Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hjälp med funderingar kring köp av chronograph

Diskussion i 'Diskussion' startad av Roger044, 20 augusti 2016.

1. Roger044
    Trådstartare

Roger044 Bonde

Hej på er!

Jag sitter och funderar om det inte är som så att jag har ett behov av en chronograph. I min lilla samling fattas en chronograph.
    Har tittat lite på annonserna här på forumet och hittat några intressanta annonser.
    Tyvärr är det så att jag har en begränsad budget. Därav urvalet av klockorna nedan. Skulle gärna vilja ha en Omega men prisbilden ligger fel för mig just nu.

Ät lite spretig i mina funderingar. Har inte bestämt mig om jag skall ha en nyare begagnad eller en sk vintage.
    Dock så skall klockan inte ha ett direkt behov av service.
    Såklart så skall urverket vara ett säkert kort. Därav urverket Valjoux . Quartz går bort.

Hur hade ni resonerat kring nedanstående ur? Vintage eller nyare?
    Vad har ni för erfarenheter kring chronograph kring denna prisklass?
    Vad hade ni letat efter? Övriga tips mottages gärna.

Uren som jag funderar över är:
    GHC panda kronograf (vintage) med Valjoux 7733
    http://klocksnack.se/threads/vintage-kronografer-dykare-alarm-klockor.59149/

Hamilton Jazzmaster Auto Chrono med Valjoux 7750
    http://klocksnack.se/threads/hamilt...553-final-drop-now-only-5250-delivered.57706/

Oris Big Crown Chronograph med ETA 7750
    http://klocksnack.se/threads/oris-big-crown-chronograph-prisdumpad.57682/

2. RikNik

RikNik Bonde

Pauledward gillar detta.
  3. mofo

mofo Friends of KS

Från:
    Skåne
    Ser att du var sugen på min kronograf som jag har ute, har du några frågor eller funderingar så skicka mig ett PM, annars lycka till i jakten!

4. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Seiko 7A28 eller 7A38 finns i panda dial. Är själv förtjust i 7A38-6000 Sorry läste att quartz går bort??
    Men detta är världens bästa quartz kronograf verk?

5. Roger044
    Trådstartare

Roger044 Bonde

6. grodslukarenx

grodslukarenx Borgare

Från:
    Höllviken, Skåne
    [​IMG] Slår också ett slag för Sea-Gull - tycker kvalitetskänslan på min M199S är mycket hög. :)

Sinizter och Pauledward gillar detta.
  7. Roger044
    Trådstartare

Roger044 Bonde

Ok.
    Jag får kanske tänka om...

8. Undersköterskan

Undersköterskan Präst

Från:
    Växjö
    Att satsa på en kronograf med mekaniskt urverk är helt rätt; kvartsklockor klarar man sig bäst utan, och särskilt då när det gäller kronografer. ETA 7750 är en utmärkt plattform att utgå från; swiss made, en enkel men samtidigt robust konstruktion som vilken urmakare som helst kan serva då det är ett så pass vanligt förekommande urverk. Runt 5k är utbudet skralt med skick därefter; spara och satsa på något för runt 15k istället. Longines har ett nytt verk sedan några år tillbaka; ett Valgranges som i grunden bygger på ett 7750-verk men med en mer komplex styrning av kronografens start/stop-funktion med sitt blånerade kolumnhjul. En ansedd schweizisk tillverkare med fin historia, utsökt kvalitet och med ett tekniskt mycket svårslaget urverk i prisklassen - dessutom i en uppsjö olika modeller i allt från sport (lånad bild från Uret.se nedan) till dress. Kan absolut vara värt ett övervägande i mina ögon.

Vänligen
    Forumets undersköterska

HasseW, Wozzor och jabla gillar detta.
  9. dekadent

dekadent Bonde

Från:
    Stockholm
    Min Skywalker hälsar att du har fel. ;)

dräpdrulle gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield