra slag i saken och har tittat många gånger på en Rolex Submariner. Vad tycker ni om denna klocka? Den känns ganska klassisk och blir väll inte omodern? Kom gärna med förslag eller tips om ni tycker någon annan klocka i den prisklassen( runt 50) Tack på förhand

2. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Du har rätt i att den är klassisk, klassiker blir heller aldrig omoderna enligt ordspråket "Class is never out of style"
    Personligen har jag tröttnat på denna modell (även fast jag själv aldrig ägt någon) eftersom den är så överexponerad,
    nästan lika mkt som stål Daytonan. Men det är en säker investering, det förnekar jag inte.
    Du säger 'runt 50K' för det priset får du ett fint begagnat exemplar.
    Vad eventuella alternativ anbelangar så får jag fundera lite.
    Vilka kriterier gäller för 'alternativet' ?

3. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Köp! För att sedan sälja och köpa en vintagesub med plexi. Eller så sparar du lite tid och pengar, och skippar safiret från början ;)

4. Matr0
    Trådstartare

Matr0 Torpare

Tack för feedback. Kanske tips på någon annan rolex? Tips på bra handlare i Göteborgstrakten? Har kikat På jälmers ur i Borås. Bra handlare? Näthandlare tex uret?

5. Equilibrium

Från:
    Island
    Jag har handlat hos uret och har enbart positivt att säga om dem. Vilken sorts stil vill du ha på klockan ?
    Dykare, GMT, 'Plain', dress, modern, vintage typ, ska den vara från Schweiz ?....
    Det finns så mkt att välja mellan att det är lättare att hjälpa till ifall du preciserar lite ;)

6. Molgan

Molgan Stadsbo

Jag tror nog att du har allt vad du söker i en modern Sub, det är en klassisk "jag har gjort ett damn fine job" belöning, jag har mycket svårt att se att du skulle kunna ångra det.
    Jag tror inte på att rekommendera en vintage sub till någon som just blivit intresserad, för ärligt talat så känns dom ganska "enkla", "osofistikerade", osv.. för dem allra flesta.
    En modern sub ger dig känslan av exklusivitet och robusthet med sin tyngd, ja på alla sätt och vis tycker jag nog, det går inte gå fel där tycker jag, så en Rolex Submariner 116610LN borde vara som gjutet för dig.

Wondersack och DrDre gillar detta.
  7. Equilibrium

Från:
    Island
    Lånad bild av "Mattande" Vad tycker du om den här ??
    image.jpg

8. Matr0
    Trådstartare

Matr0 Torpare

Riktigt snygg den med

9. Matr0
    Trådstartare

Matr0 Torpare

Tack så mycket för bra feedback och tips

10. Matr0
    Trådstartare

Matr0 Torpare

Tack alla som tagit sig tid att svara. Nu skall man bara hitta "rätt" klocka och handlare

11. Equilibrium

Från:
    Island
    En Rolex är alltid en Rolex, du kan gå in i princip vilken uraffär som helst.... varsomhelst i världen och hitta en dykarmodell som apat efter Submarinerns utseende. Det om något ger väl en fingervisning om hur klassisk den är ;)

12. Equilibrium

Från:
    Island
    Kolla på uretvintage vetja !

13. Matr0
    Trådstartare

Matr0 Torpare

Tack. Kollade. Verkar vara slut. Får leta vidare

14. Equilibrium

Från:
    Island
    Ja Submariners i stål vilar aldrig på lager, tyvärr för din del.
    Men det fina i kråksången är att ifall du sedan någon gång ska sälja den så gäller detsamma ;)

Matr0 gillar detta.
  15. Pauledward

Pauledward Biskop

Från:
    Sverige
    Explorer II

Matr0 gillar detta.
  16. Greven

Greven Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Här kommer en annan idé, som inte på något sätt är unik, men kanske värd att fundera över: köp en ny Tudor Pelagos (http://www.uret.se/tudor-pelagos-svart-titan-o4200-mm-p-30772.html) och ha slant kvar till en annan klocka. Du kommer bli garanterat nöjd och du kommer även garanterat vilja köpa ytterligare en klocka då du väl är igång. Lycka till och dela gärna med dig av bilder när du väl slår till!

Matr0 och HampusJ gillar detta.
  17. Matr0
    Trådstartare

Matr0 Torpare

Är detta en 36mm?

18. Equilibrium

Från:
    Island
    Svar ja !

19. Matr0
    Trådstartare