• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp med info om en Omega Constellation Pie-Pan tack.

BME

Cartier
Hej på er vintage experter!
En kollega har fått ärva en gammal Omega och frågade mig massa saker som jag inte kan svara på alls eftersom min kunskap är begränsad om klockor i vanliga fall och när det gäller vintage är den synnerligen begränsad...
Det jag tror mig ha listat ut är att den borde vara från 60-talet och eventuellt kan det vara en ref 168.010 men det gissningar efter lite googling.
Tyvärr sitter boettlocket ordentligt fast och jag har inte några vettiga verktyg på jobbet så kan inte öppna upp den.
Det jag reagerade på först var den infällda kronan som jag inte tycker jag hittar så mycket information om på nätet, någon som kan utbilda mig i denna?
Här kommer ett par dassiga bilder från telefonen, är det någon som vet någonting överhuvudtaget så är det av intresse eftersom jag själv inte har en susning :)
image1.JPG

image2.JPG

image3.JPG


Tack för nu!
 

Vic

Omega
Du har nog rätt i att det är en 168.010, den infällda kronan kom på den eller på 168.004, men det där ser ut som en .010 i mina ögon. Tillverkningsår går inte att säga om du inte lyfter på locket, men den började produceras 1962.
I den sitter antingen ett 561 eller ett 564 urverk, berodde på när den är tillverkad. Det senare har quick-set funktion på datuminställningen, genom att man drar ut kronan två "hack".
 
Topp