• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp med ilandsproblem: ur för max 20k

MånsT

Rolex
Inga problem med regn, men jag gör inte gärna ren min Speedy under rinnande vatten. Jag brukar använda en våt trasa. Länken tar jag så klart av för att rengöras lite mer grundligt då och då. Faktum är att jag ändå för det mesta kör Speedyn på nato. Just nu är det ett mörkt brunt lädernato som gäller.

En av anledningarna till att Speedyn var en av de första klockorna jag gillade på riktigt. Så satans läcker på brunt läderband/-nato!!
 

Noami

Cartier
Mitt tips är:
Köp en Speedy som är nygammal(typ från 2008-2012) för upp till 18k kr, lägg resterande 2k på en beater (Seiko SKX?) som du kan ha när du inte vill riskera att skada Speedyn. På så vis behöver du aldrig gå klocklös.
vU9ApIG.png

ADUBcGC.jpg

Dessa får du för 20k.

Edit:
Såg att du gillar läderband. Kontakta cheepo63 och se om han har lust att tillverka ett av följande band till dig:
CFSaVgI.jpg
 

MånsT

Rolex
Mitt tips är:
Köp en Speedy som är nygammal(typ från 2008-2012) för upp till 18k kr, lägg resterande 2k på en beater (Seiko SKX?) som du kan ha när du inte vill riskera att skada Speedyn. På så vis behöver du aldrig gå klocklös.
vU9ApIG.png

ADUBcGC.jpg

Dessa får du för 20k.

Edit:
Såg att du gillar läderband. Kontakta cheepo63 och se om han har lust att tillverka ett av följande band till dig:
CFSaVgI.jpg
Låter som ett stabilt tips, helt klart [emoji4]
Speedyn på det där läderbandet, asså wow!
 

osc10

Panerai
2-Faktor
Håller med föregående talare. Speedy & skx007 är en perfekt start kombo i detta träsk... Det var precis den kombon jag startade med för något år sedan. Båda är kvar men andra klockor har flippats.
 

Icaras

Rolex
En stor fördel med speedy är att den länge tillverkats med samma utseende (bortsett från länkar). Du kan hitta från 1969-2012 för under 22k skulle jag tro :)

Hur stor roll spelar box o papper?
 

MånsT

Rolex
En stor fördel med speedy är att den länge tillverkats med samma utseende (bortsett från länkar). Du kan hitta från 1969-2012 för under 22k skulle jag tro :)

Hur stor roll spelar box o papper?
Box & papper för mig handlar mest om helhetskänslan, att veta till 200% att man bär äkta vara (även om absolut ingenting pekar på att det inte är det). Dessutom brukar jag lägga ner mina klockor i respektive box när de inte används, då trevligt med original. Pedantisk, javisst, men ändå.
 

Noami

Cartier
Box & papper för mig handlar mest om helhetskänslan, att veta till 200% att man bär äkta vara (även om absolut ingenting pekar på att det inte är det). Dessutom brukar jag lägga ner mina klockor i respektive box när de inte används, då trevligt med original. Pedantisk, javisst, men ändå.

Så kände jag också när jag köpte min. Jag använde boxen som förvaring ett tag tills jag kände att det blev jobbigt. Numera ligger klockan på en liten pouch från Rob.E i min byrålåda, och boxen står och dammar. Så har det sett ut för mig.

Med det sagt så rekommenderar jag dig ändå att köpa box/papper om du vill ha det så, jobbigare att vara utan än och vilja ha, än tvärt om. Men ha min erfarenhet i åtanke det verkar som att vi tänkte likadant i det avseendet.
 

Axiom

Panerai
2-Faktor
Sträck budget lite för en ok snowflake, annars är speedy som de flesta andra sagt ett mycket bra alternativ!
image.jpg
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Speedyn är ju relativt vanlig, men klassisk och snygg.
Kanske en Rolex Datejust annars...borde vara möjligt att få en för under 20, men den är 36mm, och det kanske är för litet för dig?
 

joF

Panerai
Speedyn är självklart ett bra val :)

Annars har Longines många snygga modeller som du borde kunna få under 20 kkr i gott skick. Exempelvis den jag köpte i somras, bifogar gammal bild:
5.jpg
 

MånsT

Rolex
Speedyn är ju relativt vanlig, men klassisk och snygg.
Kanske en Rolex Datejust annars...borde vara möjligt att få en för under 20, men den är 36mm, och det kanske är för litet för dig?
Är oroad över ynka 36mm, ja. Har som sagt minst 40mm idag. Kanske får en uppenbarelse dock om jag skulle prova en på.
 

Bino

Cartier
Jag gav 22k för min för två år sen. Ny på länk med box och papper. Leta upp en seriös handlare på Chrono24 om du vill ha nytt och full set.

nKna72F.jpg
 
Topp