Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hjälp med köp av vintagesub

Diskussion i 'Vintage' startad av BCKSTRM, 7 maj 2016.

1. BCKSTRM
    Trådstartare

BCKSTRM Friends of KS

Hej,
    Nu behöver jag verkligen hjälp... Funderar på att sälja min keramiska Sub till förmån för en Tudor Sub 7928 med Rolex 7206länk med 80-ändlänkar. (Visst stämmer länken/ändlänkarna)?
    Han vill ha 5000£ (Kan nog gå ner lite...) Ska hålla tiden väldigt bra (köpt av en urmakare). Jag är kär i tavlan och länken men jag kan så lite om vintage så vill ha hjälp...
    Några bilder:
    image.png image.jpg image.png image.png
    Ser ni något jag inte ser? Bör jag låta bli? Ngt som är galet? Är 5k£ ok? Vet ni om det är en reko kille? Diskuterar pris nu så input uppskattas verkligen!

theargonaut gillar detta.
  2. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Har du skarpare bilder på tavlan? Lumen ser lite strange ut. I övrigt ser den väl rätt mysig ut, men är dåligt insatt gällande länken.

EDIT: Insertet ser lite lurigt ut också.

3. BCKSTRM
    Trådstartare

BCKSTRM Friends of KS

image.png image.png
    Här är två bilder till. Har tyvärr inga fler... Han påstår att länken är korrekt (men man vet ju aldrig...)

4. Jakobb

Jakobb Friends of KS

Är det de dåliga bilderna som luras eller ser den inte relumed ut?

5. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Friends of KS

Från:
    Prettogettot
    Hmm, jag vill också misstänka att tavlan har fått sig lite extra lume. Caset ser riktigt fin ut. Jag vill ha den där länken :snaphappy:

6. BCKSTRM
    Trådstartare

BCKSTRM Friends of KS

Borde jag inte köpa då? Känns om attde flesta fått en relume om de är så gamla? Vad tycker ni är ett ok pris?

Den har blivit relumad... Är det dumt att köpa då? Vilket pris gör det ändå värt det? Är verkligen kär i tavlan...

Senast ändrad: 7 maj 2016
  7. Jakobb

Jakobb Friends of KS

Relume är ganska trist och sänker värdet ordentligt. Fråga efter close up bild på tavlan så kan nog jag eller någon i tråden avgöra om det är relume eller inte.

8. BCKSTRM
    Trådstartare

BCKSTRM Friends of KS

Han sade att den var relume när jag frågade. Han verkar vara ärlig men håller med om att det känns trist även om jag fortfarande är kär i den prickiga tavlan, caset och länken...

9. theargonaut

Från:
    Sthlm
    Vilket år är den ifrån btw?

BCKSTRM gillar detta.
  10. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Friends of KS

Från:
    Prettogettot
    Även relumad är den värd de pengarna i min mening. Bara länken är värd en del

BCKSTRM gillar detta.
  11. POO

POO Präst

Den spelar ändå inte i den ligan att en relume har enorm påverkan på priset. Bruksvärdet sjunker definitivt inte och om det inte estetiskt sticker i ögonen, vad spelar det egentligen för roll? Kör och njut av klockan.

12. BCKSTRM
    Trådstartare

BCKSTRM Friends of KS

i min värld spelar den i en ganska hög liga men du har säkert rätt! Om jag kan leva med relumen, vad tycker du om priset?

13. BCKSTRM
    Trådstartare

BCKSTRM Friends of KS

Den är från 1965!

14. POO

POO Präst

Jag menade om den i övrigt vore NOS hade det spelat all roll i världen, nu spelar det för priset mindre roll. I övrigt har jag ingen aning om priset. Har inte hängt med i Tudorsvängarna alls.

BCKSTRM gillar detta.
  15. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Priset känns bra om alla delar är som de ska. Vågar inte uttala mig om insertet t ex. Är säljaren välrenommerad? På klockor som denna får man köpa säljaren tycker jag. @Gummo har väl en sån där? Kanske kan säga bu eller bä.

Väldigt häftig tavla och kralligt case. Har caset korrekt serienummer? Det förekommer en del Franken Tudors på Ebay. Den har antagligen fått sig en hyvling nyligen.

16. BCKSTRM
    Trådstartare

BCKSTRM Friends of KS

Tror Relumen kommer förstöra glädjen så avstår nog och väntar på den perfekta även om det verkar vara svårt som satan att hitta den...
    Vill alltså ha en 7928 eller 7016/0 med nitat oyster, helt original och rejält med patina. Hojta om någon har en liggandes... ;)

Jakobb och Scaramanga gillar detta.
  17. Criss Cross

Från:
    Stockholm
    Sov på saken. Känns som mycket stämmer med dina önskemål. Bara länken är värd 10-15 och då talar vi om 30.000 kr head only och det är ju prisvärt ( om resten är korrekt). 7928 kan vara knepigare att serva än 7016.

18. theargonaut

Från:
    Sthlm
    Håller med. Är länken en sån där med flex? Vad är det som får dig att tro att den är nyhyvlad btw? Gällande insertet så kan det mycket väl vara korrekt long-5, då jag kollat lite noggrannare, och då är det också värt lätt 7k. Lumen borde väl gå att få tillfixad lite bättre, om skulle skulle störa.

19. BCKSTRM
    Trådstartare

BCKSTRM Friends of KS

Jag tror jag får den för 55k kanske 50k men inte lägre tror jag. Samtidigt vill jag inte vara dumsnål och spara 5k men sedan ha en klocka som är värd mkt mindre och så...

20. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Är glaset väldigt repigt? Det brukar ju kunna sänka intrycket av tavlan. Svårt att få nån riktig kläm på indexen då.

21. Criss Cross

Från:
    Stockholm
    Tyckte bevels såg så blanka ut. Tror du det är originalbevels? Läste förövrigt fel på valutan. Trodde det var euro...:oops:

22. theargonaut

Från:
    Sthlm
    Om de inte är original bevels, så var den redigt ordentligt jackad innan iaf.

23. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Skulle vilja se baksidan. Nästan överdrivet bra kronskydd för att vara så gammal!?

24. theargonaut

Från:
    Sthlm
    Jag spekulerar vidare, men ska det inte vara semi-pointed crownguards btw?

EDIT: Efter liten snabb sökning, så verkar SPCG kommit några år senare.

Senast ändrad: 7 maj 2016
    BCKSTRM gillar detta.
  25. BCKSTRM
    Trådstartare

BCKSTRM Friends of KS

As you wish ;)
    image.jpg

26. BCKSTRM
    Trådstartare

BCKSTRM Friends of KS

Vill ta tillfället i akt att tacka alla för hjälpen! Den behövs uppenbarligen... ;)

Är så jävla kinkig så det blir nästan omöjligt att hitta en... När jag äntligen hittade en med en tavelpatina jag gillar och en länk som är precis så jag vill ha den har någon jävel smetat skit på indexen :(

27. theargonaut

Från:
    Sthlm
    Hmmm... På den bilden ser den ju polerad ut på "icke kron-sidan".

28. theargonaut

Från:
    Sthlm
    BTW... Någon som har koll på hur de olika baklocken ska vara, till de olika Tudorsubbarna? Har sett lite olika, dels helt platta, och dels de med den bredare/djupare skåra runt "taggarna", samt med lite olika variation på "fasningen" där texten är graverad, och ibland är det väl så att fasen kommer utanför texten...

29. BCKSTRM
    Trådstartare

BCKSTRM Friends of KS

Ingen aning men här kommer två bilder till ;)
    image.png image.jpg

30. theargonaut

Från:
    Sthlm
    Ok, min fråga syftade mer på andra sidan av boettlockett :) Gällande nyhyvlad @Criss Cross , så ser den iaf ojämt polerad ut, iom mer material kvar på kronsidan.

BCKSTRM gillar detta.