• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp med klockköp

Jerry

Omega
Hej vänner.
Sitter och velar på vilken klocka jag ska införskaffa och tänkta höra här vad ni har får åsikter och synpunkter.

Har som sagt kollat runt en hel del och fastnat lite för
http://www.uret.se/bulova-mechanical-svart-stal-o4200-mm-p-18131.html

samt
http://www.klockkungarna.se/swiss-military-new-legend-6-519712007

Anledningen till att jag valt ut Bulovan är att den ser snygg ut och att jag gillar "skelett fönstret". Hanowan testade jag för ca ett år sedan och den kändes bra på armen.

Vad ser ni som plus och minus med klockorna? Har ni något annat förslag i prisklassen 3-4k?

Tacksam för den hjälpen jag kan få.
 

Glusch

Cartier
Generellt föredrar de som hänger här på KS mekaniska klockor framför quartzur så tror inte du kommer få mycket med medhåll på klocka två du linkade.

Å andra sidan vet jag även att folk har ganska skilda åsikter kring Bulova och dess klockor, själv ogillar jag märket ganska mycket.

Helt ärligt talat anser jag att du kan lägga pengarna på betydligt bättre klockor i samma prisklass, allt från Seiko till Citizen eller Orient, för au nämna några.
Ger gärna lite förslag men vore även intressant att veta om du tänkt ut vad du vill använda den till. Daglig beater? Dressare? Etc etc
 

ScubaKing

Audemars
Hej vänner.
Sitter och velar på vilken klocka jag ska införskaffa och tänkta höra här vad ni har får åsikter och synpunkter.

Har som sagt kollat runt en hel del och fastnat lite för
http://www.uret.se/bulova-mechanical-svart-stal-o4200-mm-p-18131.html

samt
http://www.klockkungarna.se/swiss-military-new-legend-6-519712007

Anledningen till att jag valt ut Bulovan är att den ser snygg ut och att jag gillar "skelett fönstret". Hanowan testade jag för ca ett år sedan och den kändes bra på armen.

Vad ser ni som plus och minus med klockorna? Har ni något annat förslag i prisklassen 3-4k?

Tacksam för den hjälpen jag kan få.


Absolut ingen av dessa två du föreslog.
 

mruhr

Panerai
2-Faktor
För de pengarna kan du snegla på Glycine eller kanske en beggad Longiness, finns också en Tissot Visiodate till försäljning på forumet som ligger inom dina ramar. Skeletton är nog inget som du långsiktigt kommer att gilla. Sen ska du direkt dra igång ett
månadssparande riktat mot inköp av något finare ur, jag gjorde det när jag köpte första klockan och kan säga att det tog inte många dagar innan jag började att titta på betydligt mycket dyrare ur.
 

Jerry

Omega
Generellt föredrar de som hänger här på KS mekaniska klockor framför quartzur så tror inte du kommer få mycket med medhåll på klocka två du linkade.

Å andra sidan vet jag även att folk har ganska skilda åsikter kring Bulova och dess klockor, själv ogillar jag märket ganska mycket.

Helt ärligt talat anser jag att du kan lägga pengarna på betydligt bättre klockor i samma prisklass, allt från Seiko till Citizen eller Orient, för au nämna några.
Ger gärna lite förslag men vore även intressant att veta om du tänkt ut vad du vill använda den till. Daglig beater? Dressare? Etc etc

Hej och tack för ditt svar.
Varför ogillar du Bulova?
Klockan kommer användas till vardagskläder.
 

Jerry

Omega
För de pengarna kan du snegla på Glycine eller kanske en beggad Longiness, finns också en Tissot Visiodate till försäljning på forumet som ligger inom dina ramar. Skeletton är nog inget som du långsiktigt kommer att gilla. Sen ska du direkt dra igång ett
månadssparande riktat mot inköp av något finare ur, jag gjorde det när jag köpte första klockan och kan säga att det tog inte många dagar innan jag började att titta på betydligt mycket dyrare ur.
Tänkte börja med en klocka med den prisklassen jag satt, är ny inom området och vill inte lägga 20k det första jag gör:)
 

Sonos

Omega
Håller med föregående kommentarer om att du kan få en roligare och bättre klocka inom din prisklass än de du kikat på. Precis som Glusch skriver, vad för typ av klocka är du ute efter? dressare, dykare etc?
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Saken är den, när du väl hamnat här kommer det bara att fortsätta och du kommer att vilja flippa din klocka. Det finns ingen här som då kommer att vilja köpa av dig klockan om du väljer någon av de ovan, varför? För att det inte är något att satsa på. Bulovan är väl den som möjligen skulle kunna funka men med skeleton grejen så kommer du gå bet.

Satsa på en välkänd tillverkare, en tillverkare som faktiskt existerar på andra hands marknaden. Din smak kommer med tiden här att förändras, så gör dig själv en tjänst och köp något från en annan tillverkare.

Seiko, Glycine, Citizen, Tissot, Longines mfl.

Du kommer inte att ångra dig :)

I all välmening.
Daniel
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Lyssna på Donkii, mycket bra inlägg.
Var inte rätt för Tissot. Det är bra skit!
Citizen är också bra skit, allt det där är bra!
Säg såhär, det är bättre än alla parfymklockor och dom är bra nog för att vara med i mitt lilla "Kvalitetsträd". Dvs, trädet med Omega, Longines, Patek osv. Dom är i botten, men det är kvalitet.
 

Jerry

Omega
Lyssna på Donkii, mycket bra inlägg.
Var inte rätt för Tissot. Det är bra skit!
Citizen är också bra skit, allt det där är bra!
Säg såhär, det är bättre än alla parfymklockor och dom är bra nog för att vara med i mitt lilla "Kvalitetsträd". Dvs, trädet med Omega, Longines, Patek osv. Dom är i botten, men det är kvalitet.


Absolut, men vad är felet med Bulova klockor?
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Bulovan kanske var lite kul, och typiskt något man kollar när man börjar bli intresserad. Inget jag själv skulle köpa, men kör på det du själv gillar om du tänker behålla den som en evig keeper :) Håller dock med Donkii, att de inte kommer bli så lättsålda här på KS, ifall du skulle få för dig att sälja. Den andra du länkade till, ser jag tyvärr inget kul med alls :(

Lycka till i jakten!
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Certina och Tissot är bra alternativ i den prisklassen.
Skulle vilja säga att Certina har kvalitetskänsla som en 10 år gammal Rolex...
 

Glusch

Cartier
Nu ska vi se om jag kan besvara de frågor du ställde mig tidigare Jerry!

Vill dock börja med att säga att jag hoppas att du inte blir bortskrämd av alla forumiter som klankar ned på ditt val av klockor. Jag tänker gissa på att ditt klockintresse är relativt nytt och att du därmed möjligen inte är lika insatt som många här på forumet är. De flesta klockentusiaster som varit det relativt länge har ett ganska stort hat emot quartzklockor, eller i alla fall ett stort ointresse, något jag försökte förmedla på ett lite mindre aggressivt sätt än vad som kanske gjorts i tråden.

Snabbt och enkelt förklarat, det ska mycket till om du ska få något som helst medhåll på KS om din plan är att lägga pengar på en quartzklocka om den ej är något extraordinärt eller möjligtvis någon cool vintage.

Hur som helst, vet inte riktigt hur jag ska beskriva mitt ogillande av Bulova. För det första är det ett märke som sällan har ett särskilt högt andrahandsvärde (det är framför allt för att få klockintresserade anser märket som något speciellt). För det andra är det lätt att hitta många på internet som haft problem med sina Bulovaklockor väldigt snabbt samt att jag har kompisar IRL som stött på samma problem. Deras klockor håller helt enkelt enligt mig ej samma kvalité som klockor i samma prisklass. Sen har få av deras klockor originell eller snygg design som talar särskilt mycket till mig, men det är ju bara en smaksak.

Som många här skrivit, titta lite på Orient/Citizen/Seiko/Tissot/Glycine/Longiness och du kommer förhoppningsvis hitta en klocka som passar dig.

Kom dock ihåg att det i slutändan är din arm klockan ska sitta på och att det är du som ska vara nöjd med den och inte en bunt med främlingar på ett internetforum! Det jag dock tror att många känner är att det är väldigt vanligt att man införskaffar sig klockor i början av sitt klockintresse som man månader/år senare tittar tillbaka på och känner var pengar kastade i sjön.
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Många på forumet har varit i exakt samma situation som du och har säkert gått på minan att lägga ut för mycket pengar på en klocka som man snabbt tröttnat på. Klockintresset tar fart jäkligt sanbbt och särskillt om man spenderar lite tid här på forumet.

Jag tror att Bulovan kommer dö i en byralåda i slutändan. Andrahandsvärdet är som nämnt ingen höjdare, laga den om den pajjar kommer säkert inte heller locka, och serva den kommer du nog inte heller göra när det tillslut är dax.

Jag var i en liknande sits som du faktiskt gör drygt 4år sen. Visste ingenting om klockor direkt och kikade på diverse hemsidor som erbjöd "fräna" kvartsare för enl. premiumpris på dryga 5000. Som tur var hade jag jäkligt svårt att bestämma mig vilket tillslut lede in mig på Longines.

Det blev förvisso en kvartsare men från ett respektabelt tillverkare. Kommer aldrig göra mig av med den.
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
En bild också:)
image.jpg
 

Glusch

Cartier
Jo Tissot Visodate må vara bland de klockor som är mest "bang for your buck" i kostnadssegmentet >5k. Underbart snygg klocka och grym kvalité.
 

ScubaKing

Audemars
Vid första anblick tänkte jag blä, tråkig. Men efter att ha kollat på en video på Youtube så känns den jävligt bra! Kommer dock isåfall köpa den nu med svart urtavla och band. Men den ligger i topp just nu!


Där har du en klocka som inte direkt tappar sitt värde, är tidlös och vacker med ett automatiskt urverk av helt "OK" klass. Den klockan skulle ge dig en bättre start än många andra haft i detta intresse (mig inkluderat).
 

Glusch

Cartier
Jag vill ju helst inte tala om de första tre klockorna jag införskaffade mig, särskilt inte den tredje som jag kände var exklusiv och bra. Finns säkert många här på forumet du kan fråga om du vill veta hur folk känner av att ha ägt dem ett tag.
 

Hugii

Audemars
Hej vänner.
Sitter och velar på vilken klocka jag ska införskaffa och tänkta höra här vad ni har får åsikter och synpunkter.

Har som sagt kollat runt en hel del och fastnat lite för
http://www.uret.se/bulova-mechanical-svart-stal-o4200-mm-p-18131.html

samt
http://www.klockkungarna.se/swiss-military-new-legend-6-519712007

Anledningen till att jag valt ut Bulovan är att den ser snygg ut och att jag gillar "skelett fönstret". Hanowan testade jag för ca ett år sedan och den kändes bra på armen.

Vad ser ni som plus och minus med klockorna? Har ni något annat förslag i prisklassen 3-4k?

Tacksam för den hjälpen jag kan få.

Tycker du ska köp det du gillar bäst! Som många innan mig har påpekat så finns det bättre klockmärken att satsa på. Men eftersom det är din första klocka så är det kanske viktigt att du kör på känslan. Förnuftet kommer att styra nästa klockköp (tro eller ej men det kommer inte att vara din sista klocka om du fortsätter att hänga här) :)

Jag kanske har fel, men jag vet inte hur smart det kan vara att satsa på en mekanisk klocka i just den prisklassen. Vad kostar service (kanske lika mkt som en ny klockan)?

Ha inte bara för bråttom, det du gillar idag kommer du kanske inte gilla lika mkt imorgon. :)

BTW.. Välkommen hit och lycka till!
 

Glusch

Cartier
Jag äger en Orient Mako och om den behöver servas kommer det vara billigare att införskaffa mig en ny. Tror det generellt gäller om du har klockor i segmentet >5k.
 
Topp