• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp med klockval, 5000 kr.

image.jpg
Min nya favorit. Måste hitta!
 
den röda ser enligt mig riktigt tråkig ut, men dom röda färgerna går med fler nato färger.
Man får vara berädd på att den gröna som jag har är väldigt stark och intensiv, men den får den att se giftig, aggresiv ut. Men en väldigt avägd tavla trots den starka färgen. Får komplimanger dagligen för klockan, folk diggar dom gröna visarna!

Men Bäst är nog att testa i butik så att du kan bilda dig en egen uppfattning. Step in watch center på drottninggatan har båda.
Lumen är riktogt bra antae jag! Lyser starkt som tusan i början och avtar sagta, man kan vakna upp mitt i natten och se vad klockan är! Glödtiden på lumen (när man fortfarande kan se vad klockan är) skulle jag gissa ligger runt 8timmar.

Det är lite det som skrämmer och exalterar mig samtidigt.

Var och testade en idag och de hade endast den gråfärgade inne. Skitsnygg men den ser lite tråkig ut.

Jag tror att den röda är "lagom"(man är ju svenne ;D) mellan tråkig och frän, medans den gröna är skitfrän. Klockan ska trots allt tjänstgöra i alltifrån träningslinne till kostym.

Tyvärr ska klockmaster ha 9000(!) för en titanvariant, 2 papp mer än alla andra. Brukar det finnas prutmån i klockbutiker? Eller är det kanske värt att köpa lädervarianten och köpa en länk?

Synd bara att man inte gillar lädret så det kommer ju inte användas, hade lädret varit svart ett något fränt natoliknande hade det varit en vettigare affär.
 

mackman

Cartier
Det är lite det som skrämmer och exalterar mig samtidigt.

Var och testade en idag och de hade endast den gråfärgade inne. Skitsnygg men den ser lite tråkig ut.

Jag tror att den röda är "lagom"(man är ju svenne ;D) mellan tråkig och frän, medans den gröna är skitfrän. Klockan ska trots allt tjänstgöra i alltifrån träningslinne till kostym.

Tyvärr ska klockmaster ha 9000(!) för en titanvariant, 2 papp mer än alla andra. Brukar det finnas prutmån i klockbutiker? Eller är det kanske värt att köpa lädervarianten och köpa en länk?

Synd bara att man inte gillar lädret så det kommer ju inte användas, hade lädret varit svart ett något fränt natoliknande hade det varit en vettigare affär.

Då jag mest använder skjortor och stickade tröjor till skolan så har jag även tänkt på att den skall passa till de, använder den dagligen på gymmet och haft den till smoking ett par gånger, fungerar hur jäkla bra som helst.
Den är lite dressigare än vad den kanske framställs som, mycket p.g.a alla kromade detaljer. När jag fick den så vart jag lite skeptisk, shit, skulle jag önskat mig en annan färg? Men såhär i efterhand när jag lärt känna klockan så ångrar jag det inte en sekund:rolleyes:
Jag slår ett slag för den gröna, du kommer inte ångra dig, tro mig!
 
Hej igen!
Update Time!

Jag ska ringa och beställa en röd ds-2a imorgon. Detta är den som talar till mig överlägset mest, och egentligen den enda klocka under 10 000 jag verkligen gillar.

Men till frågan, dessa kommer enbart med läder och utan länk. Lädret är snyggt och kommer nog användas en del, men jag vill också ha en länk(samt ett par Natos)

Hur får man tag på en länk? Originaltillbehör eller eftermarknad?

Titanmodellen går bort pga a)dess prislapp, 9000(!) i butik, och b) jag vill egentligen inte att den ska väga mindre.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hej igen!
Update Time!

Jag ska ringa och beställa en röd ds-2a imorgon. Detta är den som talar till mig överlägset mest, och egentligen den enda klocka under 10 000 jag verkligen gillar.

Men till frågan, dessa kommer enbart med läder och utan länk. Lädret är snyggt och kommer nog användas en del, men jag vill också ha en länk(samt ett par Natos)

Hur får man tag på en länk? Originaltillbehör eller eftermarknad?

Titanmodellen går bort pga a)dess prislapp, 9000(!) i butik, och b) jag vill egentligen inte att den ska väga mindre.
Fråga säljaren.
 

Andyrew

Cartier
Hej igen!
Update Time!

Jag ska ringa och beställa en röd ds-2a imorgon. Detta är den som talar till mig överlägset mest, och egentligen den enda klocka under 10 000 jag verkligen gillar.

Men till frågan, dessa kommer enbart med läder och utan länk. Lädret är snyggt och kommer nog användas en del, men jag vill också ha en länk(samt ett par Natos)

Hur får man tag på en länk? Originaltillbehör eller eftermarknad?

Titanmodellen går bort pga a)dess prislapp, 9000(!) i butik, och b) jag vill egentligen inte att den ska väga mindre.

Beställ länk från exempelvis klockia.se, de har certinalänkar. Certina kör samma länk på de flesta av sina klockor, typ ds1, ds action diver m.m. Ligger på 1300kr om jag inte missminns mig. Länken är inte det bästa världen har sett kan jag som ägare intyga men den är väl rimlig sett till klockans pris.
 
Beställ länk från exempelvis klockia.se, de har certinalänkar. Certina kör samma länk på de flesta av sina klockor, typ ds1, ds action diver m.m. Ligger på 1300kr om jag inte missminns mig. Länken är inte det bästa världen har sett kan jag som ägare intyga men den är väl rimlig sett till klockans pris.

Okej!

Hur är det med eftermarknadslänkar då? Jag har testat certinalänken och jag blev inte speciellt imponerad av varken utseendet eller "butterflyspännet", kan man lägga 1300 på en bättre länk någon annanstans?
 

Andyrew

Cartier
Okej!

Hur är det med eftermarknadslänkar då? Jag har testat certinalänken och jag blev inte speciellt imponerad av varken utseendet eller "butterflyspännet", kan man lägga 1300 på en bättre länk någon annanstans?

Tyvärr är det lite av en besvikelse. Jag vet inte heller vart du kan få tag på det, men det borde någon annan gammal klockräv här kunna svara på! Kan tänka mig att det kan bli lite trixigt då lug width är 21mm... blir lite begränsat m.a.o. men går säkert att hitta något!
 

Oli

Omega
2-Faktor
Jag förstår att folk tycker det och kan definitivt uppskatta ex sumodykarens lite dress stil eller en enkel seiko 5, men det jag ser mest är, varför ska jag lägga 5 papp(eller mer) på en seiko?

Ta mig inte fel, det är fina klockor men för mig som inte ser ett mekaniskt verk som en fördel (snarare en nackdel, jag skulle vilja ha en speedmaster som är "ecodrive" och radiokontrollerad), vad gör seikon värd 5?

En casio eller citizen för 5000 är verkligen fullstoppad med funktioner och häftiga tekniska lösningar vilket hade gjort dessa till mina självklara val om de hade kunnat designa klockor som såg ut som så. Hade ex casion jag postade varit en 5000 kr's hightech-variant hade den redan varit köpt

Observera att jag inte försöker trycka ner era förslag på några sätt, jag ser helt enkelt inte varför seikon skulle vara värd 5000. Förklara gärna

Däremot har jag börja sneglat lite mer på Longines Conquest modeller. Dessa är vackra och skulle kunna utgöra ett bra komplement som är både lite dressat och lite sportigt. Vad tycker ni?
53e99244a0635e7bfb867bcc4404145c.jpg

Skitsnygg, har någon klämt på en?
$_1.JPG

Också skitsnygg, men ibland finner jag den lite tråkig? Det kanske finns någon ägare som har en åsikt och några schyssta wrist shots? Den skulle nog göra sig jättebra på lädet.

Tänk om dessa hade varit ecodrive och radiocontrolled?
Har haft Longines conquest både i chrono och utan... Gillar nog den med chrono snäppet mer. Gedigen klocka, bra kvalitet.
 
Vill glatt berätta att en klocka är beställd, paketöppning kommer! :) (Yuuuup, jag är taggad)

Till dystrare nyheter, ni kanske måste stå ut med mitt velande, gnällande och okunnighet i ett par trådar till innan jul, men försök att se det som välgörenhet eller något ;P
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Många inlägg om att köpa en klocka för ca 5k. Skulle inte klockmäste kunna få tag i en Seiko Sumo? För det är väl ändå det självklara tipset?
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Hej igen!
Update Time!

Jag ska ringa och beställa en röd ds-2a imorgon. Detta är den som talar till mig överlägset mest, och egentligen den enda klocka under 10 000 jag verkligen gillar.

Men till frågan, dessa kommer enbart med läder och utan länk. Lädret är snyggt och kommer nog användas en del, men jag vill också ha en länk(samt ett par Natos)

Hur får man tag på en länk? Originaltillbehör eller eftermarknad?

Titanmodellen går bort pga a)dess prislapp, 9000(!) i butik, och b) jag vill egentligen inte att den ska väga mindre.

Original lädret är snyggt men rätt tråkigt och plastigt i känslan. Du kan med fördel byta det mot något annat läder. Inspiration: https://klocksnack.se/threads/kort-recension-bas-and-lokes-cooper-black-strap.40624/
 

Omega87

Rolex
Rekommenderar Certinas precidrive! Supernöjd med min! Ref.nr. C001.647.16.057.00. Ligger dock lite högre i butik men värt varenda krona.


DSC_0147.JPG
DSC_0139.JPG
 

Aros

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Hej igen!
Update Time!

Jag ska ringa och beställa en röd ds-2a imorgon. Detta är den som talar till mig överlägset mest, och egentligen den enda klocka under 10 000 jag verkligen gillar.

Men till frågan, dessa kommer enbart med läder och utan länk. Lädret är snyggt och kommer nog användas en del, men jag vill också ha en länk(samt ett par Natos)

Hur får man tag på en länk? Originaltillbehör eller eftermarknad?

Titanmodellen går bort pga a)dess prislapp, 9000(!) i butik, och b) jag vill egentligen inte att den ska väga mindre.
Tittar jag på fel modell? Inga 9000 här inte.
http://www.klockia.se/certina-ds-2-chrono-c024.447.44.051.00
 
Rekommenderar Certinas precidrive! Supernöjd med min! Ref.nr. C001.647.16.057.00. Ligger dock lite högre i butik men värt varenda krona.


DSC_0147.JPG
DSC_0139.JPG

Skitsnygg! DS Podium var med länge i tävlingen, men till slut var det DS:2an som blev den utvalda ;D
Hur håller den tiden?

Original lädret är snyggt men rätt tråkigt och plastigt i känslan. Du kan med fördel byta det mot något annat läder. Inspiration: https://klocksnack.se/threads/kort-recension-bas-and-lokes-cooper-black-strap.40624/

Oj, du är den första ägaren till en röd jag stött på. Har du lust att kasta upp lite bilder på skönheten?
Jag har haft jättesvårt att hitta bra:/

383068d1330711447-certina-ds-action-diver-mit-stahlband-kautschukband-groessenaenderung-uhrforum7.jpg


DS Action Diver tycker jag är rätt stygg! Ser ut att göra sig lika bra på gummi som länk.
Bilden är snodd! :D

Den är snygg, känns välgjord dessutom. Men jag refererar till texten i inlägg nr 1, Jag ska ha en Seamaster 2221.80! :D:D:D
 

Knugen

Panerai
2-Faktor
Skitsnygg! DS Podium var med länge i tävlingen, men till slut var det DS:2an som blev den utvalda ;D
Hur håller den tiden?



Oj, du är den första ägaren till en röd jag stött på. Har du lust att kasta upp lite bilder på skönheten?
Jag har haft jättesvårt att hitta bra:/



Den är snygg, känns välgjord dessutom. Men jag refererar till texten i inlägg nr 1, Jag ska ha en Seamaster 2221.80! :D:D:D
Bra val, även fast jag personligen ogillar länken :cool:
 
Topp