• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp med första klockköpet

Tjenare!

Har nu hittat mina drömmars klocka, en vintage Omega Seamaster De Ville Automatic 18K gold plated i mint condition.
Tänkte bara höra ifall någon kunnig kan slänga ett öga och se ifall allt ser bra ut med den?
Ägaren har tyvärr aldrig öppnat den, då boetten är i ett stycke och han inte ville riskera att förstöra den, så jag har alltså inga serienummer eller dylikt. Men han tror själv att den är från 70-talet. Klockan fungerar utan problem och håller tiden väldigt bra.
Allt ska vara original (förutom bandet), och enligt honom är den helt orörd (inte ens polerad). Har dock aldrig sett den typ av glas (med annan slipning över kalendern) på liknande Omegor, men det kanske bara är jag som är okunnig?
Förövrigt verkar säljaren seriös, med väldigt goda referenser. Han vill 6500 kr för den.

Hur som helst, detta blir mitt första "riktiga" klockköp och jag är därför lite extra försiktig (dessutom är det ganska mycket pengar för en tonåring med studiemedel som enda inkomst). Spelar egentligen ingen roll ifall någon del är bytt, så länge de är original.

Till sist, är det någon som vet vad det kan kosta att lämna in klockan för en rutinkoll (bor i Göteborg)? Då klockan enligt honom går väldigt bra så är det kanske inte så viktigt, men skulle gärna få tag på serienummer m.m.

Ursäktar i förväg för eventuella rookie-mistakes... :angel:
Tack på förhand! /Jonatan Larsson

Bilder:
s-l1600.jpg
s-l1600.jpg
s-l1600 (2).jpg
s-l1600 (1).jpg
 

Bilagor

  • s-l1600 (3).jpg
    s-l1600 (3).jpg
    169.1 KB · Visningar: 24

Strindberg

Patek
2-Faktor
Ser bra ut, men ett par grejer: boetten går att snäppa upp, låt någon som kan göra det och datera, jag tror snarare 60-tal. Är glaset original har det en omegalogga i mitten, och jag tror inte det, men man ska vara försiktig med att vara säker på vad som inte finns...
Sen är kanske indexen relumade? Jag tror inte på en oöppnad klocka.
 
Ser bra ut, men ett par grejer: boetten går att snäppa upp, låt någon som kan göra det och datera, jag tror snarare 60-tal. Är glaset original har det en omegalogga i mitten, och jag tror inte det, men man ska vara försiktig med att vara säker på vad som inte finns...
Mailade honom angående glaset, och det har enligt honom denna omegalogga i mitten. Men misstänker att det inte är så lätt att avgöra på bilder?
Ang. boetten, de flesta urmakare borde kunna göra detta antar jag?

Tack så mycket för hjälpen, blir förmodligen denna klocka då!

PS. Blev fel med bilderna i trådstarten, en bild hamnade två gånger istället för den bifogade bilden. Lyckas inte redigera detta...
 
Sen är kanske indexen relumade? Jag tror inte på en oöppnad klocka.
Såg nu att du la till lite text. Relumade betyder alltså att urtavlan är nymålad/tillfixad? Är detta något som drar ner värdet, eller något som försvårar en eventuell framtida försäljning? Tanken är ju trots allt att jag ska äga den några år, så det kanske inte gör så mycket? Tråkigt dock att det är så svårt att veta när man köper något över internet...

Värt att tillägga är kanske att han på vissa av de andra klockor han har ute till försäljning skriver att urtavlorna är tillfixade, men att han på denna klocka skriver att urtavlan är 100% original.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Det bästa är alltid att tvinga :))) säljaren att öppna klockan och sedan googla på referensen, alternativt på den mdellbeteckning man har. Är det ett mer känt märke finns det nästan alltid fler ex att kika på, så får man se om de avviker.

Det som får mig att reagera på indexen är att lumen på visarna skiljer sig så mycket från indexen. Det kan bero på att de åldrats olika helt enkelt, men även på relume.
 

Marckus

Panerai
6500 är minst sagt lite av en hoax för det där uret... Vill du verkligen ha pläterat så är det lätt att hitta ex för mindre än hälften av de där pengarna. Kolla Kaplans, Ebay, pantbanker o dyl.
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Jag sålde en snarlik DeVille förra året, oanvänd med box och kvitto från NK Juvel, strax över 2000kr sålde jag för. Kanske liiite väl billigt? Men, kanske lite av en referens iaf.
Lycka till på jakten!
 

rogart-63

Patek
Ser bra ut, men ett par grejer: boetten går att snäppa upp, låt någon som kan göra det och datera, jag tror snarare 60-tal. Är glaset original har det en omegalogga i mitten, och jag tror inte det, men man ska vara försiktig med att vara säker på vad som inte finns...
Sen är kanske indexen relumade? Jag tror inte på en oöppnad klocka.
Är det inte en front loader ? Verket tas ut från glashållet? Annars skulle det inte stått Waterproof på baklocket?
 
Är det inte en front loader ? Verket tas ut från glashållet? Annars skulle det inte stått Waterproof på baklocket?
Tror också det. Trots min brist på erfarenhet så vore det mest logiskt, då jag förstått att det kan vara svårt att få ett snäpplock helt tätt (vilket är a och o i en vattentät klocka).


6500 är minst sagt lite av en hoax för det där uret... Vill du verkligen ha pläterat så är det lätt att hitta ex för mindre än hälften av de där pengarna. Kolla Kaplans, Ebay, pantbanker o dyl.
Jag har förstått att det är i överkant, men med det fina skicket verkar det inte vara nån skyhög summa. Iallafall inte i jämförelse med de andra klockor jag hittat. Visst, runt 5000 finns det kanske en del men många är från USA och då sticker både frakt- och tullkostnaderna iväg. (Fri frakt på klockan jag kollade på, dessutom inom EU).
 
Jag sålde en snarlik DeVille förra året, oanvänd med box och kvitto från NK Juvel, strax över 2000kr sålde jag för. Kanske liiite väl billigt? Men, kanske lite av en referens iaf.
Lycka till på jakten!
Klockan är ju fin, men som många säger, det är mycket pengar för en Seamaster Deville.
Dyrt för en så pass vanlig klocka.
Vad jag förstått så får 18K guldet och det automatiska urverket priset att sticka iväg lite. Lyckas iallafall inte hitta något ur med de egenskaperna för någon avsevärt lägre summa, men ifall ni känner till något får ni gärna tipsa mig! Känner trots allt att jag vill ha en klocka som jag är riktigt nöjd med, istället för att köpa ett ur som jag anser saknar något. Men förhoppningsvis kommer det fler Seamasters till samlingen inom de närmsta åren!
 

DrKlocka

Audemars
Kom ihåg att det inte är samma sak om den är gold plated som helguld. Helguld hade varit mer rimligt för det priset, men guldplätering är ju inte så värst intressant egentligen.
 
Kom ihåg att det inte är samma sak om den är gold plated som helguld. Helguld hade varit mer rimligt för det priset, men guldplätering är ju inte så värst intressant egentligen.
Självklart, själva värdet på guldet är ju inte någon stor summa på en guldplätering. Kanske har jag snöat in mig för mycket på detta, misstänker att man inte ser någon direkt skillnad i verkligheten på 14K/18K. Men vill ju ha det bästa inom den kategorin och prisklassen... :)
 
Ja, det stämmer. Doublé/plätering slits fult och är mindre populärt.

Gillar du "guld" så är mitt råd att du tittar på ur med boetter i solitt guld.
Jag förstår, har sett rätt slitna ur doublé eller gold filled, men de är ju tunnare guldlager än plätering så tycker att plätering ofta klarar sig bättre. Men det du säger låter rimligt! Ska kolla runt lite efter solitt guld, men då sticker ofta priset iväg.
 

rogart-63

Patek
Stämmer detta verkligen? Tycker att guldboetter ofta går för högre summor än stålboetter på t.ex. Tradera, åtminstone när det gäller vintage-seamasters.
Håller med där . Vet inte varför det är så? Kanske för att det finns fler guldboetter . Och kanske för att dom oftast är i bättre skick? Annars är stålboetterna både snuggare och mer eftertraktade
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag förstår, har sett rätt slitna ur doublé eller gold filled, men de är ju tunnare guldlager än plätering så tycker att plätering ofta klarar sig bättre. Men det du säger låter rimligt! Ska kolla runt lite efter solitt guld, men då sticker ofta priset iväg.
Det där var rörigt. Inte helt säker på begreppen men "(electro) plated" är den sämsta versionen. Rolled gold eller gold filled är bättre. Oftast är det så att om baksidan av boetten är i stål har uret ett tjockare guldlager. Kan vara värt att läsa på lite om man vill ha en guldfärgad boett.
 
Senast ändrad:
Det där var rörigt. Inte helt säker på begreppen men "(electro) plated" är den sämsta versionen. Rolled gold eller gold filled är bättre. Oftast är det så att om baksodan av boetten är i stål har uret ett tjockare guldlager. Kan vara värt att läsa på lite om man vill ha en guldfärgad boett.
Tycker jag har läst på rätt bra. Gulddoublé är ett tunnare lager guld än vid en plätering. Men såg nu att jag har fel ang. gold filled, sorry för det!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tycker jag har läst på rätt bra. Gulddoublé är ett tunnare lager guld än vid en plätering. Men såg nu att jag har fel ang. gold filled, sorry för det!
Så länge du inte översätter plated men pläter så kan jag inte säga att du har fel, kommer inte ihåg vad gulddoublé är på utrikiska dock.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Gold plated är pläterad. Dvs inte guld rakt igenom.

För referens, jag köpte en 18 K De Ville för 200€ för några år sedan i Rom på en loppis.
 
Så länge du inte översätter plated men pläter så kan jag inte säga att du har fel, kommer inte ihåg vad gulddoublé är på utrikiska dock.
Jag gjorde nog tyvärr det, är det felaktigt? Vad är skillnaden? För den direkta översättningen är väl plated-pläterad(e)?

Du behöver ju inte be om ursäkt för att du lär dig! Jag har också dålig koll på det guldpläteringar och allt vad det innebär.
När nybörjaren kommer och börjar slänga felaktiga påståenden omkring sig misstänker jag att det inte uppskattas av stammisarna här, så man får vara försiktig. ;) Skämt åsido, riktig trevlig stämning här generellt och jag lär mig otroligt mycket! Skönt att jag inte är den enda med dålig koll. Man lär så länge man lever!
 
Topp