• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp med ilandsproblem: ur för max 20k

MånsT

Rolex
Halloj!

I samband med min registrering på KS för dryga veckan sedan kommer nu följdeffekten: jag "måste" ha en ny klocka! Har varit inne på en Seamaster GMT eller en Speedmaster (klockor som jag har beundrat en bra tid, speciellt Speedyn). Jag har dock blivit en aning osäker nu och är rädd att missa något annat som jag skulle finna bättre, snyggare, roligare och mer spännande att äga/bära. Vänder mig därför åt experterna, de som känner till varje modell från varje tillverkare oavsett årgång, nämligen ni här på KS.

Inbillar mig ett tak på 20k, materialet skall vara stål samt automatiskt/handdraget är krav. Resten spelar ingen roll, kronograf eller ej, datum eller ej, band eller länk, nytt eller begagnat. Kör på med förslagen, tar gadeligen emot vart enda svar på mitt i-landsproblem.

Ha det gott & fortsatt trevlig helg :)
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Satsa på en speedy helt klart! Underbar på ett racingläder dessutom. Gick ju en här på KS precis för 22k ungefär, så det är inte omöjligt att hitta. Håll ett öga på blocket och här så dyker det säkert upp något. :)
 
Speedyn är stor, även på en skapligt kraftig handled.
Här är ett, i mitt tycke intressantare alternativ, dessutom 2mm mindre än speedyn.
Den kan fås ny för ungefär de pengar du tänkt dig.
Longines master complications.
P1150133 (2).JPG

Kolla produktbilder istället för min bild. Jag fotar dåligt.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Rolex Datejust är alltid ett bra val inom 20.000kr budgeten. Helst på oysterlänk. Vill du ha en nyare toolig klocka är Tudor Black Bay och Longines Legend Diver trevliga val. Longines klockan Bluesman visar upp är ett schyst dressat alternativ.
 

MånsT

Rolex
Satsa på en speedy helt klart! Underbar på ett racingläder dessutom. Gick ju en här på KS precis för 22k ungefär, så det är inte omöjligt att hitta. Håll ett öga på blocket och här så dyker det säkert upp något. :)
Vet du vad som ingick i de 22k? Bara klockan utan även papper? [emoji4]
 

MånsT

Rolex
Rolex Datejust är alltid ett bra val inom 20.000kr budgeten. Helst på oysterlänk. Vill du ha en nyare toolig klocka är Tudor Black Bay och Longines Legend Diver trevliga val. Longines klockan Bluesman visar upp är ett schyst dressat alternativ.
Datejust är 36mm, va? Har aldrig haft något under 40mm. Bärs de 36mm större eller finns risken att de måtten kommer kännas fjuttiga?
 

Hugii

Audemars
Datejust är 36mm, va? Har aldrig haft något under 40mm. Bärs de 36mm större eller finns risken att de måtten kommer kännas fjuttiga?

smaken är som baken... men en gång i tiden hade jag bara stora klockor.. 44 (+-2), sen köpte jag en dressare på 33mm och blev kär i den (och köpte en på 32mm). Nu skulle jag aldrig kunna tänka mig att gå över 40.
Jag vill bara säga att det inte är så farligt som man tror. 36mm kommer absolut inte kännas fjuttigt, men det är bara du som kan avgöra.
 

MånsT

Rolex
Oj, från 44 till 33 är en bra hopp. Du har kanske rätt, blir nog bäst om jag får känna och prova innan köp också. Håller definitivt kvar en Datejust som kandidat
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Tycker det är knepigt att hitta med i fint skick med papper inom Sverige...!

Jag har själv haft en för inte så långt ifrån din budget som var såld av SV AD 2013 o köpt av mig några månader senare samt att jag sett flera här på kS som ligger inom din budget (ev + några tusingar). så visst går det. Viktigast är dock att satsa på det du själv känner för. Fast DJ är ju aldrig fel det heller dock en helt annan klocka. Lycka till med jakten! :)
 

MånsT

Rolex
Jag har själv haft en för inte så långt ifrån din budget som var såld av SV AD 2013 o köpt av mig några månader senare samt att jag sett flera här på kS som ligger inom din budget. så visst går det. Viktigast är dock att satsa på det du själv känner för. lycka till med jakten! :)
Så det finns hopp! Får invänta rätt tillfälle bara [emoji4]
 

MånsT

Rolex
smaken är som baken... men en gång i tiden hade jag bara stora klockor.. 44 (+-2), sen köpte jag en dressare på 33mm och blev kär i den (och köpte en på 32mm). Nu skulle jag aldrig kunna tänka mig att gå över 40.
Jag vill bara säga att det inte är så farligt som man tror. 36mm kommer absolut inte kännas fjuttigt, men det är bara du som kan avgöra.
Oj, från 44 till 33 är ett bra hopp. Du har kanske rätt, blir nog bäst om jag får känna och prova innan köp också. Håller definitivt kvar en Datejust som kandidat
 

MånsT

Rolex
Ja, jag tror det kan bli svårt, men man ska aldrig säga aldrig. Tyvärr har denna modell blivit väldigt hypad senaste åren, bl.a. av undertecknad :)
Får vara beredd på den där "one in a million"-affären när den kommer! Kan förstå hypet, är inte mycket för patinerade klockor men en fin gammal snowflake är banne mig undantaget [emoji4]
 

MånsT

Rolex
Du kan absolut få tag i en fin Speedy Pro med boxar och papper för 22k. Fantastisk klocka. Oerhört mångsidig. Enda nackdelen är att den skyr vatten.
Jaså, det går? Precis, älskar mångsidigheten och att den är snygg på både läder & länk. Hur vattenskygg? Så pass att regn kan bli problematiskt?
 
Topp