• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp med klocka - Omega

Qualin

Breitling
Hallå där gänget! Jag hittade till Klocksnack via Bineros blogg. Jag behöver nämligen lite hjälp med information om en klocka jag har och efter att ha tittat runt här så verkar det vara det rätta stället att fråga på.

Jag fundera på att lägga posten i Dagens Omega-tråden men det fick bli så här. Jag gissar att någon moderator kan flytta på den om det känns bättre :)

Nu till saken:

Jag har fått en klocka av min mormor som en gång tillhörde min kära morfar när han levde. Det jag undrar är helt enkelt; vad är det för klocka? När är den ifrån och vad kan den ha kostat? Vad kan den vara värd idag? All info som finns är jag tacksam för!
Jag ser ju att det står Omega Constellation Chronometer Quartz och jag har försökt söka omkring på nätet men inte hittat någon som liknar den jag har.
Jag har inga tankar på att sälja klockan utan jag undrar endast för att jag är nyfiken, den har på tok för stort affektionsvärde.

Klockan ser ut så här: Ovansida Undersida

Jag fick även med en handbok som verkar vara i väldigt bra skick som ser ut så här: Handbok
Det står Kaliber 1332 på handboken som ni ser men under klockan är det inristat 1333 väldigt, väldigt litet. Det syns knappt så jag kunde inte ta någon bra bild men jag har ringat in var det är inristat någonstans: 1333
(Alla länkar är till Imageshack)

Tack på förhand!
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nu är jag ingen expert på just dessa klockor, men bara för att bumpa tråden lite så svarar jag... :)

Jag tror inte den är värd särskilt mycket...kolla på exempelvis tradera så får du nog en bra bild av värdet på gamla omegor med quartzverk.

Sen är ju alltid affektionsvärdet på en sådan klocka det viktigaste. Och är den efter din morfar så lär den ju vara priceless, för dig, och det är ju det viktiga. :)

Någon här kan säkert ge lite mer och bättre input på själva klockan...?
 
Jag tror som Denke, den ser väldigt fin och välvårdad ut (kan den vara från 80-talet månne ?) men är nog, då urverket är kvarts (batteridrivet), inte värd så mycket. Ett tips kan vara att ta reda på klockans serienummer och sedan ta kontakt med Omega som då kan hjälpa dig med referensnummer och produktionsår, alltid kul att känna till sådana saker.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Aron

Omega
Jag har ju också en Omega som jag har ärvt av min morfar, fast det är en Deville Quartz och om man öppnar upp den så står det på insidan ett nummer som man kan gå in på Omegas hemsida och söka på för att få fram en del info om modellen, dock inte några priser men produktionsår mm. Som andra har skrivit tidigare så är det ekonomiska värdet inte särskillt högt idag, men vad gör det? Minnen från kära släktingar kan man ju inte mäta i pengar ändå :)
 
Inte för att jag är en expert på Omega men efter lite efterforskning i Omegas vintage arkiv (http://www.omegawatches.com/spirit/hist ... s-database) som även Aron hänvisa till skulle jag chansa på att klockans Ref nr är ST 198.0126. Den bör i sådana fall vara tillverkat slutet 70- början 80-tal. Om jag har gissat någorlunda rätt så gick en liknande under klubban för några tusenlappar på Kaplans för inte allt för länge sedan (http://www.kaplans.se/Kaplans/AuctionAr ... vId=847815).
 

Qualin

Breitling
Precis som ni säger är ju klocka ovärderlig för mig. Jag var mest sugen på lite allmän info om den och det var ju kalastips jag har fått här med länkar, kolla upp serienummer osv :D

Jag såg att Bergströms Ur här i Uppsala tydligen var Omega handlare så jag får kila dit och se om dom har någon information. Om inte annat vill jag ju ha batteri i den så att den rullar.. :)

Tack så mycket för allt hjälp!!
 
Topp