• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp med klockköp

Wazem

Omega
Hej, jag har på senaste tiden velat ha en klocka men jag har inte riktigt vetat vilken. Jag sneglade först på Certina men sen så ändrade jag mig för att jag insåg att jag ville lägga mer pengar. Just nu tänker jag mig en longines hydroconquest (http://www.uret.se/longines-hydroconquest-bla-stal-o39-mm-p-6973.html)
Som kostar ca 5000kr(kolla länk). Men har ni något bättre förslag? Jag är bara 14 år gammal och tycker då att det är onödigt att lägga ut 10000 på sin första klocka men jag vill fortfarande ha en bra klocka för en 5-6 tusen. Har ni några andra förslag, kanske begagnade?
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Hej och välkommen! Först vill jag säga att det är grymt kul att du som 14-åring vill införskaffa dig en så pass fin klocka! Om du är öppen för en begagnad klocka så rekommenderar jag en Sinn 556
sinn-5665a.jpg
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Välkommen till forumet! Kul att du så pass tidigt vill införskaffa en så pass fin klocka, det bådar gott för framtiden ;-) Den Longines du föreslår är ett jättebra alternativ i den prisklassen (förutsatt att du vill ha quarts).

Edit: Snoozarns förslag är inte dumt!
 

pale_ale

Omega
Köp en Longines hc från utlandet, kolla chrono24. Du kommer kunna få ner den till 6500 (automatare). Helt rätt att satsa på en 39mm! Vill du ha rekommendation på en bra säljare så dra ett pm till mig.
 

Wazem

Omega
Tack alla för svaren! Jag får kolla på chrono24, har varit inne där men visste inte riktigt om jag kunde lita på det för att jag antar att det är som eBay (rätta mig om jag har fel) där vem som helst kan lägga upp en klocka. Men om jag då köper där ifrån så skulle jag kunna gå på ett bättre märke som t.ex Tag Heuer. Tack för tipset. Jag ska se om jag om jag ska ta Hydro Conquesten, Certina DS Rookie som jag tänkte mig först eller kolla På en lite dyrare klocka fast begagnad.
 

Båtkocken

Panerai
2-Faktor
Certinan är dock rätt stor och om du är 14 år så skulle jag titta på något mindre om du inte är grov. En beggad Longines HC på 39mm kanske.
 

Elvis82

Cartier
2-Faktor
Välkommen hit! Kul att du ska skaffa dig en schyst klocka! Jag hade kört på Certinan om jag vore du, den är väldigt prisvärd :)!
Finns en på köp och sälj delen för ett schyst pris! (Elvis82)

http://www.klocksnack.se/threads/certina-ds-action-diver-billigt.31935/

Lycka till!


Hej, jag har på senaste tiden velat ha en klocka men jag har inte riktigt vetat vilken. Jag sneglade först på Certina men sen så ändrade jag mig för att jag insåg att jag ville lägga mer pengar. Just nu tänker jag mig en longines hydroconquest (http://www.uret.se/longines-hydroconquest-bla-stal-o39-mm-p-6973.html)
Som kostar ca 5000kr(kolla länk). Men har ni något bättre förslag? Jag är bara 14 år gammal och tycker då att det är onödigt att lägga ut 10000 på sin första klocka men jag vill fortfarande ha en bra klocka för en 5-6 tusen. Har ni några andra förslag, kanske begagnade?

Välkommen till forumet wazem! Precis som Sullstrom skriver så är certinan riktigt mycket för pengarna, speciellt begagnad. Om du är intresserad så är det bara du hör av dig så ska vi nog kunna ordna en riktigt bra deal ;-), kul om man kan få bidra till att fler fastnar i klockträsket :).
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Certinan på klockia som det länkades till ovan är riktigt bra. Den har du mycket glädje av fram tills du är 18-20 år skulle jag tro.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kommer du använda klockan varje dag? Kommer den att utsättas för stötar, eller kommer du ta av den när du har idrott, tränar eller på annat sätt riskerar att skada klockan?

En kvartsklocka (batteridriven) tål ju bra mycket mer än en klocka med mekaniskt urverk. Folk här gnäller på kvartsklockor, men de har stora fördelar med att de tål mer och inte somnar mellan att du använder klockan. De håller ju i 5000kr-prisklassen även tiden mycket bättre. Vill du att klockan ska tåla bad? Helst länk, eller läder?
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Kommer du använda klockan varje dag? Kommer den att utsättas för stötar, eller kommer du ta av den när du har idrott, tränar eller på annat sätt riskerar att skada klockan?

En kvartsklocka (batteridriven) tål ju bra mycket mer än en klocka med mekaniskt urverk. Folk här gnäller på kvartsklockor, men de har stora fördelar med att de tål mer och inte somnar mellan att du använder klockan. De håller ju i 5000kr-prisklassen även tiden mycket bättre. Vill du att klockan ska tåla bad? Helst länk, eller läder?


och helt plötsligt så finns det hur mycket som helst att välja och vraka mellan också.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Beror väl helt på vilket kvalitet det är på urverket? ETA verk i tex Glycine Goldeneye verkar vara robust och driftsäker.

Det är ju en flytande skala. Jag brottades en hel del med mina polare och den misshandeln hade nog inte en mekanisk klocka överlevt oavsett märke på urverket.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Det är ju en flytande skala. Jag brottades en hel del med mina polare och den misshandeln hade nog inte en mekanisk klocka överlevt oavsett märke på urverket.

Jag är inte övertygad i ämnet.

Jag håller dock med att kvarts håller bättre (färre rörliga detaljer) men det borde finnas mekaniskt verk som tål mycket som tex Speedmasters välbeprövat cal 321/861.

/Magnus
 
Topp