• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp med framtida klockköp & hur man undviker falska klockor

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

veronica.c88

Breitling
Hej hej, tänkte starta en ny tråd då jag pratat med Denke om min nuvarande situation som vi har planerat att lösa. (går att läsa här: https://klocksnack.se/threads/kan-en-tragisk-historia-få-ett-lyckligt-slut.50819/)

Som sagt, då återstår frågan. Är väldigt intresserad av att inhandla min egen Rolex som självklart ska vara äkta och är nu ute efter tips om hur man kan undvika Rolex som inte är original. Min budget är runt 30tkr. Vad jag har förstått så måste jag vända mig till begagnatmarknaden då budgeten inte täcker en helt ny, och där är såklart riskerna som högst. Även hört att man kan gravera klockan, vore fint med farfars födelsedatum och avgångsdatum på bakisdan av klockan, hur mycket skulle då graveringen kosta?

Tacksam för hjälp!
 

Subby

Rolex
Hej hej, tänkte starta en ny tråd då jag pratat med Denke om min nuvarande situation som vi har planerat att lösa. (går att läsa här: https://klocksnack.se/threads/kan-en-tragisk-historia-få-ett-lyckligt-slut.50819/)

Som sagt, då återstår frågan. Är väldigt intresserad av att inhandla min egen Rolex som självklart ska vara äkta och är nu ute efter tips om hur man kan undvika Rolex som inte är original. Min budget är runt 30tkr. Vad jag har förstått så måste jag vända mig till begagnatmarknaden då budgeten inte täcker en helt ny, och där är såklart riskerna som högst. Även hört att man kan gravera klockan, vore fint med farfars födelsedatum och avgångsdatum på bakisdan av klockan, hur mycket skulle då graveringen kosta?

Tacksam för hjälp!
Jag skulle först konfrontera säljaren som utger sig vara AD och eventuellt försöka få tillbaka den klockan. Han skulle inte köpa om den inte var äkta.

Om det inte går, vilket är ett säkert fall, så föreslår jag att du köper en Rolex här från forumet, från en medlem med goda referenser. Som du säger är det omöjligt att få en sprillans ny Rolex för 30tkr men det går att hitta klockor i fint skick.

Mina tankar går direkt till en 16570 med svart tavla, mums. Om du nu kan tänka dig en Tudor så kan du alltid få en ny inom din budget.

Lycka till med letandet och välkommet till KS.
 

Makkanxd

Rolex
Du får en gammal bra gammal rolex för de pengarna, bara det tror jag minskar risken för en kopia! Annars gör du som man oftast gör vi köp beg, gör affären hos en urmakare! kostar 500 ish på kaplan.
Graveringen kostar inte mycket, men du kommer tappa i stortsett hela klockans värde! Tänker du aldrig sälja den så gör det väl inget iofs. Lycka till !
 

osverigeo

Panerai
2-Faktor
Som tidigare nämt så hade jag avrått dig från att gravera klockan då det sänker värdet på den kopiöst. Skulle börja leta efter begagnade Datejust's. Ett tips är Chrono24.se. Se till att kolla upp säljaren och leta efter goda referenser innan köp.
 
Senast ändrad:

Cryssarn

Rolex
Som tidigare nämt så hade jag avrått dig från att gravera klockan då det sänker värdet på den kopiöst. Skulle börja leta efter begagnade Datejust's. Ett tips är Chrono24.se. Se till att kolla upp säljaren och leta efter goda referenser innan köp.
fast om klockan betyder mer än ett andrahandsvärde så ser jag inga problem med det. men bra att informera om det.
 

wadstroem

Cartier
Svar till Subby:

Försäljaren i butiken sa att klockan var falsk. Varför skulle försäljaren ljuga?

Det svaret är väl ganska givet, eller? Han såg sin chans att förvärva en genuin Rolex till en bråkdel av marknadspris, och tog chansen. Han märkte väl att du inte var helt kunnig inom området. Ställ dig istället frågan - varför skulle han över huvud taget vilja betala någonting alls om klockan är falsk? Den är då inte värd någonting, men han betalade dig 1500.
 

Cryssarn

Rolex
Svar till Subby:

Försäljaren i butiken sa att klockan var falsk. Varför skulle försäljaren ljuga?
ja frågan är ju om du blivit lurad av försäljaren. om du hunnit ta några bilder på den innan så finns det en hel del vassa människor här som kan hjälpa till att avgöra den saken. om det visar vara en äkta så ska fanskapet outas!
 

Lolle

Panerai
Svar till Subby:

Försäljaren i butiken sa att klockan var falsk. Varför skulle försäljaren ljuga?
Det som gjorde folk tveksamma i din förra tråd är också det de menar här. Ingen klockhandlare skulle köpa en fake. Om de påtalar för dig att den är fake så är det antingen för att bedra dig till att sälja en dyr klocka till dem billigt (vilket ingen seriös handlare skulle göra) eller så är de totalt ointresserade av att köpa eller byta in klockan.

Så därför tycker några att du måste reda ut detta med handlaren.

Gällande tips om klocka så hade även jag köpt en begagnad Datejust men undvikit att gravera - du kommer ändå kunna ha minnet av din släkting varje gång du ser klockan.
 

veronica.c88

Breitling
Svar till Subby:

Det vet jag inte, men ska dra ett besök till butiken på måndag för att reda på detta, är avsaknaden på ett kvitto något som jag bör vara orolig över?
 

MånsT

Rolex
Svar till Subby:

Det vet jag inte, men ska dra ett besök till butiken på måndag för att reda på detta, är avsaknaden på ett kvitto något som jag bör vara orolig över?
Du bör ha blivit orolig redan när butiken köpte en Rolex i ädelmetall för 1500, om den nu var äkta. Även om den inte var äkta så bör du ha blivit orolig för en auktoriserad butik inte tar i kopior ens med tång. Som svar på frågan, ja du bör vara orolig om du inte har kvitto.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Hej hej, tänkte starta en ny tråd då jag pratat med Denke om min nuvarande situation som vi har planerat att lösa. (går att läsa här: https://klocksnack.se/threads/kan-en-tragisk-historia-få-ett-lyckligt-slut.50819/)

Som sagt, då återstår frågan. Är väldigt intresserad av att inhandla min egen Rolex som självklart ska vara äkta och är nu ute efter tips om hur man kan undvika Rolex som inte är original. Min budget är runt 30tkr. Vad jag har förstått så måste jag vända mig till begagnatmarknaden då budgeten inte täcker en helt ny, och där är såklart riskerna som högst. Även hört att man kan gravera klockan, vore fint med farfars födelsedatum och avgångsdatum på bakisdan av klockan, hur mycket skulle då graveringen kosta?

Tacksam för hjälp!
Vad för typ av klocka är du ute efter?
Du får en ok Negagnad Datejust för summan du nämner, kch kan du tänka dig att lägga till pengar kan du även gå på en begagnad Sub 14060.
Kanske även kan kolla en Explorer.
Ett tips är att inte gravera eftersom det sänker värdet rejält.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Gå till en AD och prova dig fram. Kan du stretch budgeten något bör du kunna få en dam/mindre DJ eller en oyster perpetual 116000.

Kolla modeller och priser på uret.se men köp hos AD.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ett alternativ till att gravera klockan vore ju att köpa ett extra boettlock på ebay. Vid en sökning verkar dem gå för runt 2000:- till en datejust. Om du gör så, så går det att återställa klockan med originallocket om klockan en dag ska säljas.
 

SimonJE

Omega
Svar till Subby:

Försäljaren i butiken sa att klockan var falsk. Varför skulle försäljaren ljuga?
Frågar du det på fullt allvar? Då ska jag förklara det för dig. Ge 1500 kr för något som är värt minst 20 tusen är en rätt bra deal.
Säger han också att klocka är fejk så tror du att den inte är något värd. Det tycker jag du borde kunnat lista ut själv VeronicaC88.
 

forsii

Omega
Om TS inte trollar så tycker jag att vissa har jävligt dålig attityd. TS är uppenbart inte belyst inom klockvärden och har gjort en dålig affär. H*n har fått tagit sin skit redan, det blir inte bättre av att folk hackar mer på personen. Räcker det inte med att ha gjort en extremt dålig affär och dessutom förlorat arvegods utan ni tycker att h*n ska ha mer skit? Var lite trevligare, alla är inte Rolexextperter.
 

holma20

Panerai
Om TS inte trollar så tycker jag att vissa har jävligt dålig attityd. TS är uppenbart inte belyst inom klockvärden och har gjort en dålig affär. H*n har fått tagit sin skit redan, det blir inte bättre av att folk hackar mer på personen. Räcker det inte med att ha gjort en extremt dålig affär och dessutom förlorat arvegods utan ni tycker att h*n ska ha mer skit? Var lite trevligare, alla är inte Rolexextperter.
Nej såklart inte, men tror folk blir lite fundersamma.
Om jag hade haft dålig koll på klockor och gått in och frågat en handlare om min rolex jag ärvt var äkta?
Och får till svar Nej men jag köper den för 1500:-
Hmm?
Då hade de nog ringt en liten varningsklocka iaf ...
 

CptSlow

Rolex
2-Faktor
Nej såklart inte, men tror folk blir lite fundersamma.
Om jag hade haft dålig koll på klockor och gått in och frågat en handlare om min rolex jag ärvt var äkta?
Och får till svar Nej men jag köper den för 1500:-
Hmm?
Då hade de nog ringt en liten varningsklocka iaf ...
Utan att veta något om denna situation kan man ju tänka sig att en handlare som är oseriös nog att köpa en kopia för 1500 antagligen även kan tänka sig att sälja den vidare till någon för 3000. Glöm inte att det finns folk därute som aktivt söker upp och köper kopior på märkesklockor.

Antagligen är det inte det som hänt här men just sayin'.
 

forsii

Omega
Nej såklart inte, men tror folk blir lite fundersamma.
Om jag hade haft dålig koll på klockor och gått in och frågat en handlare om min rolex jag ärvt var äkta?
Och får till svar Nej men jag köper den för 1500:-
Hmm?
Då hade de nog ringt en liten varningsklocka iaf ...
Jo såklart, det har du rätt i! Tycker bara att TS får mycket skit när hen trots redan fått sin beskurna del hat! :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Svar till Subby:

Det vet jag inte, men ska dra ett besök till butiken på måndag för att reda på detta, är avsaknaden på ett kvitto något som jag bör vara orolig över?
Klart du inte ska vara orolig. Är den äkta sä har du bara sålt en Rolex i guld värd minst 60 000kr för 1500kr. :bored:

Är denna historia sann vilket jag verkligen inte hoppas att den är så ska du:
1: Berätta vilken affär det handlar om.
2: Hämta tillbaka klockan.
3: Polisanmäla.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp