• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp med klockköp

Glusch

Cartier
Går det att plocka en med bra kvalité direkt från forumet tycker jag det är en bra idé. Alltid svårt att veta hur dyrt det blir när man importerar då tullen tar en del eftersom de anser det som lyxvara, så föredrar att plocka från inrikes om möjligt. Alltid trevligt att få gå till AD och klämma lite på klockan innan man köper den, annars fungerar det självklart även att köpa från nätet om man är okej med gråmarknad dvs (då många internetsidor är gråmarknad).
 

ikaroess

Cartier
Orient, Seiko och Citizen är märken där du får mycket klocka för pengarna och brukar vara en perfekt instegsklocka ner i klockträsket :)http://www.creationwatches.com har dom mycket kul, till väldigt bra priser och dessutom fri frakt.

Har snott samtliga bilder skamlöst från nätet.

Seiko sarb065
447327d1307123448-seiko-sarb-065-vs-tissot-visodate-onbook.jpg


Seiko sarx013
dsc_8729-jpg.71115


Seiko skx007
DSC_0117-1.jpg


Orient Mako
wshirt1atk6.jpg
 

Jerry

Omega
Går det att plocka en med bra kvalité direkt från forumet tycker jag det är en bra idé. Alltid svårt att veta hur dyrt det blir när man importerar då tullen tar en del eftersom de anser det som lyxvara, så föredrar att plocka från inrikes om möjligt. Alltid trevligt att få gå till AD och klämma lite på klockan innan man köper den, annars fungerar det självklart även att köpa från nätet om man är okej med gråmarknad dvs (då många internetsidor är gråmarknad).

Okej, går till Klockia här i staden i morgon och hoppas dom har den inne, såg att den fanns på deras hemsida iaf för 4000 :)


Orient, Seiko och Citizen är märken där du får mycket klocka för pengarna och brukar vara en perfekt instegsklocka ner i klockträsket :)http://www.creationwatches.com har dom mycket kul, till väldigt bra priser och dessutom fri frakt.

Har snott samtliga bilder skamlöst från nätet.

Seikon är mycket fin! kollade lite på den innan, men sen såg jag denna video





Helvete vad den tickar, men kanske är lite överdrivet i videon..
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Vill varna för creationwatches dock. Är tydligen sisådär med sin support och retur/garanti-möjligheter

Vad jag förstått så betalar de tillbaka alt. byter varan men står inte för returfrakten, vilket ju blir en del till Singapore.
Detta gäller tydligen även om det är fel på klockan. Vilket väl med svenska mått kan anses vara uselt.
Sen är det väl upp till kunden om det är värt den risken då de trots allt är väldigt billiga på Seiko och Citizen.

Orient kan man oftast hitta till priser inte långt över Creationwatches även i Europa.
 

Bassman

Friends of KS
Certina Caimano Automatic blev mitt första klockköp på många år. Mycket trevlig dinka, för ca 3000kr som billigast.
image.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ett tips är att kolla lite i dagens klocktråd. Vad är det för märken folk bär? Det finns en anledning till att folk bär dessa märken och den anledningen är såklart att de håller en viss kvalitet varesig de är billiga eller dyra. Har du inte hört talas om märket så finns det säkert en anledning.

Ta en titt på seriouswatches hemsida och Orient. Det är en auktoriserad firma som man kan lita på och ett märke där man får mycket klocka för pengarna. Andra märken med klockor i samma prisklass är SEIKO, Citizen, Tissot, Bulova (vilka inte alls bara tillverkar skit).

Försök undvika att handla från internetsidor med dåliga referenser. En googling räcker oftast långt även här. Lycka till och välkommen hit!
 

Knight

Cartier
Kan bara instämma. Bra val. Det kan som sagt ta sin lilla tid innan klocksmaken har satt sig. Kikar du på den här tråden i framtiden så kommer du sannolikt att skaka på huvudet åt de alternativ du la fram i första inlägget.
 

Glusch

Cartier
Som tididgare personer sagt, riktigt bra val för att vara en förstaklocka. Hoppas du kommer trivas med den och kommer använda den länge. Låt den i alla fall få ganska bra med tid innan du börjar överväga inköp av nya klockor. Brukar nämligen bli mersug när man väl har börjat köpa...
 

Jerry

Omega
Som tididgare personer sagt, riktigt bra val för att vara en förstaklocka. Hoppas du kommer trivas med den och kommer använda den länge. Låt den i alla fall få ganska bra med tid innan du börjar överväga inköp av nya klockor. Brukar nämligen bli mersug när man väl har börjat köpa...

Haha, suger redan i kroppen efter en till klocka.
 

Glusch

Cartier
Det brukar verkligen bli så när man väl har börjat, jag gjorde det "strategiska" draget att köpa en lite dyrare klocka så att klockbudgeten (och den vanliga budgeten) blev spräckt ordentligt, nu kan jag inte köpa fler klockor i samma prissegment om jag inte vill leva på snabbnudlar månaderna framöver..
 

Jerry

Omega
Detta kanske e en dum fråga, men tar det länge för lädret att få bra passform? Klockan sätter sig så dåligt på armen efter ett tag.
 

HolyCrap

Omega
Grattis till en fin klocka! Var själv inne på en sådan ett tag innan jag spontant köpte något helt annat :D

Angående armbandet så har jag liknande problem på två nya (läse knappt använda) band så tror det är generellt. Om någon har tips på hur man kan snabba upp uppmjukningen så vore det trevligt.
 

Hellebring

Cartier
här e lite bilder...



Sitter bra från början.
DSC_0052.JPG



Sedan efter man fixat lite så vrider sig klockan.
DSC_0051.JPG


Jag hade också lite problem med det förut men det löste sig när jag drog åt bandet ett hål till.
Det kändes jättekonstigt i början när det satt riktigt tight men efter ett litet tag när bandet blivit varmt och mjukt gav det med sig och kändes bättre.
 

Glusch

Cartier
Precis som med ett par nya skor tar det ett tag för armbandet att forma sig riktigt bra. Bästa/Snabbaste sättet är att ha på sig det så mycket som möjligt. Möjligen ska du även överväga det som Hellebring sa. Är lite av en smaksak hur hårt man vill att bandet ska sitta och hur okej man tycker att det är att klockan rör sig på handleden.
 

Jerry

Omega
Precis som med ett par nya skor tar det ett tag för armbandet att forma sig riktigt bra. Bästa/Snabbaste sättet är att ha på sig det så mycket som möjligt. Möjligen ska du även överväga det som Hellebring sa. Är lite av en smaksak hur hårt man vill att bandet ska sitta och hur okej man tycker att det är att klockan rör sig på handleden.

Testade igår att dra åt bandet, och jo den höll sig på plats. Men det var verkligen inte bekvämt. Men får ge det lite tid så ser vi hur det går:)
 
Topp