Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hjälp med klocka till min man!!!!!

Diskussion i 'Diskussion' startad av Charlotte, 26 januari 2014.

1. Charlotte
    Trådstartare

Charlotte Torpare

Ska köpa en klocka i present men är förvirrad kring batteri vs inte. Vad kostar underhåll på en automatisk?

Vad är snyggast för färg på urtavla tycker ni samt vilken typ av armband?

Certina DS First Ceramic (batteri)

[​IMG][​IMG]

Tissot Luxury automatic

Tissot PRC200 (batteri)

[​IMG][​IMG][​IMG]

Tisstot tradition (batteri)

[​IMG][​IMG]

Fedor gillar detta.
  2. Charlotte
    Trådstartare

Charlotte Torpare

Oj, ber om ursäkt att bilderna blev så stora!!!

3. KalleKnuda

KalleKnuda Stadsbo

Från:
    Guldkusten
    Jag är svag för certinan med svart tavla. Sportig och lite dressad samtidigt

Vevaren och Frosse gillar detta.
  4. 80talisten

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    I vissa fall kan en batteridriven vara att föredra. För en med obefintligt klockintresse tror jag en med batteri är mera att föredra.

Tissoten med blå tavla var riktigt fin.

yonsson gillar detta.
  5. fredrikb

fredrikb Borgare

En viktig kompletterande fråga: Är han klockintresserad? Eller tycker du bara att han behöver en ny klocka?

6. Sputniq

Sputniq Borgare

Från:
    Göteborg
    Färg på urtavla och vilken länk (armband) som passar bäst beror helt på modellen. Säg oss din budget så kommer nog förslagen att rasa in! Du är redan inne på bra klockor, men finns ännu mer att hämta :)

7. Charlotte
    Trådstartare

Charlotte Torpare

Han ägene ingen klocka men vill gärna ha en! Tanken är att den ska passa till jobbet med hyffsat propert klädsel.

Icaras gillar detta.
  8. Sumo

Sumo Bonde

Från:
    Göteborg
    köp en klocka på metallänk. Läderband går alltid att köpa till senare.

Sandkvist gillar detta.
  9. Charlotte
    Trådstartare

Charlotte Torpare

Budgeten ligger på max 6000 kr

10. 4cie

4cie Biskop

Slår ett stort slag för Longines Hydro-conquest. Finns för precis under 6000:- för den batteridrivna.

galácticon, Eurenius, Camo00 och 6 andra gillar detta.
  11. SSL

SSL Friends of KS

Från:
    Blåkulla
    Röstar på den första Tissoten!!!!

jabla gillar detta.
  12. JayJay

JayJay Biskop

Wii gillar detta.
  13. Wi

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm
    Trevligt =)

Vilken färg kan inte vi svara på, där får du helt enkelt "känna din man". Viktigt att tänka på är också storleken på klockan. Diametern brukar avgöra om det är en stor eller liten klocka. Så har han tunna handleder eller timmerstockar? 36mm uppfattas nog litet för den vanliga mannen. 38-40mm är en "vanlig" klocka idag och över 42mm så har du en stor klocka.

Jag kan också rekommendera att köpa en klocka på metallänk och sedan köpa till ett läderband från tex. Hirsch för någon hundring. Blir roligt med variation och metallänken kostar mer att köpa till i efterhand.

I prisklassen tycker jag du ska kolla på Certina och Longines. Bra klockor från anrika tillverkare. Batteridrivet är kanske bäst om man inte riktigt har intresset, men mekanisk (ta då en automatisk) har mer själ! Fint med svepande visare. En mekanisk klocka behöver dock servas med 3-5 år intervaller, kan kosta allt från 1500-5000 för en klocka av denna typ, lite beroende på om det är en auktoriserad urmakare eller inte, hur komplicerat urverket är osv osv.

Jag hade kollat på dessa två, de är både dressade (på läder) och sportiga på länk.
    http://www.klockia.se/certina-ds-1-automatic-day-date-c006-430-11-051-00.html
    http://www.klockia.se/certina-ds-1-automatic-day-date-c006-430-16-081-00.html

http://www.klockia.se/longines-conquest-l3-659-4-58-6.html
    http://www.klockia.se/longines-conquest-l3-659-4-58-3.html (på läder)

Sen en riktig dressare med lite guld =)
    http://www.klockia.se/certina-ds-1-automatic-c006-407-36-081-00.html

Molle, ZQT, theargonaut och 1 annan gillar detta.
  14. Amesoeurs

Amesoeurs Stadsbo

Från:
    Örebro
    Finns, eller fanns iaf en Tissot Visodate på Köp och Sälj här på forumet. En klocka jag tror de flesta tycker är snygg, som borde gå att serva på de flesta ställen och som dessutom inte kostar skjortan!

Edit: om du nu kan tänka dig beggat dvs!

slimjim gillar detta.
  15. durutti

durutti Friends of KS

Slår ett slag för Glycine Classics, bör gå att få tag på för 5-600Eur. Glycine har gott anseende bland oss klocknördar. Automat är roligare än kvarts.

twisted, Sundström och Bojke gillar detta.
  16. Wi

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm
    Kan tänka mig att det blir roligare för hennes man att få en klocka av ett märke han känner igen..Glycine är visserligen välkänt, men kanske inte hos dem vanliga dödliga ;)

17. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Tråkigt bara att den endast är vattenskyddad till 50m.

18. richard1991

richard1991 Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Rozzy och theargonaut gillar detta.
  19. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    richard1991 och 4cie gillar detta.
  20. Stomatologen

Stomatologen Friends of KS

Certinan med svart tavla och bezel (ring) är finast enligt mitt tycke. Tror dock att din man blir nöjd i vilket fall som helst med en så omtänksam fru :)

21. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Generellt sett tror jag de flesta tycker automat är "roligare", oavsett om man är intresserad eller inte, och kan upplevas mer genomtänkt. Det kännetecknar en "riktig" klocka, och ger helt enkelt en lyxigare känsla.

Certina ds day-date, som många redan tipsat om, tycker jag är riktigt snygg, inte för stor med sina 39 mm, så den slinker in under manschetten. Bra vattenskydd och snygg länk.

Har dock inte testat den själv, och inte heller köpt från denna butik.

Finns ju även med ljus tavla, vilket kan kännas lite "gladare". Bra pris här http://www.becksurhandel.se/klockor/certina/certina-herr/certina-ds-1-day-date-2

frere och Wii gillar detta.
  22. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Kan rekommendera Seiko SARB033 vilken har bra finish och ett helt okej automatiskt urverk. Går att köpa inom din budget och säljs i butik i Stockholm (Klockmaster Globen).

Aquaracer2, Wii, theargonaut och 2 andra gillar detta.
  23. richard1991

richard1991 Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Lite OT men får man fråga vad du fick ge i butik? Är väldigt sugen på just den och har än så länge endast kikat runt på nätet.

24. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Mer såklart. Tror Globen tar 6000kr för samtliga SARB-Seikos.

25. richard1991

richard1991 Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Okej, tack för svaret :)

yonsson gillar detta.
  26. Charlotte
    Trådstartare

Charlotte Torpare

Tack för massa fina förslag, ni är inne på rätt spår gällande design som jag gllar!!!

Är fortsatt förvirrad kring automatiskt eller inte. Känns sådär att köpa en klocka för ca 5000 och sedan om några år serva den för flera tusenlappar.

27. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Automat!!! Det räcker väl med att din man fattar ;) Lycka till, och din man kommer bli nöjd, då det verkar som du vill få till något väl genomtänkt, oavsett vad det blir.

28. 4cie

4cie Biskop

Jag förstår hur du tänker och har själv gått i de banorna. Det kan kännas surt att behöva serva en klocka för några tusen som man har köpt för 5000:-.
    Samtidigt kan jag inte undgå att dra paralellen mot ägandet av bil. Oavsett om du köper en bil för 10.000:- eller för 120.000:- så kostar det att byta bromsar/byta olja etc. . Servicen och delarna kostar vad de kostar oavsett vad man har köpt bilen för.

En kollega till mig har köpt en bil för 5000:- som vägrade starta en eftermiddag förra veckan. Han behövde bärga bilen men tyckte att det var för dyrt med de 2000:- som bärgaren ville ha för arbetet eftersom han har köpt bilen för 5000:-
    Bärgaren tar 2000:- oavsett om det är en risig rosthög eller om det är en ny flådig direktionsbil.

Tillbaka till klockorna så kan man självklart köpa en batteridriven klocka om servicen är det som oroar en. Med det sagt så har jag haft flera batteridrivna klockor som efter några år börjar få ett behov av service. Bara för att en klocka är batteridriven betyder det inte att den aldrig behöver servas. Tvärtom behöver de också service, om än inte lika ofta.

Icaras och theargonaut gillar detta.
  29. Sundström

Sundström Friends of KS

Jag får nog säga att Wii och richard1991 är helt rätt inne på certina day date. Den är fantastiskt snygg!
    Känns det inte ok med automat så är longines hydroconquest grymt stilig också!

Han kommer bli glad oavsett!

richard1991 och Wii gillar detta.
  30. Wi

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm
    Din man kommer få en klocka av sin hustru..Med andra ord, en klocka han ska behålla livet ut. Då är det värt att ge den lite kärlek typ vart femte år. Urverken i den vanliga certinaklockan är inte speciellt avancerade och kostar nog inte så jättemycket att serva när det väl är dags.

Edit: Min batteridrivna certina ds podium kronograf slutade fungera en morgon. Det kostade 3200:- att byta ut urverket. Så som tidigare sagt i tråden, även batteriklockor kan kosta pengar

4cie och theargonaut gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield