Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hjälp med gammal Jaeger-LeCoultre klocka

Diskussion i 'Vintage' startad av claver, 3 juni 2016.

1. claver
    Trådstartare

claver Torpare

Hejsan
    Jag är helt lost när det gäller klockor över huvudtaget så hoppas man kan få lite hjälp här [​IMG]

Hittade klockan när vi gick igenom och tömde lägenheten efter att min mormor gick bort, den ska tydligen ha tillhört min morfar, så har ingen aning om vilket år den är ifrån eller vart den är köpt.

Gick med den till pantbanken och blev erbjuden 1600 kr rakt av, gick sedan till en urmakare i solna som började snacka en massa, sa att om jag la ner mellan 2-3 tusen på att fixa till den och gå igenom uret så kanske den skulle vara värd uppåt 8-9 tusen

Så vill kolla med expertisen här om någon har koll på om det kan vara värt att fixa den / vart man i sådant fall ska lämna in den och vart man ens säljer klockor? Är det bara att kolla upp någon vettig urmakare eller ?

http://www.ladda-upp.se/bilder/zwnfhjutrmfijo
    http://www.ladda-upp.se/bilder/petodlgssjnjc/

Tacksam för all hjälp man kan få!

Warwian gillar detta.
  2. Warwian

Warwian Stadsbo

Från:
    Göteborg/Borås
    Hej!
    Jag beklagar bortgången! Vad gäller klockan var Club-serien i någon mening Jaeger-LeCoultres budgetserie då dessa innehåller inköpta urverk, i regel från A. Schild, och således inte JLCs egna. För att citera Zaf Basha, som skrivit boken om Jaeger-LeCoultre: "The Jaeger-LeCoultre Club series is not particulary collectible and is best avoided". Med det sagt så är det en trevlig klocka som säkert gör sig fint på ett läderband. Varför inte låta serva den och behålla som minne? Är den i helguld?

nissehult gillar detta.
  3. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Bilderna :) Även om det rör sig om en i JLCs fall budgetur så är den ändå häftig, länken med.

4. claver
    Trådstartare

claver Torpare

Tackar för lite bakgrundsinfo på den! :)
    Vi har redan sparat undan det som behålls som min minnesgrejer, denna klocka var något som varken min mor eller morbror ens visste om existerade, så därför beslutades det att den hamnade i säljhögen så att säga.
    Jag vet inte om den är helt i guld faktiskt, jag tror att det var guldvärdet som pantbanken gav bud på 1600 kr på bara
    Skulle det vara värt att lägga ner ett par tusen på att fixa upp den? Finns det nå ungefärligt värdet på vad den skulle kunna vara värd i "schysst" skick ?