Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hjälp med identifiering/årtal Manuell Vintage Dam(!)

Diskussion i 'Vintage' startad av Seagle, 21 januari 2016.

1. Seagle
    Trådstartare

Seagle Bonde

Jag är väl medveten om att damur inte är något som diskuteras särskilt ofta här men tänkte ändå slänga in ett par frågor om en liten(22mm) damklocka som följde med i en lot jag budade hem nästan gratis. Boetten är stämplad 14k guld med ett serienummer(tror jag) 44889, en krona och sen massa supersmått som jag inte ens ser med lupp. Tyvärr så tappade klockan ca 30min per 6 timmar, men efter att ha öppnat boetten så såg jag att A/R-reglaget låg i botten på R, provade mig fram med olika lägen där så nu håller den tiden fint. Tycker att uret har en viss charm så slängde på ett nato istället för det söndervittrade läderbandet som satt på, inte helt lätt att hitta rätt storlek dock(12mm). Så det vore roligt att få höra om det går att få reda på ungefärligt årtionde osv.
    Iphonebilder
    IMG_0011.JPG
    IMG_0012.JPG
    IMG_0009.JPG

MariaE och Macklin gillar detta.
  2. Exxet

Exxet Borgare

Charmig liten klocka, skulle gissa på 1930 tal, eftersom du har en lupp så titta under balansen, där brukar det stå några siffror/bokstäver = caliber/urverk.
    tyvärr oftast bara värd guldet i boetten.

3. Seagle
    Trådstartare

Seagle Bonde

Att den inte är värd något nämnvärt förstår jag, men tycker det är synd att skrota för guldvärdet när man tänker på hantverket som faktiskt ligger bakom :) Ska försöka ta mig tid och kika där under. Tack för svar

eriksson850 gillar detta.
  4. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Trevlig liten klocka. Men snälla, ta av natot! : ) Kul att du inte vill skrota!

eriksson850 och MariaE gillar detta.
  5. Seagle
    Trådstartare

Seagle Bonde

@LongCon Haha, tyckte du att nato-bandet var så illa? Jag tyckte att det var helt okej ändå, men får se. Kanske letar fram något prisvärt läder för fasta bandhorn

6. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Ja tyvärr :) Det sticker verkligen i ögonen.

Vad skall du göra med klockan? Bär du den själv eller skall någon dam få den?

7. Seagle
    Trådstartare

Seagle Bonde

Bär den absolut inte själv, haha :) nej jag vet inte riktigt. Sambon vill inte ha den, hon tycker att den är för liten så får se var den hamnar någonstans.

8. MariaE

MariaE Friends of KS

Från:
    Skåne, Stockholm
    Ta genast och klä på den något anständigt. Väldigt fint ur så den är klart värd ett fint band.:smug:

eriksson850, Seagle och Icaras gillar detta.
  9. Gunnar

Gunnar Bonde

Vackert! Förutom nato :p

Vad är det för mm på band?

10. Seagle
    Trådstartare

Seagle Bonde

@Gunnar Det ska vara ett 12mm, tror att natot är 14mm. :wtf:

11. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Säg åt damen att det är coolt att bära små gamla Vintageklockor och varva med nyare stora klockor. Klocka efter tillfälle! :)

12. Seagle
    Trådstartare

Seagle Bonde

@eriksson850 Jo, jag har försökt det men hon vet vad hon vill ha så att säga

13. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Dvs förstörd av blogg-mode istället för att vara en early adopter ;)

14. Seagle
    Trådstartare

Seagle Bonde

Haha nej faktiskt inte, visst sitter det en Gant eller MK på hennes arm ibland men hon gillar vintage Herr-ur så hon kör väldigt blandat