• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp med identifiering av omega seamaster

Allet

Breitling
image.jpg
image.jpg
Hej!

Jag har ett tag tillbaka varit intresserad av att köpa en vintage seamaster. Satt och pratade med min far om detta där han då kom på att det finns en seamaster som gått i släkten och nu inte används.

Vi kan dock inte hitta vad den är för årgång eller modell. Vi har gjort lite research i släkten och klockan borde vara köpt 1959/60.

Är det någon som känner till mer om denna modell samt eventuellt värde?
 

Allet

Breitling
Är det någon som vet om denna modell heter något speciellt? Finns ju tex seamaster 30 vilket denna inte är
 

Allet

Breitling
Nä, inte särskilt djupt. Finns dock inga planer på sälja klockan då den tillhörde min farmors farfar. Mest av nyfikenhet jag funderar. Skulle Dock vara roligare att kunna identifiera den exata modellen. Har försökt googla mig fram till vad det är men kommer ingen vart. Bör man lämna in den för att öppna baksidan eller kan man göra det själv?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nä, inte särskilt djupt. Finns dock inga planer på sälja klockan då den tillhörde min farmors farfar. Mest av nyfikenhet jag funderar. Skulle Dock vara roligare att kunna identifiera den exata modellen. Har försökt googla mig fram till vad det är men kommer ingen vart. Bör man lämna in den för att öppna baksidan eller kan man göra det själv?
Tror du kan få exakt referensnummer men du glömde svara eller tagga @tdn-dk ovan. Det du får är ju dock bara en sifferkombination. Inte många modeller har ett specifikt modellnamn.
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Rätt marginellt då den inte ser så djup ut?
generellt är de negativt med gravyr, nu är detta ingen speciell samlarklocka så de känns lite som de kvittar.
Men han frågade om värdet å i detta fall är de negativt även om gravyren är tunn.
1. De minskar värdet på klockan om man är säljare
2. Det kostar köparen extra pengar om skiten ska bort, om han inte löser poleringen själv
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
generellt är de negativt med gravyr, nu är detta ingen speciell samlarklocka så de känns lite som de kvittar.
Men han frågade om värdet å i detta fall är de negativt även om gravyren är tunn.
1. De minskar värdet på klockan om man är säljare
2. Det kostar köparen extra pengar om skiten ska bort, om han inte löser poleringen själv
Frågan är var brytpunkten är. Föredrar en fin handgravyr före ett slätt boettlock. Men detta är en annan tråd.
 

Pictor

Audemars
Tack för hjälpen, stämmer utmärkt att det är rätt klocka!

Efter att läst mer om klockan förstår jag nu att deg är fel armband på den. Är det någon som vet vad det ska vara för armband?
Bara att du har en Omega med svart tavla är stort!! Lycka till med letandet av ett fint band. Black on Black!
 

Allet

Breitling
Bara att du har en Omega med svart tavla är stort!! Lycka till med letandet av ett fint band. Black on Black!

Jag är själv inte jätte kunnig på klockor, är det något speciellt med den svarta tavlan?

Denna klocka är som sagt köpt ca 1959 men jag vet inte var ifrån. Certifikat och låda har försvunnit med vägen, bör jag oroa mig för att detta är en kopia?
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Jag är själv inte jätte kunnig på klockor, är det något speciellt med den svarta tavlan?

Denna klocka är som sagt köpt ca 1959 men jag vet inte var ifrån. Certifikat och låda har försvunnit med vägen, bör jag oroa mig för att detta är en kopia?
Det går väldigt många vittavlade på varje svart. Ofta är de svarta ommålade också, vilket är mycket trist.

Nej det är ingen kopia. Köp ett bättre armband i skinn är mitt tips. Gärna ostoppat och äldre.
 

Psykel

Patek
Jag är själv inte jätte kunnig på klockor, är det något speciellt med den svarta tavlan?

Denna klocka är som sagt köpt ca 1959 men jag vet inte var ifrån. Certifikat och låda har försvunnit med vägen, bör jag oroa mig för att detta är en kopia?
Svarta tavlor är sällsynta på klockor tillverkade innan 1980. Av omkring 40 klockor i min samling så är nog max 10-15% svarta. Dom tenderar att gå betydligt dyrare än vita/silverfärgade tavlor.
 

Allet

Breitling
Nu är klockan inne för polering och ev glasbyte. Lyckades klippa ett svart skinnarmband för en bra peng på Tradera så snart lär klockan vara som ny(förhoppningsvis)!

Tack för all hjälp och kul att hitta till deg här forumet, kommer spenderas många timmar här framöver
 

Allet

Breitling
IMG_6549.JPG
IMG_6550.JPG
IMG_6551.JPG
IMG_6552.JPG
Har just fått hem armbandet till klockan, tror dock jag kan ha blivit blåst på en (på tok för dyr isåfall) kopia. Vad bör man leta efter för att verifiera äktheten i armbandet?
 

Allet

Breitling
Det känns så, saknas stämplar och känns plastigt. Ska försöka häva köpet, sen blir det en anmälan till Tradera och Konsumentverket då detta köptes från en butik. Ni bör hålla er undan VIPmart!
 
Topp